Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
wahlis

Phaesun solpanel

Rekommendera Poster

Det var inte mycket info om den i länken. Vet inte vad ”takplatte-teknik” innebär men, vad jag vet, så har det inte skett några revolutionerande förbättringar på den fronten de senaste åren utom möjligen de monokristallina cellerna.

Så, jag har inget bra svar på din fråga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De är säkert bra, Conrad brukar vara okej.

Det är väldigt svårt att säkert veta vilka paneler som är bra eftersom man bör se det över en längre tids användning.

 

Förstår själv inte riktigt vad detta betyder.

Sun Pearl Module är tillverkad med den innovativa takplatta-tekniken. Utan de ytliga cellanslutningarna (BUS-barer) och med svart bakfolie får modulen med sina mörka R20-celler ett homogent utseende. 

 

24volt har också bra paneler, tex denna https://24volt.eu/butik/Solpaneler/Solpaneler_12V?product_id=661

 

Inget uttömmande svar, men en början...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft Phaesun i minst 10 år, först en på 65w och i denna båten har jag en på 110w. Har fungerat jättebra. Fördelen med deras konstruktion är att panelen blir mindre än de flesta andra med samma effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev 1stPeregrine:

Jag har haft Phaesun i minst 10 år, först en på 65w och i denna båten har jag en på 110w. Har fungerat jättebra. Fördelen med deras konstruktion är att panelen blir mindre än de flesta andra med samma effekt.

Är de här panelerna helt svarta tänker på värmeutvecklingen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min är inte helt svart, se bilden, men värmeutveckling är inget problem för min del då jag har ram och luftning under.

20210723_140451.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 timmar sedan skrev ChristerN:

takplatte-teknik

Det skulle kunna vara shingeltak de syftar på. De enskilda cellerna på panelen förbinds genom att de överlappar varandra (likt ett shingeltak). På det viset minimerar man förlusten i förbindningarna mellan cellerna och därmed blir panelen lite effektivare.

 

Ett exempel på en panel med den teknologin från Offgridtech.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...