Jump to content
Saturday 16 October 2021
Qetuop

Tutande från propeller

Recommended Posts

Hej! Bytte propeller på min utombordare igår, samma dimension och allt som innan. 

Nu när jag kommer upp i ca 1500 varv så kommer det som en tutande från propellerområdet.

Vad beror detta på? 

Tycker jag satte dit allt precis som det satt innan, men var även första gången jag gjorde det så handhavandefel är möjligt. 

 

Mvh

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev touchwood:

 

Vad är för motor ?

 

Yamaha 70 Hk 2-takt.

 

Märkte även att propellern går att flytta några millimeter, kanske en halv centimeter, i axelns riktning. 

Då detta är första gången jag bytt propeller etc vet jag inte om det är normalt men det kändes lite fel?

Har inte glömt någon bricka eller liknande, det är jag hundra på.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Qetuop:

Märkte även att propellern går att flytta några millimeter, kanske en halv centimeter, i axelns riktning. 

 

Så ska det inte vara, kanske felaktig propeller.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minuter sedan skrev touchwood:

 

Så ska det inte vara, kanske felaktig propeller.

 

Ska inte vara det, samma märkning och allt. Men propellern, ska den vara helt stum? Eller ska det gå att rubba den i axelns riktning? För uppskattningsvis är det ca en halv centimeter vi talar om nu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jag smorde in propelleraxeln med vattenfast fett på min Yamaha F115 (4-takt) häromdagen i samband med jag gjorde oljebyte i motorn och växelhuset m.m) och propeller skall vara helt stum i längdled på propelleraxeln. Låter som du antingen fått annorlunda ny propeller än du hade innan eller att inte alla "brickor" före och efter propellern är på plats. Kolla om du kan se på nån sprängskiss på nätet på din årsmodell av Yamaha 2-taktare du har om det verkar som du fått alla "brickor" på plats. Tips som kan vara lätt glömma: ta bilder med mobilen när du plockar isär saker så missar du inte hur det skall sitta när du senare skal montera ihop allt igen.
Men skumt problem ändå.
Om du jämför gamla och nya propeller är de verkligen lika "långa", navet som skjuts på propelleraxeln?
/Bo

Edited by bossee

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev bossee:

Jag smorde in propelleraxeln med vattenfast fett på min Yamaha F115 (4-takt) häromdagen i samband med jag gjorde oljebyte i motorn och växelhuset m.m) och propeller skall vara helt stum i längdled på propelleraxeln. Låter som du antingen fått annorlunda ny propeller än du hade innan eller att inte alla "brickor" före och efter propellern är på plats. Kolla om du kan se på nån sprängskiss på nätet på din årsmodell av Yamaha 2-taktare du har om det verkar som du fått alla "brickor" på plats. Tips som kan vara lätt glömma: ta bilder med mobilen när du plockar isär saker så missar du inte hur det skall sitta när du senare skal montera ihop allt igen.
Men skumt problem ändå.
Om du jämför gamla och nya propeller är de verkligen lika "långa", navet som skjuts på propelleraxeln?
/Bo

Jag är såklart felet i problemet med glappet märkte jag nu när jag kollade ordentligt. Hade missat distansen mellan propeller och mutter. 

Så sitter den korrekt, men propellern tjuter fortfarande? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har väl motorn trimmad mot akterspegeln och det du hör är säkert ett vibrationsljud.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Jorgen01:

Du har väl motorn trimmad mot akterspegeln och det du hör är säkert ett vibrationsljud.

Haft motorn i samma läge hela tiden, detta uppstod då propellern byttes. Motorns läge har inte ändrats på något vis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om propellerbladens "släppkanter" inte är vassa så kan vissla de och tjutande ljud uppstå. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Winst69:

Om propellerbladens "släppkanter" inte är vassa så kan vissla de och tjutande ljud uppstå. 

 

Vad innebär släppkanter? Något man kan slipa till?

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev Winst69:

Om propellerbladens "släppkanter" inte är vassa så kan vissla de och tjutande ljud uppstå. 

 

Glöm det.

Jag har använt många gamla propellrar och aldrig varit med om detta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

 

Jag hade en Tohatsu 9,9 HK Fyrtaktare på en gummibåt och skulle testa om jag kunde gå upp en tum i stigning på propellern för att få lite mer fart.

 

Så jag köpte en piratpropeller på SeaSea för att original var ungefär dubbla priset.

Byter propp och gör en provtur och hör med en gång ett kvittrande ljud från propp/växelhuset så fort jag kör lite mer än tomgångskörning, bytt många proppar men aldrig varit med om något liknande.

 

Byter tillbaka och ljudet försvinner, på den nya proppen var det lite skillnad på bladens utformning inget iögonfallande men en skillnad var det, diametern var aningen större men inte mycket men det var mer Rake alltså bladen lutade mer bakåt på den, så att propellerbladen kom lite närmare trimfenan/anoden som sitter längst bak under "kavitationsplattan" så jag trodde att det kanske blev någon sorts resonans däremellan, så jag skruvade bort trimfenan helt och hållet och provade igen med den nya proppen, men det hjälpte inte, samma kvittrande ljud kom med en gång och det var störande, motorn var ju rätt tyst av sig på dom lägre varven, när man närmade sig fullgas så överröstade motorn ljudet så då hörde man det inte.

 

Eftersom båten inte fick någon fartökning som jag var ute efter så var det inte intressant längre så jag bytte tillbaks till originalproppen och lämnade tillbaka den nya proppen till SeaSea och på med trimfenan igen, fick pengarna tillbaka så allt var frid o fröjd.

 

Men det var någonting med den proppens design som gjorde det och undrar fortfarande vad det var.

 

Hade jag köpt en original propp så hade det nog gått bättre men behovet fanns ju inte längre, proppen jag hade var bra, båten var en Talamex 350 gjorde som bäst 17 knop med den motorn det fick jag vara nöjd med.

 

Edited by touchwood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Qetuop,

Om möjligt byt tillbaka till gamla propellern. Om ljudet upphör då så var det den nya propellern rimligtvis som ger tutande ljud. Om ljudet upphör skaffa exakt samma ny propeller som gamla.

Bytte du propeller för att gamla inte gav så bra fart eller?

/Bo

Edited by bossee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy