Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Skuten

Ställa in batterityp på victron mppt?

Rekommendera Poster

Har installerat en regulator victron mppt 75/10 smartsolar.

 

Även bytt batteribanken till 3st Varta dual purpose 75ah. 

 

I victron-connect appen kan man välja batterityp alternativ ändra ladd-parametrar själv.

 

Har svårt att förstå vilken batterityp man bör välja. Finns bl a 

AGM sprial cell

Gel victron deep discharge 1 eller 2

Gel victron Long life

 

Vilken passar mina ovan nämnda?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varta Dual Purpose är väl ett traditionellt bly-syrabatteri(?), så ställ in det på det. 
Dvs inte AGM, inte gel-batteri. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Varta Dual Purpose

Det kan vara Agm också med den texten. Har det själv och har ställt in egna värden istället för färdiga settings dock minns jag inte vilka. Kolla databladen för batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

 

 Mina batterier är ej AGM eller hel utan billigaste möjliga 

 

Tyvärr finns inte något klassiskt blysyra dvs ej AGM eller GEL att välja på dom preset. Jag får försöka leta reda på databladen till batterierna då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att ha läst manualen, så gissar jag att default-inställningen är för bly-syrabatterier, dvs om du inte pillar med batterityp så blir det rätt och riktigt. 
 

Men; dubbelkolla i manualen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör på den vanliga inställningen; 14,4V och 13,8V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr verkar det som att victron av någon anledning inte har en default-inställning för bly-syrabatterier.

Jag har inte hittat någon i SmartSolar 100/20 i alla fall.

Det kanske går att ladda ner en profil för dessa?

För min del blev det egna inställningar för mina bly-syra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minutes ago, McLasse said:

Tyvärr verkar det som att victron av någon anledning inte har en default-inställning för bly-syrabatterier.

Jag har inte hittat någon i SmartSolar 100/20 i alla fall.

Det kanske går att ladda ner en profil för dessa?

För min del blev det egna inställningar för mina bly-syra.

 

Precis så, det finns inga presets för gamla blysyra utan enbart lifepo4, AGM, gel mm.

 

Tyvärr lyckas jag inte hitta något bra datablad för mina batterier som är av denna typ https://www.seasea.se/båtel/batterier/vätske-blybatteri/marinbatteri-75ah-professional-dual-purpose-varta

 

Men de uppgifter som Kane skrev ovan kanske funkar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Skuten:

Precis så, det finns inga presets för gamla blysyra utan enbart lifepo4, AGM, gel mm.

 

Tyvärr lyckas jag inte hitta något bra datablad för mina batterier som är av denna typ https://www.seasea.se/båtel/batterier/vätske-blybatteri/marinbatteri-75ah-professional-dual-purpose-varta

 

Men de uppgifter som Kane skrev ovan kanske funkar?

Klart de funkar. CTEK kör 14,4/13,6V för vanliga blysyrabatterier.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Skuten:

Men de uppgifter som Kane skrev ovan kanske funkar?

Det är jag helt övertygad om att de gör.

 

Har också svårt att få fram uppgifter på mina Tudor fritid 72Ah. Det blev de "universella" inställningarna som @Kane angav. I år kör jag dock något"snällare", bara för att testa. 14,3V och 13,...6..7? Måste kolla när jag kommer till båten igen (när nu det blir 😐). 14,3V för att få lite marginal till gasningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej!

 

Då lämnar jag det nog som default factory setting vilket är 14,4V och 13,8V, även om den går under namnet "Gel victron deep discharge 2". 

 

Tackar för hjälpen 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag läser på en del engelska forum framkommer att 13.8V kan vara för högt för float om man bara använder båten på helger dvs ej belastar batterierna regelbundet varje dag.

 

Vi lämnar ju ibland båten flera veckor (med solpanelen inkopplad).

 

Åsikter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Skuten:

När jag läser på en del engelska forum framkommer att 13.8V kan vara för högt för float om man bara använder båten på helger dvs ej belastar batterierna regelbundet varje dag.

 

Vi lämnar ju ibland båten flera veckor (med solpanelen inkopplad).

 

Åsikter?

Om du inte har något som står och drar behöver du ju inte ha laddning på hela tiden. Finessen med batterier är ju att man laddar upp dom och sen finns kraften kvar tills man behöver den. Självurladdning är överreklamerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minute ago, Rascal said:

Om du inte har något som står och drar behöver du ju inte ha laddning på hela tiden. Finessen med batterier är ju att man laddar upp dom och sen finns kraften kvar tills man behöver den. Självurladdning är överreklamerat.

Ok.

 

Men eftersom vi lämnar båten med batterierna delvis urladdade och önskar en toppladdning medan vi är borta så lämnar vi ju solpanelen inkopplad.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Skuten:

När jag läser på en del engelska forum framkommer att 13.8V kan vara för högt för float om man bara använder båten på helger dvs ej belastar batterierna regelbundet varje dag.

Men det är ju justerbart om jag förstår saken rätt? Är du orolig kan du ju ställa ner float-spänningen. 
https://www.victronenergy.com/upload/documents/Manual_SmartSolar_MPPT_75-10_up_to_100-20/MPPT_solar_charger_manual-sv.pdf?_ga=2.177026405.1198575591.1627137013-358723486.1627137013

 

Man skall dock ha klart för sig att i float-läge är det en oerhört liten ström, och att 13,8 V är fullt normalt för underhållsladdning av bly/syrabatteri. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Skuten:

Ok.

 

Men eftersom vi lämnar båten med batterierna delvis urladdade och önskar en toppladdning medan vi är borta så lämnar vi ju solpanelen inkopplad.

Det är absolut så jag tycker man ska använda solpaneler.

Det är bra för batterierna och väldigt skönt att kunna lämna båten med halvladdade batterier och ha dem toppladdade när man ska ut nästa gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det gäller fortfarande, men tidigare skulle man för blybatteri välja ”PzS tubular”. Om den möjligheten finns, så välj det och därefter finjustera värdena efter din batterispec.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Det är absolut så jag tycker man ska använda solpaneler.

Det är bra för batterierna och väldigt skönt att kunna lämna båten med halvladdade batterier och ha dem toppladdade när man ska ut nästa gång.

Med långsamgående (6 knop) motorbåt hinner mina batterier laddas fullt under hemresan (1,5 timme) efter en helg ute. Jag behöver inte stödladda i veckorna batterierna är fulla när jag åker ut nästkommande fredagskväll och toppladdas ju dessutom under utresan. Solcellerna ligger stuvade i akterruffen och används bara under långhelger när kyl och annat går för fullt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har 2 av Victrons laddare (landström IP43 och solpaneler MPPT 100/30) i familjens segelbåt.

Jag gillar att de är smarta dvs laddar i olika faser och har en app som går att använda för att läsa av vad som sker och att programmera om.
Passar ingen standard profil så skapa din egen som flera har föreslagit.

Intressant det där med att justera "float" nivån, får googla och dra lärdom.

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:

Med långsamgående (6 knop) motorbåt hinner mina batterier laddas fullt under hemresan (1,5 timme) efter en helg ute. Jag behöver inte stödladda i veckorna batterierna är fulla när jag åker ut nästkommande fredagskväll och toppladdas ju dessutom under utresan. Solcellerna ligger stuvade i akterruffen och används bara under långhelger när kyl och annat går för fullt.

Man har ju naturligtvis den strategi som passar bäst för en själv, utrustningen och båten.

 

Vi har blybatterier och våra batterier blir inte fulladdade på 1,5 timmars motorgång ens om man höjer laddspånningen till 14,8 volt (så det struntar vi i). Då är det skönt att låta solen göra jobbet tycker vi.

 

Vi är på tionde säsongen för batterierna och jag tror absolut att solcellsladdningen är en delorsak till att de levt så länge.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev skippeer:

Jag gillar att de är smarta dvs laddar i olika faser och har en app som går att använda för att läsa av vad som sker och att programmera om.

En bra sak med Victrons smart-prylar (SmartSolar, smart shunt osv) är att de kan kopplas ihop i ett trådlöst VE.smart-nätverk. Då kommunicerar de och delar data med varandra via bluetooth.

Om du kopplar ihop regulatorn och landladdaren kommer regulatorn och landladdaren att synka sina laddfaser. Dvs om den styrande smarta enheten byter laddfas byter även övriga till samma laddfas.

Har du någon enhet med tex temperatursensor delas även data från den till övriga enheter.

 

En förutsättning för att det skall funka är att alla enheter har samma spänningar satta för de olika laddfaserna.

Redigerad av McLasse
Glömde "trådlöst".
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 hours ago, MartinA said:

Jag vet inte om det gäller fortfarande, men tidigare skulle man för blybatteri välja ”PzS tubular”. Om den möjligheten finns, så välj det och därefter finjustera värdena efter din batterispec.

Tack för svaret.

 

Det finns tre stycken "PzS tubular plate traction" 1,2 respektive 3 att svälja på.

 

Vad har du för källa på det? 🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mackey:

Man har ju naturligtvis den strategi som passar bäst för en själv, utrustningen och båten.

 

Vi har blybatterier och våra batterier blir inte fulladdade på 1,5 timmars motorgång ens om man höjer laddspånningen till 14,8 volt (så det struntar vi i). Då är det skönt att låta solen göra jobbet tycker vi.

 

Vi är på tionde säsongen för batterierna och jag tror absolut att solcellsladdningen är en delorsak till att de levt så länge.

Jag kör också vanliga blybatterier och den förra uppsättningen höll i 10år så det funkar tydligen både med och utan stöd från solceller. Jag tycker blybatterierna funkar bra så jag har aldrig brytt mig om att krångla med dom nya dyra batterityperna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev skippeer:

Jag har 2 av Victrons laddare (landström IP43 och solpaneler MPPT 100/30) i familjens segelbåt.

Jag gillar att de är smarta dvs laddar i olika faser och har en app som går att använda för att läsa av vad som sker och att programmera om.
Passar ingen standard profil så skapa din egen som flera har föreslagit.

Intressant det där med att justera "float" nivån, får googla och dra lärdom.

 

Det absolut bästa med Victron är att om man även har deras batterimätare BMV-712 så mäter den spänningen över batteripolerna (kompenserar alltså för ev. spänningsfall) och mäter dessutom ström in i batterierna och talar om det för (dom flesta) laddarna via Bluetooth. Det betyder att laddarna faktiskt vet när batterierna är fulla oavsett om man har massa förbrukare på eller inte!  😀

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är supernöjd efter 3 år med Victrons prylar.

Kör Shunt med display, tempsensor och regulator. Kylskåp som sätts på vid sjösättning och stängs av vid upptagning.

Huvudbrytare använder jag aldrig.

Kör med bara AGM och 250 Watt solceller.

Batteriladdare använder vi mycket sällan.

 

Man får mycket data för pengarna, köp med blåtand!

Screenshot_20210726-144953.png

Screenshot_20210726-144918.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-07-25 vid 20:35 skrev Skuten:

Tack för svaret.

 

Det finns tre stycken "PzS tubular plate traction" 1,2 respektive 3 att svälja på.

 

Vad har du för källa på det? 🙂

 

Jag kontaktade Victron för några år sen när jag också var osäker.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se förslagen ovan från i somras med std-inställningen; 14,4/13,8V

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-03-16 vid 07:52 skrev Swadop:

Vilka andra funktioner/inställningar i regulatorn skulle ni rekommendera att använda? :) 

Har du en kyl som står på hela sommaren kan du, om du vill, koppla den till lastutgången på solregulatorn. Då skyddar du batterierna från urladdning om solen lyser med sin frånvaro ☁️.

Vad som händer är att solregulatorn bryter lastutgången om spänningen i batterierna sjunker under ett satt värde. Visserligen blir maten i kylen kass men troligtvis är batterierna dyrare.

 

Om du inte har någon batteritankmätare i båten kan ett tips vara att sätta in en sådan. En batteritankmätare är bra att ha för att hålla koll på hur mycket du har kvar i "tanken" (dvs i batterierna).

Är batteritankmätaren också av märket victron, och dessutom har bluetooth, kan du enkelt koppla ihop den med solregulatorn och dela data mellan dem så funkar grejerna lite bättre.

 

Men solregulatorn jobbar på bra ensam också, utan hopkoppling med någon annan smart pryl.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Dessa inställningar sa Tudor till mig när jag mejlade dom om bly/syra 115Ah. Equalization visste dom inte vad det var så den har jag bara satt ett värde på.

 

0B1C1952-050E-4567-9ADD-6344C3502D95.jpeg

Redigerad av Janne1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...