Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jesperk94

Havstulpaner och knop

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Måste försöka få lite svar på problemet med båten... Vi har en BRIG eagle 670 med en Evinrude et-ec 150hk från 2020. Båten gör normalt sett ca 43knop med 2 pers. Nu har båten stått i ca 3-4 veckor och det har växt en del på pontonerna längst bak, på den biten som ligger i vattnet.

Men nu när jag var ute i veckan så gör den max 30-32knop med 2 pers i, motorn varvar upp som vanligt och går bra... Kan man verkligen tappa så många knop på att det växer havstulpaner på? Båten är bottenmålad och ligger på västkusten.

 

Redigerad av jesperk94

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har propellern varit i vattnet under samma tid?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:

Har propellern varit i vattnet under samma tid?

 

Nej, höjer alltid motorn över ytan efter varje körning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan säkert förlora 10 knop.

Har du några foton som visar hur det ser ut.

 

Vi går lätt från 6 till 4 knop på segelbåten när det växt lite sjögräs på den.

 

Samma varvtal visar bara att propellern "slirar" mera i vattnet, som en skruv med gängpaj ungefär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mackey:

Du kan säkert förlora 10 knop.

Har du några foton som visar hur det ser ut.

 

Vi går lätt från 6 till 4 knop på segelbåten när det växt lite sjögräs på den.

 

Samma varvtal visar bara att propellern "slirar" mera i vattnet, som en skruv med gängpaj ungefär.

Jasså! Det låter så mycket eftersom båten är relativt lätt... Ska ut i helgen och försöka skrapa bort en del, återkommer med bilder. Tack så länge för era svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter inte pontonerna ur vattnet helt när du kommer upp i fart ? Då borde det inte påverka alls.

 

har du kollat så att inget växt på skrovet ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har havstulpansäsongen börjat tidigt i år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara simma under och skrapa :)

 

Det brukar gå lätt när de är blöta.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en bild från förra året, här ser ni hur mycket av båten som ligger i vattnet vid stillastående. När båten är uppe i plan så ligger pontonerna i vattnet ungefär från ”G” från brig-logon och bakåt, den lyfter alltså inte pontonerna ur vattnet helt när man kör.

ska upp och skrapa imorgon.985B9F00-372A-4B8D-8313-CC63BD12A2B1.thumb.jpeg.77f74772af7ff7bb385e14a863f10be9.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du mycket tulpaner kan du säkert tappa tio knop. Har du möjlighet ta upp båten och gör rent ordentligt. Hinner den även torka lägg på en en strykning färg av hög kvalitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trådstöld:

Är det ovanligt mycket påväxt av havstulpaner i år?


På väg upp genom Bohuslän har det hittills gått tungt, motorn har sotat litet, det är en tunn hinna av fett sot på akterspegel och gummibåt. Det har gått åt omkring 30% mer diesel än vanligt. Visserligen är nu båten tungt lastad, och det kan vara så att turbon börjar bli trött (KAD43 med ca.800 motortimmar).

Vid 3200 rpm brukar båten göra ca. 17 knop, nu  bara 11 knop. Men motorn har ändå varvat ut.

 

Men idag tog jag in båten på grunt vatten, tog på våtdräkten och cyklopet samt utrustade mig med en isskrapa av plast. Anledningen till grunt vatten är att det är lättare när man kan gå på botten och skrapa havstulpaner än när man simmar, tycker jag.


Drevet var fullt av havstulpaner, särskilt under kavitationsplattan. Omkring 15-20 cm in under botten på sidorna satt det fullt med tulpaner, likaså från aketerspegelns underkant och framåt. Konstigt nog satt det inga på ekolodsgivarna, eller paddelhjulsgivarna. Likaså propellrarna var rena, men inte noskonen.

 

Vattnet blev rätt grumligt så denna operation skall upprepas. Det kan finnas fler.

 

Jag har samma färg från Hempel på drevet och Biltema på botten, och jag har aldrig haft så mycket havstulpaner som idag.

 

Så blir det spännande att se hur snabbt båten går i morgon, det lär ju iallafall inte bli sämre.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog upp båten på släpet i helgen, och precis som jag trodde hade det växt en hel del, mycket mer än vanligt skulle jag säga... Skrapade av allt så gott det gick och det blev ungefär en 5 liters hink full med skit. Det hade till och med börjat växa en musselodling på ena pontonen😄

 

Båten gick precis som vanligt efteråt, trodde aldrig att tillväxten kunde göra så mycket, båten väger endast runt 900-1000kg fulltankad. Visst det hade växt mycket, men det var inte katastrofalt. 

 

Det har växt väldigt mycket mer än förra året i år det är helt klart. Det har också varit väldigt varmt i havet större delen av sommaren.

 

Tack för era svar! Nu har man lärt sig hur mycket lite ojämnheter på skrovet gör... :)

Redigerad av jesperk94
  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Trådstöld:

Är det ovanligt mycket påväxt av havstulpaner i år?


På väg upp genom Bohuslän har det hittills gått tungt, motorn har sotat litet, det är en tunn hinna av fett sot på akterspegel och gummibåt. Det har gått åt omkring 30% mer diesel än vanligt. Visserligen är nu båten tungt lastad, och det kan vara så att turbon börjar bli trött (KAD43 med ca.800 motortimmar).

Vid 3200 rpm brukar båten göra ca. 17 knop, nu  bara 11 knop. Men motorn har ändå varvat ut.

 

Men idag tog jag in båten på grunt vatten, tog på våtdräkten och cyklopet samt utrustade mig med en isskrapa av plast. Anledningen till grunt vatten är att det är lättare när man kan gå på botten och skrapa havstulpaner än när man simmar, tycker jag.


Drevet var fullt av havstulpaner, särskilt under kavitationsplattan. Omkring 15-20 cm in under botten på sidorna satt det fullt med tulpaner, likaså från aketerspegelns underkant och framåt. Konstigt nog satt det inga på ekolodsgivarna, eller paddelhjulsgivarna. Likaså propellrarna var rena, men inte noskonen.

 

Vattnet blev rätt grumligt så denna operation skall upprepas. Det kan finnas fler.

 

Jag har samma färg från Hempel på drevet och Biltema på botten, och jag har aldrig haft så mycket havstulpaner som idag.

 

Så blir det spännande att se hur snabbt båten går i morgon, det lär ju iallafall inte bli sämre.

 Brukar det sätta sig på din bottenfärg el. är det nytt för i år ?

 

Jag har också en fundering vad gäller att måla drev och proppar.

 

Är det standard / nödvändigt på västkusten men inte på östkusten ? Jag tycker mig sällan se det här på östkust även om det såklart förekommer. 
 

Vidare undrar jag hur folk gör som har ett nytt drev men en snygg och stark fabrikslack. Går folk på att slipa lacken på sitt nya drev för att lägga på epoxy/drevfärg ? 
 

jag skulle personligen ha lite svårt för ett sånt ingrepp på mitt nya drev 🙄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Vidare undrar jag hur folk gör som har ett nytt drev men en snygg och stark fabrikslack. Går folk på att slipa lacken på sitt nya drev för att lägga på epoxy/drevfärg ? 
 

jag skulle personligen ha lite svårt för ett sånt ingrepp på mitt nya drev 🙄

Jag hade lite väl mycket påväxt på mitt drev förra säsongen och bestämde mig för att måla inför denna (Ostkusten och drevet från 2011). Gjorde rent och slipande lätt med sandpapper. Målade (spray) med Jotun primer och sedan Jotun Aqualine VK. Ingen påväxt så här långt.. 

 

https://www.watski.se/Vinyl-Primer-Spray-115XU

https://www.watski.se/Aqualine-VK-11MlA

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Freez:

Jag hade lite väl mycket påväxt på mitt drev förra säsongen och bestämde mig för att måla inför denna (Ostkusten och drevet från 2011). Gjorde rent och slipande lätt med sandpapper. Målade (spray) med Jotun primer och sedan Jotun Aqualine VK. Ingen påväxt så här långt.. 

 

https://www.watski.se/Vinyl-Primer-Spray-115XU

https://www.watski.se/Aqualine-VK-11MlA

 

Förstår det, den dag lacken börjar släppa på mitt drev kommer jag nog matta ner det och måla med epoxy + någon drevfärg istället för vanlig lack.

 

menade mer det skulle kännas lite jobbigt att göra på ett fabriksnytt drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

 Brukar det sätta sig på din bottenfärg el. är det nytt för i år ?

 

Jag har också en fundering vad gäller att måla drev och proppar.

 

Är det standard / nödvändigt på västkusten men inte på östkusten ? Jag tycker mig sällan se det här på östkust även om det såklart förekommer. 
 

Vidare undrar jag hur folk gör som har ett nytt drev men en snygg och stark fabrikslack. Går folk på att slipa lacken på sitt nya drev för att lägga på epoxy/drevfärg ? 
 

jag skulle personligen ha lite svårt för ett sånt ingrepp på mitt nya drev 🙄

Jag har tidigare haft en och annan koloni av havstulpaner, men inte lika mycket som i år, så här långt.

 

Jag inte hur andra med drev gör, men om dom inte på något sätt målar eller sprayar lär det ju etableras kolonier med havstulipaner och blåmusslor samt diverse arter av blötdjur på deras drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag accelererade båten bättre och nu 15 knop vid 3200 rpm, och då med nästan fulla dieseltankar, fulla vattentankar och semesterpackning. 
Sedan har jag små men fula sår som inte läker, där jag rivit mig på dessa förbaskade odjur.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har tidigare haft en och annan koloni av havstulpaner, men inte lika mycket som i år, så här långt.

 

Jag inte hur andra med drev gör, men om dom inte på något sätt målar eller sprayar lär det ju etableras kolonier med havstulipaner och blåmusslor samt diverse arter av blötdjur på deras drev.

Jag har lite microdukar på båten, jag brukar ta en av dessa och torka av drev, proppar och sköld när jag badar. Funkar på östkust men kanske skulle bli väl mkt badade på västkusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi seglar oftast i Stockholms skärgård och jag brukar skrubba några gånger under sommaren framförallt för att inte bli omseglad men även hålla uppe farten vid motorgång. Med mycket beväxtning kan farten gå ner några knop vilket känns onödigt.

 

Antingen blir det simmandes med en borste eller platsisskrapa samt vid bryggan med en borste som finns för ändamålet i vår hamn, Powerbrush skrovborste

Borstade för en vecka sedan och det försvann några havstulpaner som börjat sätta sig på botten. 

En varning via SMS kan erhållas när det börjar bli dax för skrubbning.

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Jag har lite microdukar på båten, jag brukar ta en av dessa och torka av drev, proppar och sköld när jag badar. Funkar på östkust men kanske skulle bli väl mkt badade på västkusten.

 

30 minuter sedan skrev per_62:

Vi seglar oftast i Stockholms skärgård och jag brukar skrubba några gånger under sommaren framförallt för att inte bli omseglad men även hålla uppe farten vid motorgång. Med mycket beväxtning kan farten gå ner några knop vilket känns onödigt.

 

Antingen blir det simmandes med en borste eller platsisskrapa samt vid bryggan med en borste som finns för ändamålet i vår hamn, Powerbrush skrovborste

Borstade för en vecka sedan och det försvann några havstulpaner som börjat sätta sig på botten. 

En varning via SMS kan erhållas när det börjar bli dax för skrubbning.

  

Jag tror vi har en annan sorts havstulpaner här. Jag vet att man måste ha en professionell högtryckstvätt för att få bort dom, min iofs kraftiga Nilfisk med turbomunstycke rår inte på dem.

Än mindre borste när man har båten i vattnet, ok om man  borstar varje dag, men inte när larverna ombildat sig till faststittande ”skaldjur”. I Östersjön förökar sig havstulpanerna bara en gång om året, här kan dom göra det flera gånger, därför kan det bli väldigt många.

 

Sannolikt som redan skrivits här, är det värmen i vattnet som gjort att dom trivs bättre. Å andra sidan är tillgången på maneter direkt dålig, jag tror jag sett tre eller fyra rödmaneter, inga blå öronmaneter alls, dom trivs ju bättre i litet kallare vatten. Men vi har fått en ny sort som inte syns så bra, Klängmedusan, eller klängmaneten, den är bara 1-2 cm lång och skall enligt uppgift brännas värre än de röda. Denna kommer från Stilla havet.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet är det främst för att det finns många arter på västkusten, alla med lite olika kalendrar, medan det bara finns en art på östkusten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prövar i år. Biltemas färg efter att ha läst mkt. positivt om den här på Mg.Min gamla”riktiga färg”är nu slut så detta var spännande.Två båtar,en legat i sjön två mån o den andra 5 veckor.Ingen påväxt den senare men en hel del tulpaner på den första.Båda planande.Ligger i Bohuslän.Färgen är ju mjuk så jag vet inte om jag ska ta upp o måla på mer färg,ell.skrapa i sjön.Kanske för tunna lackskickt på nu?Har ju haft hård färg innan så jag blir lite rådvill nu.En sak är klar,man tappar många knop o det drar bränsle.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Vad jag vet är det främst för att det finns många arter på västkusten, alla med lite olika kalendrar, medan det bara finns en art på östkusten.

 

Här kan du läsa mer om djuren som bor på din båt.

Dom däringa havstulpanerna är ju dessutom tvåkönade, och har djurvärldens längsta penis i förhållande till sin storlek... och musslorna kan byta kön, flera gånger... inte undra på att dom är produktiva med ett stort mått av nativitet, det verkar som om kaninerna ligger i lä i den jämförelsen.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Brawn:

Prövar i år. Biltemas färg efter att ha läst mkt. positivt om den här på Mg.Min gamla”riktiga färg”är nu slut så detta var spännande.Två båtar,en legat i sjön två mån o den andra 5 veckor.Ingen påväxt den senare men en hel del tulpaner på den första.Båda planande.Ligger i Bohuslän.Färgen är ju mjuk så jag vet inte om jag ska ta upp o måla på mer färg,ell.skrapa i sjön.Kanske för tunna lackskickt på nu?Har ju haft hård färg innan så jag blir lite rådvill nu.En sak är klar,man tappar många knop o det drar bränsle.

Jag har målat med Biltemas färg i flera år nu, och den har, med betoning på ”har” fungerat bra tidigare. Men det är väl klimatförändringarna som gynnar havstulpaner och andra på båten leverade parasiter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...