Jump to content
Monday 03 October 2022
wahlis

Phaesun solpanel

Recommended Posts

Det var inte mycket info om den i länken. Vet inte vad ”takplatte-teknik” innebär men, vad jag vet, så har det inte skett några revolutionerande förbättringar på den fronten de senaste åren utom möjligen de monokristallina cellerna.

Så, jag har inget bra svar på din fråga.

• Like 1

De är säkert bra, Conrad brukar vara okej.

Det är väldigt svårt att säkert veta vilka paneler som är bra eftersom man bör se det över en längre tids användning.

Förstår själv inte riktigt vad detta betyder.

Sun Pearl Module är tillverkad med den innovativa takplatta-tekniken. Utan de ytliga cellanslutningarna (BUS-barer) och med svart bakfolie får modulen med sina mörka R20-celler ett homogent utseende. 

24volt har också bra paneler, tex denna https://24volt.eu/butik/Solpaneler/Solpaneler_12V?product_id=661

Inget uttömmande svar, men en början...

Jag har haft Phaesun i minst 10 år, först en på 65w och i denna båten har jag en på 110w. Har fungerat jättebra. Fördelen med deras konstruktion är att panelen blir mindre än de flesta andra med samma effekt.

1 timme sedan skrev 1stPeregrine:

Jag har haft Phaesun i minst 10 år, först en på 65w och i denna båten har jag en på 110w. Har fungerat jättebra. Fördelen med deras konstruktion är att panelen blir mindre än de flesta andra med samma effekt.

Är de här panelerna helt svarta tänker på värmeutvecklingen?

Min är inte helt svart, se bilden, men värmeutveckling är inget problem för min del då jag har ram och luftning under.

20210723_140451.jpg

13 timmar sedan skrev ChristerN:

takplatte-teknik

Det skulle kunna vara shingeltak de syftar på. De enskilda cellerna på panelen förbinds genom att de överlappar varandra (likt ett shingeltak). På det viset minimerar man förlusten i förbindningarna mellan cellerna och därmed blir panelen lite effektivare.

Ett exempel på en panel med den teknologin från Offgridtech.

Edited by McLasse