Jump to content
Wednesday 20 October 2021
Fiskmaasen

Mariner 50 hk 1982 trött som en 5 hk

Recommended Posts

Uppdatering

 

Har mätt upp allt men hittar inget fel. Kan bero på att multimetern inte vill vara med.

 

Har dock märkt att det är gnista på alla cylindrar men möjligt att det är svag gnista på 3 å 4. Skulle ha kolla det noggrannare.

Bytt switschbox och det blev lite skillnad. 

Förut var den orkeslös när jag gav på lite gas men nu är det mer som om att det är en varvstopp på typ 2000 varv eller så. 

Allmänt torra och spruckna kablar från både stator och trigger. 

Så det blir väl nästa steg. 

Har även lite begagnade tändspolar och kablar på väg hem om det skulle vara fel där.

 

Nån som har nått annat tips?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har för mig att det är separata låg och högfartslindningar i statorn på dessa (är inte säker dock). Pröva att mäta upp den med multimeter (värdena bör gå relativt lätt att googla).
 

Om kablarna till den är dåliga, blir det såklart samma effekt som en dålig stator...

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuter sedan skrev Mange249:

Har för mig att det är separata låg och högfartslindningar i statorn på dessa (är inte säker dock). Pröva att mäta upp den med multimeter (värdena bör gå relativt lätt att googla).
 

Om kablarna till den är dåliga, blir det såklart samma effekt som en dålig stator...

Enligt CDI Electronics TSG har denna motor skilda laddspolar för hög och lågfart just som @Mange249 nämner. I TSGn beskrivs åtgärder för att komma hitta fel som ger varvtalsbegränsning vid 3000-4000 rpm. Problemen här börjar vid lägre varvtal, men det måste inte betyda att denna del av TSGn är irrelevant. Att felbeteendet förändras, men inte försvinner med byte av switchbox tyder på att det kan vara problem med laddningen till Switchboxen.


Med tillgång till en DVI-adapter går det antagligen mycket snabbt att isolera felet. En multimeter med visarinstrument kan också funka att kontrollera att beteendet är korrekt. även om mätvärden som sådana saknar relevans. En vanlig billig samplande multimeter är dock nästan oduglig till annat än att kontrollera att resistanserna i laddspolarna för hög och lågfart ligger inom rimliga gränser.

 

Har du testat kopplat bort 12v laddningen såsom beskrivs i TSGn?

 

Bor du i Stockholm kan jag ev. hjälpa dig att mäta upp T-systemet.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-08-01 vid 10:54 skrev guestsson:

Enligt CDI Electronics TSG har denna motor skilda laddspolar för hög och lågfart just som @Mange249 nämner. I TSGn beskrivs åtgärder för att komma hitta fel som ger varvtalsbegränsning vid 3000-4000 rpm. Problemen här börjar vid lägre varvtal, men det måste inte betyda att denna del av TSGn är irrelevant. Att felbeteendet förändras, men inte försvinner med byte av switchbox tyder på att det kan vara problem med laddningen till Switchboxen.


Med tillgång till en DVI-adapter går det antagligen mycket snabbt att isolera felet. En multimeter med visarinstrument kan också funka att kontrollera att beteendet är korrekt. även om mätvärden som sådana saknar relevans. En vanlig billig samplande multimeter är dock nästan oduglig till annat än att kontrollera att resistanserna i laddspolarna för hög och lågfart ligger inom rimliga gränser.

 

Har du testat kopplat bort 12v laddningen såsom beskrivs i TSGn?

 

Bor du i Stockholm kan jag ev. hjälpa dig att mäta upp T-systemet.

 

Mja jag tycker jag har mätt å mätt men jag har ju ingen dvi heller. Blev lite less å köpte nya grejer. Nya stift bättre begade tändkablar plus 4 spolar. Ny Switchbox och stator och trigger.

Bytte först Switchbox och tycker det blev någon skillnad men vet ej vad egentligen. Som att den mer fick en varvstopp istället för att typ kvava vid gaspådrag. Stoppa dit nya stator och blev en helt annan gång på motorn. Slängde båten i sjön i tron om att jag hittade felet men så fel jag hade. Började kvava vid kanske 5-10 % gas... Hade ingen avdragare så jag kunde inte byta triggern så det får väl bli nästa steg..

 

Ja jag har för mig att jag testade koppla ur den men ska göra det en gång till för säkerhets skull..

 

Bor dryga 3 timmar från sthlm så det blir lite långt med 30 släp😅

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, kollade igenom tråden och börjar tro att vi alla letar i fel ände. Det mesta tyder på att problemet ligger på bränslesidan, något som nämndes tidigt, men sedan bara fövsann.

 

Spruta in bränsle i förgasarhalsen (gärna båda) när motorn inte vill varva som de ska. 10-20 ml injektionssprutor utan kanyl funkar bra. Om du kan få en förbättring om än kortvarigt, så sitter felet på bränslesidan.

I nödfall kan du testa startgas, men det bör undvikas. Den saknar olja och kan i olyckliga fall leda till motorskador.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev guestsson:

Hmm, kollade igenom tråden och börjar tro att vi alla letar i fel ände. Det mesta tyder på att problemet ligger på bränslesidan, något som nämndes tidigt, men sedan bara fövsann.

 

Spruta in bränsle i förgasarhalsen (gärna båda) när motorn inte vill varva som de ska. 10-20 ml injektionssprutor utan kanyl funkar bra. Om du kan få en förbättring om än kortvarigt, så sitter felet på bränslesidan.

I nödfall kan du testa startgas, men det bör undvikas. Den saknar olja och kan i olyckliga fall leda till motorskador.  

Börjar faktiskt också tro att det kan vara bränsle relaterat. Det är ju sådana förgasare med inbyggda pumpar. Jävla skit enligt mig men funkar säkert bra när allt är nytt. Hade varit skönt med endast en pump på sidan..

Kan det vara så att ena pumpen inte orkar med? Sitter det reeds någonstans eller hur funkar det? Tycker inte jag har sett något sådant i sprängskissen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då var även triggern bytt så nu är det full styka på alla 4 stiften. Vilken skillnad. Verkar inte som att det har varit bara ett fel. För nu så går den mycket bättre men kvavar fortfarande. Stora skillnaden nu är att den reagerar när man pumpar på blåsan! Vilket den inte gjort tidigare. Ger man gas och pumpar på blåsan så drar den iväg som aldrig förr!

 

Märker även att den spottar ur en skvätt ur nedre förgasaren när man pumpar mycket..

 

Är det reeds byte som gäller? Eller ska man se över soppaslang å pumpar först? 

Har ju genomskinlig slang så jag såg att det var lite bubblor men dom försvann efter ett tag. Tappar trycket gör den iaf..

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timmar sedan skrev Fiskmaasen:

Märker även att den spottar ur en skvätt ur nedre förgasaren när man pumpar mycket..

 

Är det reeds byte som gäller? Eller ska man se över soppaslang å pumpar först? 

Kul att den hoppat igång. Men låt för guds skull reedsen vara. Det är ett hästjobb att byta blocket måste bort och delas. . och din felbeskriving stämmer på nålvenilen på berörd förgasare, men INTE reedsen.

Bränsleledningen mellan vätskeytan i tanken och sugsidan på pumparna måste vara gastät annars får du in luft i bränslet. Om det rinner soppa där när du pumpar så är det ett nästan säkert tecken på att få problem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev guestsson:

Kul att den hoppat igång. Men låt för guds skull reedsen vara. Det är ett hästjobb att byta blocket måste bort och delas. . och din felbeskriving stämmer på nålvenilen på berörd förgasare, men INTE reedsen.

Bränsleledningen mellan vätskeytan i tanken och sugsidan på pumparna måste vara gastät annars får du in luft i bränslet. Om det rinner soppa där när du pumpar så är det ett nästan säkert tecken på att få problem.

Okej. Men jag ser inte att det rinner någonstans i övrigt. Bara ur munstycket när man pumpar hårt. Men kan en otät nålventil gara att jag tappar trycket?

Hade ju ett jävla problem att få tätt på själva bränsleanslutnigarna på förgasarna. Blåa i plast Med en skruv i mitten. Hittar inga nya någonstans heller? 

 

Det absolut sista jag vill är ju att riva den och byta reeds..

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-08-09 vid 18:05 skrev Fiskmaasen:

Men kan en otät nålventil gara att jag tappar trycket?

Vilket tryck är det du tappar?

 

Om nålventilen är otät stiger nivån i flottörhuset tills det är fullt och den kan komma ut bensin lite var som  helst i förgasaren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Får väl slänga in mitt mantra... 

 

Kolla utanför sätet till flottörventilen. Alltså där slangen ansluts. 

 

Där brukar samlas bös. 

Flottorhuset fylls som det ska vid låg förbrukning, men inte vid försök till ökat varvtal. 

 

Var försiktig när du lossar flottörnålen. Kolla hur en ev fjäder sitter monterad. 

 

Vissa flottörnålssäten är av typ silicone, och ligger lösa. 

Försvinner om man blåser med tryckluft. 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy