Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Qetuop

Tutande från propeller

Rekommendera Poster

Hej! Bytte propeller på min utombordare igår, samma dimension och allt som innan. 

Nu när jag kommer upp i ca 1500 varv så kommer det som en tutande från propellerområdet.

Vad beror detta på? 

Tycker jag satte dit allt precis som det satt innan, men var även första gången jag gjorde det så handhavandefel är möjligt. 

 

Mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev touchwood:

 

Vad är för motor ?

 

Yamaha 70 Hk 2-takt.

 

Märkte även att propellern går att flytta några millimeter, kanske en halv centimeter, i axelns riktning. 

Då detta är första gången jag bytt propeller etc vet jag inte om det är normalt men det kändes lite fel?

Har inte glömt någon bricka eller liknande, det är jag hundra på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Qetuop:

Märkte även att propellern går att flytta några millimeter, kanske en halv centimeter, i axelns riktning. 

 

Så ska det inte vara, kanske felaktig propeller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev touchwood:

 

Så ska det inte vara, kanske felaktig propeller.

 

Ska inte vara det, samma märkning och allt. Men propellern, ska den vara helt stum? Eller ska det gå att rubba den i axelns riktning? För uppskattningsvis är det ca en halv centimeter vi talar om nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag smorde in propelleraxeln med vattenfast fett på min Yamaha F115 (4-takt) häromdagen i samband med jag gjorde oljebyte i motorn och växelhuset m.m) och propeller skall vara helt stum i längdled på propelleraxeln. Låter som du antingen fått annorlunda ny propeller än du hade innan eller att inte alla "brickor" före och efter propellern är på plats. Kolla om du kan se på nån sprängskiss på nätet på din årsmodell av Yamaha 2-taktare du har om det verkar som du fått alla "brickor" på plats. Tips som kan vara lätt glömma: ta bilder med mobilen när du plockar isär saker så missar du inte hur det skall sitta när du senare skal montera ihop allt igen.
Men skumt problem ändå.
Om du jämför gamla och nya propeller är de verkligen lika "långa", navet som skjuts på propelleraxeln?
/Bo

Redigerad av bossee

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bossee:

Jag smorde in propelleraxeln med vattenfast fett på min Yamaha F115 (4-takt) häromdagen i samband med jag gjorde oljebyte i motorn och växelhuset m.m) och propeller skall vara helt stum i längdled på propelleraxeln. Låter som du antingen fått annorlunda ny propeller än du hade innan eller att inte alla "brickor" före och efter propellern är på plats. Kolla om du kan se på nån sprängskiss på nätet på din årsmodell av Yamaha 2-taktare du har om det verkar som du fått alla "brickor" på plats. Tips som kan vara lätt glömma: ta bilder med mobilen när du plockar isär saker så missar du inte hur det skall sitta när du senare skal montera ihop allt igen.
Men skumt problem ändå.
Om du jämför gamla och nya propeller är de verkligen lika "långa", navet som skjuts på propelleraxeln?
/Bo

Jag är såklart felet i problemet med glappet märkte jag nu när jag kollade ordentligt. Hade missat distansen mellan propeller och mutter. 

Så sitter den korrekt, men propellern tjuter fortfarande? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl motorn trimmad mot akterspegeln och det du hör är säkert ett vibrationsljud.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Jorgen01:

Du har väl motorn trimmad mot akterspegeln och det du hör är säkert ett vibrationsljud.

Haft motorn i samma läge hela tiden, detta uppstod då propellern byttes. Motorns läge har inte ändrats på något vis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om propellerbladens "släppkanter" inte är vassa så kan vissla de och tjutande ljud uppstå. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Winst69:

Om propellerbladens "släppkanter" inte är vassa så kan vissla de och tjutande ljud uppstå. 

 

Vad innebär släppkanter? Något man kan slipa till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Winst69:

Om propellerbladens "släppkanter" inte är vassa så kan vissla de och tjutande ljud uppstå. 

 

Glöm det.

Jag har använt många gamla propellrar och aldrig varit med om detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Jag hade en Tohatsu 9,9 HK Fyrtaktare på en gummibåt och skulle testa om jag kunde gå upp en tum i stigning på propellern för att få lite mer fart.

 

Så jag köpte en piratpropeller på SeaSea för att original var ungefär dubbla priset.

Byter propp och gör en provtur och hör med en gång ett kvittrande ljud från propp/växelhuset så fort jag kör lite mer än tomgångskörning, bytt många proppar men aldrig varit med om något liknande.

 

Byter tillbaka och ljudet försvinner, på den nya proppen var det lite skillnad på bladens utformning inget iögonfallande men en skillnad var det, diametern var aningen större men inte mycket men det var mer Rake alltså bladen lutade mer bakåt på den, så att propellerbladen kom lite närmare trimfenan/anoden som sitter längst bak under "kavitationsplattan" så jag trodde att det kanske blev någon sorts resonans däremellan, så jag skruvade bort trimfenan helt och hållet och provade igen med den nya proppen, men det hjälpte inte, samma kvittrande ljud kom med en gång och det var störande, motorn var ju rätt tyst av sig på dom lägre varven, när man närmade sig fullgas så överröstade motorn ljudet så då hörde man det inte.

 

Eftersom båten inte fick någon fartökning som jag var ute efter så var det inte intressant längre så jag bytte tillbaks till originalproppen och lämnade tillbaka den nya proppen till SeaSea och på med trimfenan igen, fick pengarna tillbaka så allt var frid o fröjd.

 

Men det var någonting med den proppens design som gjorde det och undrar fortfarande vad det var.

 

Hade jag köpt en original propp så hade det nog gått bättre men behovet fanns ju inte längre, proppen jag hade var bra, båten var en Talamex 350 gjorde som bäst 17 knop med den motorn det fick jag vara nöjd med.

 

Redigerad av touchwood

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Qetuop,

Om möjligt byt tillbaka till gamla propellern. Om ljudet upphör då så var det den nya propellern rimligtvis som ger tutande ljud. Om ljudet upphör skaffa exakt samma ny propeller som gamla.

Bytte du propeller för att gamla inte gav så bra fart eller?

/Bo

Redigerad av bossee

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...