Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Wildeside

Någon som har erfaren av Diablo tankar/lock

Rekommendera Poster

Hej är det någon som har någon erfarenhet av Diablos vatten/septi/bränsle tankar och lock?

 

tank.jpg

septilock.jpg

vattenlock.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja!

Jag har två 108 liters, en som septiktank och en som vattentank.

Det är ju locken som skiljer dem åt.

Locken var litet kämpiga att skruva på den sista lilla biten så att det blev tätt. Jag fick ta hjälp av en träbit och en plastklubba.

Men jag är nöjd, båda fungerar bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
29 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja!

Jag har två 108 liters, en som septiktank och en som vattentank.

Det är ju locken som skiljer dem åt.

Locken var litet kämpiga att skruva på den sista lilla biten så att det blev tätt. Jag fick ta hjälp av en träbit och en plastklubba.

Men jag är nöjd, båda fungerar bra.

Kul/bra att dom fungerar bra.

Jag funderar på att utöka färskvattensystemet med 78 liters och bygga om septisystemet med en 78 liter.

En 78 liters septitank räcker väll till att ligga still någon dag längre en vad min nuvarande 60 liters tank gör.

Gamla tanken sjunger nog på sita versen er att den är lagad någon gång innan jag köpte båten.

Fungerar det bra med sjö/sug tömmning med pump när urtappningen är uppåt om man tätter ett t-rör vid tanken.

Tänkte mej en sån här pump tex.

 

Glömde att nämna att jag har eltoalett som hackar upp det som plumsat ner i stolen

 

pump.jpg

Redigerad av Wildeside
Glömde lite info

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Wildeside:

Kul/bra att dom fungerar bra.

Jag funderar på att utöka färskvattensystemet med 78 liters och bygga om septisystemet med en 78 liter.

En 78 liters septitank räcker väll till att ligga still någon dag längre en vad min nuvarande 60 liters tank gör.

Gamla tanken sjunger nog på sita versen er att den är lagad någon gång innan jag köpte båten.

Fungerar det bra med sjö/sug tömmning med pump när urtappningen är uppåt om man tätter ett t-rör vid tanken.

Tänkte mej en sån här pump tex.

 

pump.jpg

Det är inte tillåtet att tömma toalettavfallet i vattnet. Så egentligen skall du sluta att fundera på en sådan jättedyr Whalepump.

 

Min båt byggdes innan detta förbud kom till, så jag har en ”nödtömning” med likadan Whalepump och en manuell i serie. Nu har jag ju bara testat att det fungerar med vanligt vatten i tanken, och det gör det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det är inte tillåtet att tömma toalettavfallet i vattnet. Så egentligen skall du sluta att fundera på en sådan jättedyr Whalepump.

 

Min båt byggdes innan detta förbud kom till, så jag har en ”nödtömning” med likadan Whalepump och en manuell i serie. Nu har jag ju bara testat att det fungerar med vanligt vatten i tanken, och det gör det.

Nu är det ju inte förbjudet att tömma tanken på internationellt vatten, går både till Gotland och Åland med båten. Lagen va inte ens påtänkt när min båt byggdes. Nöden har ingen lag sägs det, är det fullt i tanken långt till sug tömning och det tränger på, så tänker iaf inte jag skita på mej för att följa någon lag.

Dessutom är jag ifrågasättande om det är miljövänligare att tuffa 20-60 distans för att tömma tanken. självklart ska man använda sugstationerna när tillfälle ges men man måste även använda sunt förnuft vad det gäller miljöpåverkan för att tömma tanken.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har med mig en PET-flaska ombord, fylld med just ”internationellt vatten”.

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har med mej en glasflaska skotsk whisky, både för ankarsupen och för att bevisa att man varit på internationellt vatten

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...