Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Peterk120

Motorn startar inte, men allt annat fungerar

Rekommendera Poster

Har en relativt ny Buster två år, som fungerat bra tills nu.

 

Problemet, är att allt fungerar och skärmen lyser, men systemet klagar på för lite ström!

När man försöker starta motorn så orkar inte startmotorn gå igång.

 

Problemet från början, det började för ca 4 veckor sedan sedan med att hela systemet betedde sig konstigt, detta hände inte alltid.

När man först satte in nyckel och vred på elen, så verkade skärmen gått sönder, då det bara var en massa streck på skärmen.

Vred av elen och provade igen men då fungerade skärmen, men systemet hittade inte motorn.

Vred av elen och testade igen och då fungerade allt som vanligt och motorn fungerade.

Då fungerade allt när jag var ute på en fiske tur.

Nästa gång så hände samma sak. Problem vid start men sedan så fungerade allt utan problem trots flera starter.

 

För snart två veckor sedan så fungerade allt men som jag skrev överst så klagade systemet på för lite ström och motorn ville inte starta.

Då laddat man batteriet och då startade motorn.

 

Efter att motorn ståt oanvänd i ca 2 veckor så ville inte motorn gå igång, start motorn fungerade men verkade för svag. Det fanns ström men för lite allt annat fungerade.

 

Är det någon som stöt på liknande problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för batterispänningen? 

Ladda batteriet?

Ta reda på vad som har tömt ditt batteri!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Batteriet är dåligt. Det uppför sig väl som nyladdat, ger korrekt spänning, men orkar inte leverera någon ström. När du kör startmotorn blir det ingen ström över till elektroniken och då beter den sig konstigt, eller slocknar. 
 

Men kolla även batteriets anslutningar, polskorna, att som sitter fast ordentligt och är fria från oxid och annat skräp.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Batteriet är dåligt. Det uppför sig väl som nyladdat, ger korrekt spänning, men orkar inte leverera någon ström. När du kör startmotorn blir det ingen ström över till elektroniken och då beter den sig konstigt, eller slocknar. 
 

Men kolla även batteriets anslutningar, polskorna, att som sitter fast ordentligt och är fria från oxid och annat skräp.

Ska testa med ett annat batteri och se om det kan vara dåligt batteri.

 

Batteriet laddas aldrig ur helt, utan har ca 2/3 ström kvar men verkar inte gå lägre. Samma sak som förra gången. Så det kanske är så att några celler är dåliga.

 

 

Redigerad av Peterk120

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Peterk120:

Batteriet laddas aldrig ur helt, utan har ca 2/3 ström kvar men verkar inte gå lägre. Samma sak som förra gången.

 

Hur vet du det ?  Och hur vet du hur mycket maxkapacitet det har (kvar) ?

Eftersom batteriet verkar ha varit dåligt flera gånger och ett blybatteri som gått ner sig oftast blir "märkt för livet" är just dina konstateranden (hur mycket kapacitet/energi (Ah), inte ström (A)) det är kvar) något av det svåraste att snabbt mäta eller "se" på ett batteri. Även för en som har hållit på med just batterier länge.

 

En klassiker är att det laddas upp ganska snabbt, dvs ansluten laddare går över till att visa "fullt" bara på någon timme eller två. Visst KAN det vara så att batteriet aldrig var mer urladdat, men ofta är det helt enkelt så att det tappat massor av kapacitet (samt fått högre inre resistans, =lägre startströmsförmåga). Ungefär det beteendet som @Georg_Ohm beskriver ovan.

 

Mät batterispänningen under startförsöken, det brukar säga en del..

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 timmar sedan skrev Peterk120:

Ska testa med ett annat batteri och se om det kan vara dåligt batteri.

 

Batteriet laddas aldrig ur helt, utan har ca 2/3 ström kvar men verkar inte gå lägre. Samma sak som förra gången. Så det kanske är så att några celler är dåliga.

 

 

Om man blandar äpplen, päron, och bananer får man en fruktsallad.

Man kan inte blanda ihop batterikapacitet ström och spänning hursomhelst, även om dessa är relaterade till varandra.

6 timmar sedan skrev IngemarE:

Hur vet du det ?  Och hur vet du hur mycket maxkapacitet det har (kvar) ?

Eftersom batteriet verkar ha varit dåligt flera gånger och ett blybatteri som gått ner sig oftast blir "märkt för livet" är just dina konstateranden (hur mycket kapacitet/energi (Ah), inte ström (A)) det är kvar) något av det svåraste att snabbt mäta eller "se" på ett batteri. Även för en som har hållit på med just batterier länge.

 

En klassiker är att det laddas upp ganska snabbt, dvs ansluten laddare går över till att visa "fullt" bara på någon timme eller två. Visst KAN det vara så att batteriet aldrig var mer urladdat, men ofta är det helt enkelt så att det tappat massor av kapacitet (samt fått högre inre resistans, =lägre startströmsförmåga). Ungefär det beteendet som @Georg_Ohm beskriver ovan.

 

Mät batterispänningen under startförsöken, det brukar säga en del..

Även jag är övertygad om att det är dax att byta ut batteriet, och som trådskapare @Peterk120 också har konstaterat. Jag vet att blandannat Tudor har en hel del pedagogiska tips angående batterier som är bra att känna till.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hittat felet och det var batteriet.

Tydligen så hade batteriet förlorat 1/3 av sin kapacitet! 

Verkar som om några celler i batteriet har kortslutits!!

Testade med ett annat batteriet och det fungerade.

 

Skönt att det inte var något värre och dyrare.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om "några celler kortslutits" har man iblandfortfarande rätt kapacitet men en polspänning som är c:a 2V lägre än normalt för varje kortsluten cell. I ditt fall skulle ditt batteri ha en normalspänning på c:a 8V (!).

 

Det tror jag nog inte riktigt är fallet, dessutom skulle de återstående cellerna tokkoka vid laddning och gå hädan rätt snabbt.

 

Däremot tror jag batteriet helt enkelt blivit dåligt. Men använd inte begreppet "kortslutna celler" i ett sådant sammanhang om det nu verkligen inte är det, eftersom det är ett eget "fel" med mycket speciella symptom. Om du nu inte hade 8V eller så som batterispänning....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, ja.... TS skrev kortslutna celler. 

Han kanske menade celler i en av de seriekopplade "modulerna". 

 

Knappast att två moduler blir kortslutna samtidigt. 

 

TS. Vilken polspänning mätte, möter du på det kassa batteriet, efter en natts vila utan belastning. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vår båt så kan man se hur många volt den har och den sjönk till 8 volt efter ett dygn och sedan höll sig där, även efter 2 veckor så var den fortfarande på 8 volt. Batteriet var på 12 volt.

 

Laddade man den och startade motorn några timmar efter laddning så fungerade det men sedan så föll den under natten tillbaka till 8 volt.

 

Är ingen expert på batteriet så jag kan enbart beskriva mina erfarenheter på bästa sätt.

 

Men det nya batteriet fungerar som det ska och jag har inte upplevt att något själ ström då man stänger av elen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Peterk120:

På vår båt så kan man se hur många volt den har och den sjönk till 8 volt efter ett dygn och sedan höll sig där, även efter 2 veckor så var den fortfarande på 8 volt. Batteriet var på 12 volt.

 

Laddade man den och startade motorn några timmar efter laddning så fungerade det men sedan så föll den under natten tillbaka till 8 volt.

Men då var det nog faktiskt precis som du skrev - kortslutna celler.

 

Det blev lite förvirrande när du skrev:

2021-07-23 vid 22:23 skrev Peterk120:

Batteriet laddas aldrig ur helt, utan har ca 2/3 ström kvar men verkar inte gå lägre. Samma sak som förra gången

I synnerhet som du inte återkom i tråden och svarade på hur du kunde veta att det hade 2/3 "ström" kvar. Anar nu att du menade att det var 2/3 av spänningen, dvs 8V istället för 12V ?

 

Hade du sagt det skulle nog den samlade panelen inte bara gjort sannolikt att det var batteriet utan också kunnat säga dig det med säkerhet. Viktigt, som nämnts ovan, att inte blanda ihop spänning (V), ström (A) och kapacitet/energi (Ah).

 

Men nu har du ju fått det att fungera - bra - och antagligen blivit lite klokare på vägen 🙂.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...