Jump to content
Monday 20 September 2021
Fiskmaasen

Mariner 50 hk 1982 trött som en 5 hk

Recommended Posts

Har problem men en mariner 50 hk som köptes som svårstartad. 

Gick hur fint som helst på land efter en förgasarrengöring men i vattnet väldigt trött.

Orkar inte mer än en 5hk när den ligger i vattnet och dör om man gasar för mycket. Nån som har erfarenhet av dessa? 

Det är alltså en 4 cyl 2 takt vi pratar om.

Har väl kollat lite allmänt så som:

Förgasarrengöring (ultraljudstvätt)

Gnista på alla 4a

Ny tank, slang, blåsa, filter. (Biltema)

M.m

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förgasaren är rengjord, men är den korrekt inställd? Eller snarare de två eller fyra förgasare det nog handlar om. Korrekt inställda och synkade, och sen med korrekt tändförställning också.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Förgasare är grundinställda på land och gick jättefint. Tanken var att finjustera i vattnet då jag inte har någon tunna. Men det spelade inte någon roll hur jag gjorde. Den gick bara sämre desto mer jag justerade.

Lite osäker hur jag ställer tändningen korrekt.

Det är två förgasare.

 

Edited by Fiskmaasen

Share this post


Link to post
Share on other sites

 "filter. (Biltema)"     lilla mc slang filtret, isåfall har jag prövat det med, men tycker min gav runt 10 hk istället för 80hk-totalt värdelös produkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okej. Vet inte exakt vilket filter jag köpte. Tog det största jag hittade. Köpte 10mm slang. 

Dock så kör jag utan filter nu. För att utesluta just det felet. Men samma resultat 

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuter sedan skrev Fiskmaasen:

Förgasare är grundinställda på land och gick jättefint. Tanken var att finjustera i vattnet då jag inte har någon tunna. Men det spelade inte någon roll hur jag gjorde. Den gick bara sämre desto mer jag justerade.

Lite osäker hur jag ställer tändningen korrekt.

Det är två förgasare.

 

Fast på land är ju motorn obelastad. Under belastning uppför sig motorn annorlunda än i friläge. Det går inte att jämföra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precis. Just därför den ställdes på en grundinställning så den gick bra på land. För att sedan trimma in det sista i vattnet. Men blev inte klok alls. Hur jag än skruvade så gick den bara sämre än hur den gick med grundinställningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad händer om en medhjälpare pumpar på blåsan innan och när du drar på? Är den hård? Notera att blpsan ska vara riktad så att bränslet rinner uppåt oxå när du pumpar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De är märkligt samma med folk som köper en ny gammel bil det första de tror vid felsökning är att tändningen plötsligt justerat bort sig själv. Du borde ju se om armen rör sig.  Vad jag tor mer på som ger orkeslös motor är åldrade spolar och ej tillräcklig kräm i gnistan vid belastning försvinner den, kolla längden köp verktyg eller gör ett själv- samma längd på alla spolar närmare cm bör de klara, kör inga spolar utan motstånd då kan du bränna dem.  

 https://www.skruvat.se/Tandningstestare-P193673.aspx?gclid=EAIaIQobChMIts3A-tn58QIVWxDmCh2lyQt5EAQYAyABEgK0VfD_BwEimage.png.16eda667dc89a5463a8cb22decf84506.png 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var själv när jag testade den men slängde i växeln och gasade och då gick den men minsta lilla man gasade mera än kanske 10% så tappade den kraft. Börja pumpa på blåsan men blev ingen skillnad. Blåsan kändes ganska full men blev nästan stum av några pump

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Eile:

De är märkligt samma med folk som köper en ny gammel bil det första de tror vid felsökning är att tändningen plötsligt justerat bort sig själv. Du borde ju se om armen rör sig.  Vad jag tor mer på som ger orkeslös motor är åldrade spolar och ej tillräcklig kräm i gnistan vid belastning försvinner den, kolla längden köp verktyg eller gör ett själv- samma längd på alla spolar närmare cm bör de klara, kör inga spolar utan motstånd då kan du bränna dem.  

 https://www.skruvat.se/Tandningstestare-P193673.aspx?gclid=EAIaIQobChMIts3A-tn58QIVWxDmCh2lyQt5EAQYAyABEgK0VfD_BwEimage.png.16eda667dc89a5463a8cb22decf84506.png 

Absolut. Kruxet är att att den köptes av en farbror som inte hade nån vidare koll. T.ex satt ena flotörkoppen med packingsklister så flotören inte kunde röra sig. Alla ställskruvar på själva armen som sköter tändningen? Satt lösa. M.m 

Kan biltema silikontändkablar vara en bov?

Det hade han också montera. Som är för långa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var en rätt nyligen med gamal 4 cyl som felsökte allt vet inte vad som hände folk återkopplar ju inte på forumet- kan hända blockade han bara iväg den- var det den du kanske nu skruvar vidare på?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Troligast är bränslebrist men knappast för att du justerat förgasarna fel. Grundinställning brukar var 1 3/4 varv. Kolla att båda spjällen är stängda vid tomgång och att de öppnar samtidig när pilen på tändninglänkaget pekar mot märket.

 En möjlig felkälla är om tändningsförställningen inte följer med när du gasar. Detta testas enklast vid starmotorvarvtal med en tändinställningslampa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Eile:

Var en rätt nyligen med gamal 4 cyl som felsökte allt vet inte vad som hände folk återkopplar ju inte på forumet- kan hända blockade han bara iväg den- var det den du kanske nu skruvar vidare på?

Jaha inte en aning. Farbrorn kändes ju inte som ett forumsmatrial direkt. Snarare Farsan var ju duktig så det är säkert jag också.. den köptes från Ånge i våras.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev guestsson:

Troligast är bränslebrist men knappast för att du justerat förgasarna fel. Grundinställning brukar var 1 3/4 varv. Kolla att båda spjällen är stängda vid tomgång och att de öppnar samtidig när pilen på tändninglänkaget pekar mot märket.

 En möjlig felkälla är om tändningsförställningen inte följer med när du gasar. Detta testas enklast vid starmotorvarvtal med en tändinställningslampa. 

Hur exakt gör jag det?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Clams Canino´s (RIP) Timing & Sync är bibeln  för injustering av Mercury/Mariner Inline-maskiner

https://forums.iboats.com/threads/timing-and-sync-of-merc-inlines-to-1988.128442/

 

Mercson L6 har gjort en del informativa youtube-filmer som även gäller inline fyror.

https://www.youtube.com/channel/UCmFN55B57UOm9mFNfiynYCg

 

Kolla dessa och återkom om du har frågor så kanske jag eller någon annan kan svara.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev guestsson:

Clams Canino´s (RIP) Timing & Sync är bibeln  för injustering av Mercury/Mariner Inline-maskiner

https://forums.iboats.com/threads/timing-and-sync-of-merc-inlines-to-1988.128442/

 

Mercson L6 har gjort en del informativa youtube-filmer som även gäller inline fyror.

https://www.youtube.com/channel/UCmFN55B57UOm9mFNfiynYCg

 

Kolla dessa och återkom om du har frågor så kanske jag eller någon annan kan svara.

 

 

 

Perfekt ska kolla igenom det

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Fiskmaasen:

Absolut. Kruxet är att att den köptes av en farbror som inte hade nån vidare koll. T.ex satt ena flotörkoppen med packingsklister så flotören inte kunde röra sig. Alla ställskruvar på själva armen som sköter tändningen? Satt lösa. M.m 

Kan biltema silikontändkablar vara en bov?

Det hade han också montera. Som är för långa. 

Även om tändlägen för tomgång och maxutslag låg fel borde den gå på mellanfart och inte tappa kraft vid belastning.  Är bränsle uteslutet så återstår gnista-hade du mätinstrumet så mät har du inte så gör ett gap på något sätt slangstump funkar bra och se om du får snygg gnista "blå och lång" då ser du även om tändkablarnas motstånd ställer till det. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Eile:

Även om tändlägen för tomgång och maxutslag låg fel borde den gå på mellanfart och inte tappa kraft vid belastning.  Är bränsle uteslutet så återstår gnista-hade du mätinstrumet så mät har du inte så gör ett gap på något sätt slangstump funkar bra och se om du får snygg gnista "blå och lång" då ser du även om tändkablarnas motstånd ställer till det. 

Ska absolut testas 👍

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag kollat runt lite och har hittat lite märkliga saker. 

Tog fram tändningslampan och får tydligen ingen blink på 3 och 4e tändkabel. 

Mätte upp cdi boxarna för dom cylindrarna men dom klarade testen. 

Rev bort svänghjul och stator och konstaterar att det är rivet förut då allt var uppmärk. 

Dock så var 2 kablar till statorn skarvade. En med sockerbit, en med lödning. Bytte ut sockerbiten iaf då den så förjävlig ut.

Triggern såg inte allt för gammal ut. 

Förökt mätt mig fram men får inga resultat hur jag än mäter. Hur mycket ström går det till boxarna? Tror min billiga multimeter har gett upp då jag knappt fick utslag på batteriet ibland..

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Fiskmaasen:

Tror min billiga multimeter har gett upp då jag knappt fick utslag på batteriet ibland..

Kan det vara dax att byta batterier i multimeter? 🙃

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev McLasse:

Kan det vara dax att byta batterier i multimeter? 🙃

Mycket möjligt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns bara två triggspolar cyl 1&2 delar på en cyl 3&4 delar den andra.

 

Ladda ner PDF:en nedan så har du all info du behöver för att mäta upp T-systemet. Du har f.ö. säkert bara en CDI-box eller Switchbox som de kallas på Merc/Mariner.

 

Merc har haft många olika tändsystem på dessa tvärspolade inlinemotorer, oftast drivna av 12V batteriet. Du har dock den senaste generationen kallad Alternator Driven Ignition eller ADI kort och gott. Vissa vändspolade motorer som kom senare har CDI-funktionen ihopbyggd med tändspolarna i så kallade CDM moduler, en per cylinder, men det gäller inte din. 

 

https://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2016/12/7th-Edition-Troubleshooting-Guide_RS.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-07-26 vid 04:35 skrev guestsson:

Det finns bara två triggspolar cyl 1&2 delar på en cyl 3&4 delar den andra.

 

Ladda ner PDF:en nedan så har du all info du behöver för att mäta upp T-systemet. Du har f.ö. säkert bara en CDI-box eller Switchbox som de kallas på Merc/Mariner.

 

Merc har haft många olika tändsystem på dessa tvärspolade inlinemotorer, oftast drivna av 12V batteriet. Du har dock den senaste generationen kallad Alternator Driven Ignition eller ADI kort och gott. Vissa vändspolade motorer som kom senare har CDI-funktionen ihopbyggd med tändspolarna i så kallade CDM moduler, en per cylinder, men det gäller inte din. 

 

https://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2016/12/7th-Edition-Troubleshooting-Guide_RS.pdf

Tackar! Ja men precis. Verkar som att jag har switchbox/powerpack och 4 spolar. Nu när jag tänker på det så står det nog CD ignition på motorn. Felet bör ju ligga i triggern eller switchboxen då det fattas gnista på 3 och 4e cylindern. Ska föröka ut och mäta lite idag

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-07-23 vid 23:08 skrev Eile:

Kan biltema silikontändkablar vara en bov?

 

2021-07-23 vid 23:08 skrev Eile:

Är bränsle uteslutet så återstår gnista-hade du mätinstrumet så mät har du inte så gör ett gap på något sätt slangstump funkar bra och se om du får snygg gnista "blå och lång" då ser du även om tändkablarnas motstånd ställer till det. 

 

Hur påverkar olika tändkablar funktionen ?

Varför har man motstånd i tändkablarna, kol eller vad det nu är ?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev touchwood:

 

 

Hur påverkar olika tändkablar funktionen ?

Varför har man motstånd i tändkablarna, kol eller vad det nu är ?

 

Resistansen finns för att höja strömpulsens stigtid så att de radiofrekventa störningarna minskar. På utombordare brukar det specas stift med inbyggd resistans (R) i beteckningen, eller vid insprutning, med impedans (Z) och beteckningen. Med insprutning är detta viktigt för funktionen, men knappast på en förgasarmotor. Annars kan man tänka sig att resistasen förlänger gnistans brinntid, vilket skulle vara fördelaktigt speciellt om motorn fått för mycket bränsle. Du kanske kan skifta runt kablarna och kolla om felet flyttar sig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev guestsson:

Resistansen finns för att höja strömpulsens stigtid så att de radiofrekventa störningarna minskar.

 

Så det är i första hand för avstörning av kablarna ?

 

Jag vet att i bilsammanhang så har folk pratat om avstörda tändkablar. Där trodde jag det var för bilradions skull.

 

Så i värsta fall skulle felaktiga tändkablar kunna störa övrig elektronik och insprutning på en utombordare, kablar ligger ju tätt inpå varandra innanför kåporna, har jag fattat det rätt ?

 

Jag följer tråden och försöker snappa upp så mycket som möjligt för framtida behov och är djupt imponerad av den kunskap som finns här inne.

 

Tack för svaret.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev touchwood:

Så i värsta fall skulle felaktiga tändkablar kunna störa övrig elektronik och insprutning på en utombordare, kablar ligger ju tätt inpå varandra innanför kåporna, har jag fattat det rätt ?

Kablarna på utombordare brukar inte bara avstörda, i stället sitter avstörningen inbyggd i stiften.

Det finns ett allmänt EMC direktiv som förskriver att apparater inte får vara konstruerade så att de stör andra. Jag vet inte om detta är tillämpligt på utombordare, men tillverkare måste ta hänsyn till detta vad gäller t.ex. laddare av olika slag. För att hålla nere dimensioner och förluster är dessa ofta switchade vilket ledet till snabba förlopp med korta stigtider vilket i sin tur genererar RF störningar. Vill man förstå mer om detta kan man läsa på lite om Fourier -transformer, som ger en matematisk förklaring till hur en puls med låg pulsfrekvens ändå kan generera RF störningar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev guestsson:

Vill man förstå mer om detta kan man läsa på lite om Fourier -transformer, som ger en matematisk förklaring till hur en puls med låg pulsfrekvens ändå kan generera RF störningar.

 

Tack, ska kolla på den.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy