Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
bossee

E10-bensin: Yamaha 4-takt och Yamarinbåtar med fast bränsletank.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

1 augusti 2021 införs 95 oktan bensin "E10" (10 volymprocent etanol) hos bensinmackar på landbacken (hur det är vid båtmackar har jag ingen aning om).
Jag fyller min båttank vid bensinmack då jag har båten på trailer hela året, sen några år tillbaka.
Kollade om min Yamaha F115 4-takt 2003:a klarar E10-bensin och kanske, kanske inte, den klarar det, har hittat olika uppgifter på nätet.
Kollade även om min Yamarinbåt (5820, 2003:a) med 80 liters fast bränsletank klarar E10-bensin men det rekommenderar inte Yamarin, istället rekommenderar de 98 oktan E5 (det finns en del gummislangar och kanske annat i Yamarinbåtar med fast bränsletank som tydligen gör man bör undvika E10-bensin i den fasta bränsletanken).

Det som är lite oklart är från vilket tillverkningsår (blir väl tillika "årsmodell") som Yamaha säger det är OK att använda nya E10-bensinen.
Yamaha Center  i Amsterdam anger att det är OK att använda E10-bensin med Yamaha utombordare (4-takt) byggda efter 2003. Hur man skall tolka det är jag osäker på, om det skall tolkas att 2003 årsmodell anses falla inom "byggda efter 2003"?
På Yamarins hemsida står det Yamaha utombordare (4-takt) tillverkade år 2003 eller senare är OK att köra på E10-bensin.

Från Yamaha Center i Amsterdam (publicerat 2019):

Källa: https://www.yamahacenteramsterdam.nl/sv/använd-e10-bränsle/
Är det nya E10-bränslet lämpligt för min Yamaha?

Ja * för Yamaha motorcyklar (inkl. Mopeder och ATV) byggda efter 1990;
Ja * för Yamaha utombordsmotorer (inkl. Waverunners) byggda efter 2003.

*E10-bensinen innehåller 10% etanoladditiv och har ett antal negativa biverkningar som kräver extra uppmärksamhet.

Åldring av bensinen; tillsatsen av etanol säkerställer att kvaliteten försämras snabbt, efter några månader är bensinen inte längre användbar.
Förorening av bränslesystemet; etanol är ett lösningsmedel som kan attackera vissa materialkompositioner (gummi och plast) i bränslesystemet och orsaka förorening av bränslesystemet. Denna förorening kan orsaka blockering av bränslepumpen, förgasaren eller injektorn.
Att göra bensinslang porös; På grund av etanolens starka upplösningseffekt kan bensinslangar bli porösa och läcka.
Att locka vatten; etanol kommer att locka fukt / vatten, vilket minskar bensinens kvalitet och kan leda till rostbildning.
För att kompensera för de negativa biverkningarna av etanol rekommenderar Yamaha användning av Yamalube-tillsatser.

Genom att använda Yamalube "Fuel System Cleaner" -tillsats på sommaren kommer bränslesystemet för din Yamaha att förbli i toppskick.

Genom att använda Yamalube "Fuel Stabilizer & Conditioner" -tillsatsen på vintern kommer inte bara din Yamaha att vara i toppskick, utan också att bensinen behåller sin kvalitet.

Från båttillverkaren Yamarins hemsida:
Källa: https://yamarin.com/sv/batens-bransle

Yamarin rekommenderar att man använder bensinkvaliteten 98E5, som innehåller högst fem volymprocent etanol, i båtar försedda med fast tank.

Försäkra dig alltid om att bränslet lämpar sig för din båtmotor av motortillverkaren.

I Yamaha-utombordsmotorer [4-takt] tillverkade år 2003 eller senare kan man använda 95E10-bränsle, som innehåller högst 10 volymprocent etanol. I båtens bränslesystem måste man använda vattenavskiljare och bränslefilter, vars urskiljningsförmåga är minst 10 mikron.

I tvåtakts Yamaha-utombordare rekommenderar man att 98E5-bränslet skall användas.


Var ute hela dagen igår och åkte i en insjö hemmavid, hade några kompisar med och det blev en fin dag på sjön, bl.a. besökte vi "Sveriges vackraste rastplats" dit man kan åka med båt förutom bil. Tankade fullt (95 oktan E5) vid OKQ8 på hemvägen så jag kan köra upp 80 liter till innan semestern är slut. Får sen tanka 98 oktan E5 då eftersom Yamarin rekommenderar att deras båtar med fast tank skall ha det. Om nån vet med säkerhet från och med vilket år Yamaha 4-takt kan användas med nya 95 oktan E-10 bensinen vore det bra att få veta för mig då jag tycks ha en motor (F115, 2003:a) som är i gränslandet 

/Bo

IMG_5295.JPG

IMG_5298.JPG

IMG_5300.JPG

IMG_5307.JPG

Redigerad av bossee

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sökt lite information om detta för ett tag sedan men du lyckades hitta mer än mig.

Har en Yamarin Cross med Yamaha från 2014 så motorn borde ju klara sig rätt lungt enligt din text men det hjälper ju inte om Yamarin med fast tank inte skulle göra det. Tankar från en båtmack bortsett från första tankningen vid sjösättning så får fortsätta hålla koll vad som gäller där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

"Byggda efter 2003" kan inte tolkas som att inkludera år 2003. Efter är 2004 och senare.

 

Hur som helst är det ju en enkel lösning att bara tanka 98E5 framöver. Det tycker jag att alla borde göra ändå.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

raol,

Dock skriver Yamarin på sin hemsida att Yamaha tillverkade 2003 eller senare går att köra på E10-bensin. Men jag kör framöver på 98 oktan E5 då eftersom Yamarin säger så för deras båtar med fast bränsletank, som jag har.

Skall forska vidare om detta om min Motor Yamaha F115 4-takt 2003:a är godkänd av Yamaha för E10, bra att veta.

/Bo 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev bossee:

raol,

Dock skriver Yamarin på sin hemsida att Yamaha tillverkade 2003 eller senare går att köra på E10-bensin. Men jag kör framöver på 98 oktan E5 då eftersom Yamarin säger så för deras båtar med fast bränsletank, som jag har.

Skall forska vidare om detta om min Motor Yamaha F115 4-takt 2003:a är godkänd av Yamaha för E10, bra att veta.

/Bo 


Mitt svar var på detta:
"Yamaha Center  i Amsterdam anger att det är OK att använda E10-bensin med Yamaha utombordare (4-takt) byggda efter 2003. Hur man skall tolka det är jag osäker på, om det skall tolkas att 2003 årsmodell anses falla inom "byggda efter 2003"?"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är det som är det knepiga, två olika svar från några som förmodligen borde veta.
Jag kör på med 98 oktan E5 sen oavsett. Tids nog får jag reda på om min Yamaha F115 2003:a verkligen är godkänd för E10-bensin eller inte.
/Bo

Redigerad av bossee

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som har en Yamaha 50hk från 1993, hur ska jag göra då? Sälja/byta motor? Köra på 98 oktan? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kan man inte kompensera detta med större munstycken i förgasaren ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte svårt att byta ut bränsleslangarna i en Yamarin båt till sådana som är klassade för E10.

En slang från påfyllningshålet till tanken och en från tanken till bränslefilter/vattenavskiljare. Syns tydligt när man skruvar upp luckan under aktertoften där tanken ligger, åtminstone på min 520BR.

Vad mer kan påverkas av E10? Möjligtvis om det finns någon gummipackning i genomföringarna men dom är alla ovanpå tanken, den för bränslemätaren kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev OleEvinrude:

Vad mer kan påverkas av E10? Möjligtvis om det finns någon gummipackning i genomföringarna men dom är alla ovanpå tanken, den för bränslemätaren kanske.

Tydligen även själva metallen i förgasarkroppen om den är av fel typ. Snabb korrosion.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viktigaste är väl att motorn är gjord för att gå E10. Sen det där med packningar. E5 har ju också "frätande/renande egenskaper" men i mindre koncentration, vilket i så fall borde tas igen av tiden och liter drivmedel som går igenom motorn. 

 

Så kort sagt, så ska det inte vara några problem, om det står att motorn kan gå på E10, bortsett från bensintanken. 

 

Det som oroar mig främst är väl att fasta bensindunkar har en tendens och suga in luft genom ventilröret/expansionsröret och då möjliggörs att vatten fälls ut inuti tanken.

 

Kommer i fortsättningen tanka 98 E5 när båten är mestadels vid bryggan och tanka 95 E10 när man vet att man kommer tanka flera gånger inom ett kort tidsintervall. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-07-28 vid 11:43 skrev Lassehaga150:

Jag som har en Yamaha 50hk från 1993, hur ska jag göra då? Sälja/byta motor? Köra på 98 oktan? 

Kör på 98!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...