Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
eriwah-0

Funkar det att söka tjuvström med strömtång?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag tycker vår motorbåt med 3 förbrukningsbatterier om ca 60-70 Ah

samt 50 W solpanel drar ur strömmen väl snabbt. Då vi kört ett tag för motor ligger spänningen på 12,7 V vilket ska anses fullt eller? Under en solig dag har vi kanske 12,2 V på kvällen. Maxspänning under gång är 14 V.

 

förbrukare är ett Isoterm 85 liter kylskåp, belysning, TV mm. Sjö och sötvattenpumpar. Men det är bara kylskåp och pumpar jag låter stå på.

 

Jag mätte spänningen på regulatorn från solpanelen och inspänningen är ca 19 V +-. Minns ej utspänningen.

 

Var ska jag börja felsöka? Kan man ta kabel för kabel med strömtång och söka ”ofrivilliga” sådana? Funkar strömtång vid låga DC-strömmar?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterier som belastas har lägre spänning än batterier i "vila". 12.2 V under belastning på några ampere i flera timmar kanske motsvarar 12.5-12.6 V obelastat. Obs, siffrorna är exempel, men det är ungefär så det ser ut.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Men att gå fr 12,7 till 12,2 på en solig dag med soplanel så bör der vara något som drar ur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev eriwah-0:

Tack! Men att gå fr 12,7 till 12,2 på en solig dag med soplanel så bör der vara något som drar ur?

Men kylen går ju hela tiden, skriver du, så batterierna får aldrig vila. Batterier är i vila när de kopplats bort från förbrukare och fått stå i flera timmar. Då visar de en vilospänning.

 

Spänningen som visas är både ett resultat av faktisk urladdning - förbrukning - och en spänningssänkning som orsakas av att batteriet är under belastning. Ju starkare ström som dras ur batteriet, desto mer sänks spänningen. När en startmotor går för fullt kan säkert startbatteriet sjunka ner till ensiffrig spänning under tiden. Men när startmotorn inte går (och generatorn inte laddar) kommer batteriet att visa ungefär sin vanliga spänning, kanske 12.6 V eller vad den nu har för stunden, trots att den kanske var på 9.5 V när startmotorn gick.

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du kan använda strömtång för mätning. jag brukar sätta den på batterikabeln och plocka ur en säkring i taget då vet jag vilken krets det är som tjuvar ström, sen kan man följa upp vad som matas med den säkringen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte nyttjat någon tång. Vilka strömintervall ska man ställa in på tången? Eller hur funkar dom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev eriwah-0:

Jag har inte nyttjat någon tång. Vilka strömintervall ska man ställa in på tången? Eller hur funkar dom?

det beror på vilken tång du har mina ställer in sig automatiskt. kolla i manualen om du är osäker.

Kolla framför allt att den mäter DC likström.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du köper en, så bör den klara både AC och DC. 

 

Då kan du nyttja den t ex i bostaden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ett kylskåp på 85 liter förbrukar mer ström än vad en 50 wattspanel kan prestera, särskilt nu när det är varmt ute. Så där har du sannolikt källan till att batterierna dras ur.

 

Som exempel hade jag i förra båten ett 42 liters Isotherm, en 50 wattspanel och 260 Ah i batteribanken. Det fungerade nästan bra, tack vare att motorn gick (och generatorn laddade) omkring en timma om dagen, sannolikt utan att räkna på det, skulle en 100 wattspanel kunna försörja samma kylskåp med en bra batteribank som buffert. Du har ett dubbelt så stort kylskåp, det drar kanske inte dubbelt så mycket ström som mitt, men ändå mer, och omgivningstemperaturen tvingar ju kompressorn i skåpet, att jobba hårdare och mer ofta.

 

Nu har jag mer paneler i nuvarande båt, under förra sommaren körde jag tidvis både en 42 literskyl och en lika stor kylbox, försörjda av sammanlagt 250 watt solcellspaneler och har 280 Ah i förbrukarbanken. Det var då självförsörjande, även när vi låg kvar i hamn.

 

Men sätt tångamperemetern (strömtången) över kylskåpets pluskabel och se vad du får för värden under ett par timmar. Kolla sedan mitt på dagen när solen ger som mest vad paneler och regulator ger, tror du inkomsterna täcker utgifterna? (Det tror inte jag). Sedan har du ju litet andra förbrukare också.

 

Har du kollat batteristatus? Alltså funkar batterierna som dom skall, tar dom emot laddning ordentligt? Har du nån gång djupurladdat dem? Det är nämligen inte så bra. Man brukar säga att man inte skall ladda ur mer än 50% när det gäller traditionella syra/blybatterier.

 

Eftersom du ställer frågan som du gör, har du nog ingen ”batteritankmätare”, det är ett hjälpmedel som just visar inkomster och utgifter, det visar hur många procent man har kvar, hur många timmar man kan förbruka i nuvarande takt innan man måsta ladda, och tvärtom, hur länge man måste ladda innan det är fulladdat. Och naturligtvis visar den elsystemets spänning och strömmen som går in eller ut ur batteriet.
Det finns några olika fabrikat på sådana instrument, jag och flera andra här på forumet har Nasa BM-1, den kanske är litet omodern nu, men det är väldigt pedagogisk, samt lätt att koppla in.

 

Så några tänkbara lösningar på ditt problem:

  • Skaffa fler solcellspaneler, eller koppla landström oftare.
  • Ordna med fler och/eller större paneler och större batteribank.
  • köp nytt och mindre kyskåp, som dessutom kanske är effektivare, inte för ty så är nog ändå Isotherms skåp mer stömsnåla än andra kompressorskåp.

Jag tror nog att det andra alternativet är det rätta.

 

Sedan är det ju det där med en obruten kylkedja, lägg inte in varma varor i kylen. Öppna inte kylskåpsdörren i tid och otid, och när du ändå öppnar, stäng snabbt!

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Ett kylskåp på 85 liter förbrukar mer ström än vad en 50 wattspanel kan prestera, särskilt nu när det är varmt ute. Så där har du sannolikt källan till att batterierna dras ur.

 

Som exempel hade jag i förra båten ett 42 liters Isotherm, en 50 wattspanel och 260 Ah i batteribanken. Det fungerade nästan bra, tack vare att motorn gick (och generatorn laddade) omkring en timma om dagen, sannolikt utan att räkna på det, skulle en 100 wattspanel kunna försörja samma kylskåp med en bra batteribank som buffert. Du har ett dubbelt så stort kylskåp, det drar kanske inte dubbelt så mycket ström som mitt, men ändå mer, och omgivningstemperaturen tvingar ju kompressorn i skåpet, att jobba hårdare och mer ofta.

 

Nu har jag mer paneler i nuvarande båt, under förra sommaren körde jag tidvis både en 42 literskyl och en lika stor kylbox, försörjda av sammanlagt 250 watt solcellspaneler och har 280 Ah i förbrukarbanken. Det var då självförsörjande, även när vi låg kvar i hamn.

 

Men sätt tångamperemetern (strömtången) över kylskåpets pluskabel och se vad du får för värden under ett par timmar. Kolla sedan mitt på dagen när solen ger som mest vad paneler och regulator ger, tror du inkomsterna täcker utgifterna? (Det tror inte jag). Sedan har du ju litet andra förbrukare också.

 

Har du kollat batteristatus? Alltså funkar batterierna som dom skall, tar dom emot laddning ordentligt? Har du nån gång djupurladdat dem? Det är nämligen inte så bra. Man brukar säga att man inte skall ladda ur mer än 50% när det gäller traditionella syra/blybatterier.

 

Eftersom du ställer frågan som du gör, har du nog ingen ”batteritankmätare”, det är ett hjälpmedel som just visar inkomster och utgifter, det visar hur många procent man har kvar, hur många timmar man kan förbruka i nuvarande takt innan man måsta ladda, och tvärtom, hur länge man måste ladda innan det är fulladdat. Och naturligtvis visar den elsystemets spänning och strömmen som går in eller ut ur batteriet.
Det finns några olika fabrikat på sådana instrument, jag och flera andra här på forumet har Nasa BM-1, den kanske är litet omodern nu, men det är väldigt pedagogisk, samt lätt att koppla in.

 

Så några tänkbara lösningar på ditt problem:

  • Skaffa fler solcellspaneler, eller koppla landström oftare.
  • Ordna med fler och/eller större paneler och större batteribank.
  • köp nytt och mindre kyskåp, som dessutom kanske är effektivare, inte för ty så är nog ändå Isotherms skåp mer stömsnåla än andra kompressorskåp.

Jag tror nog att det andra alternativet är det rätta.

 

Sedan är det ju det där med en obruten kylkedja, lägg inte in varma varor i kylen. Öppna inte kylskåpsdörren i tid och otid, och när du ändå öppnar, stäng snabbt!

Det finns ju en lösning till:

Åk mer båt, motorn brukar ge bra laddning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

George_Ohm har nog helt rätt i sin beskrivning.

 

utan att gå in på siffror eller annat jag inte kan så har jag en liknande erfarenhet nyligen från mina föräldrars lilla kolonistuga som har samma uppsättning elprylar (förutom motor…) och en panel på taket.

kylskåpet inhandlades nytt och kopplades in på befintligt batteri/panel (11år gammalt) och fast det enligt specifikationen skulle gå så gav inte panelerna tillräckligt.

vi bytte panelen till en ny modell och vips så fungerade det och fick mer laddning än vad den drog.

på samma gång fick vi en app där vi kunde läsa förbrukning och inflöde vilket nu är den stora underhållningen i stugan! Se bild

 

så mitt tips är att se över så inte panelen har gjort sitt.

 

7A102FFD-31C9-4EDF-9F1C-60505A14467B.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att utesluta mätfel. 
Var är voltmetern inkopplad? Är det spänningsfall fram till den? Kan du mäta vid batteriet mha en multimeter?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar! Jag har mätt rakt på batterierna med multimeter och det är inget spänningsfall fram till displayen.

 

Jag har gått under 50% på laddningen. Jag harvarit nere på 12V  så batterierna har kanske fått en törn. 
 

Men det har varit varmt så det kan ju vara att kyl och frys har jobbat hårt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min önskan är att kunna ha kylen på och samtidigt ladda upp batterierna en solig dag om än långsamt

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Johannes1018:

George_Ohm har nog helt rätt i sin beskrivning.

 

utan att gå in på siffror eller annat jag inte kan så har jag en liknande erfarenhet nyligen från mina föräldrars lilla kolonistuga som har samma uppsättning elprylar (förutom motor…) och en panel på taket.

kylskåpet inhandlades nytt och kopplades in på befintligt batteri/panel (11år gammalt) och fast det enligt specifikationen skulle gå så gav inte panelerna tillräckligt.

vi bytte panelen till en ny modell och vips så fungerade det och fick mer laddning än vad den drog.

på samma gång fick vi en app där vi kunde läsa förbrukning och inflöde vilket nu är den stora underhållningen i stugan! Se bild

 

så mitt tips är att se över så inte panelen har gjort sitt.

 

 

Det händer ibland att jag har rätt...🤪

Jag grundar mina antaganden på flera års erfarenhet av det där med kylskåp och solcellspaneler.

Att ge sig in och räkna de elektriska storheterna med hjälp av "vissa" elektriska lagar kan man ju göra senare i diskussionen.

 

Men väldigt enkelt kan man ju mäta vad de olika förbrukarna drar i ström, ampere, och sedan mäta vad solcellen, generatorn och ev landstömsladdare ger, eller kolla dess prestanda. Och då göra en budget. Men det känns ju väldigt spontant, och utifrån erfarenhet väldigt snålt tilltaget med endast en 50 wattspanel för att kunna försörja även ett mindre kylskåp än ditt.

Sedan kunde ju förbrukarbankens kapacitet vara betydligt större, när vi pratar om budget, står denna för sparkapitalet och kanske också för krediten beroende på hur man ser det.

1 timme sedan skrev Peter_K:

Börja med att utesluta mätfel. 
Var är voltmetern inkopplad? Är det spänningsfall fram till den? Kan du mäta vid batteriet mha en multimeter?

Att mäta spänningen (i volt) säger egentligen inte hela sanningen, ja det är inte fel att mäta, men det är ju förbrukningen resp. inladdningen som är intressant.

voltmeter-hj-lp.jpg.d97f16c4db77ee8bc995ec2f9daa449a.jpg

Bilden ovan ger en bra vägledning, spänning och ström är ju relaterade till varandra, och batteristatus kan avslöjas av batterispänningen, men det finns felkällor.

Mätfel, oexakta voltmetrar, mätning vid fel tillfälle etc.

52 minuter sedan skrev eriwah-0:

Tack för bra svar! Jag har mätt rakt på batterierna med multimeter och det är inget spänningsfall fram till displayen.

 

Jag har gått under 50% på laddningen. Jag harvarit nere på 12V  så batterierna har kanske fått en törn. 
 

Men det har varit varmt så det kan ju vara att kyl och frys har jobbat hårt.

Ja då kan du ha skadat batterierna.

Kanske dax att köpa nya?

48 minuter sedan skrev eriwah-0:

Min önskan är att kunna ha kylen på och samtidigt ladda upp batterierna en solig dag om än långsamt

Ja den önskan kan du själv uppfylla, men då får du komplettera solcellspanelerna, jag misstänker att jag förbrukar lika mycket eller kanske mer med både mitt kylskåp och kylbox igång samtidigt, och förra sommaren hade jag 250 watt i paneler, i år har jag kopplat litet annorlunda så det blir 200 watt som laddar förbrukarbanken, och jag tror att det är där någonstans man hamnar för att klara av att driva kylskåpet med bara solens hjälp. Sedan kör du ju motorn en stund varje dag, det ger ju ett tillskott, men det kan vara omständligt och bli ett onödigt tillägg på hamnavgiften att ständigt koppla landström, sedan är det ju synnerligen ont om eluttag i naturhamnarna...😃

 

Sedan är det ju väldigt bra att ha en ordentligt tilltagen batteribank på förbrukarsidan, men får många Ah per hundralapp om man köper gammaldags syra/-blybatterier, men det finns ju bättre modernare (och dyrare) alternativ. Och det skall ju helst vara batterier som tål djupare urladdningar, kallas för "traktionära batterier". Själv har jag golfbilsbatterier, funkar bra, men kräver påfyllning med dest.vatten emellanåt.

 

Och rådet att skaffa en "batteritankmätare" repeteras!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Och rådet att skaffa en "batteritankmätare" repeteras!

Håller absolut med!

 

I min förbrukarbank har jag 570 Ah (teoretiskt). Jag har 220W solpaneler som ligger fast monterade, iofs med lite olika vinklar så de jobbar inte optimalt samtidigt så ofta. Till det har jag en 85W vikbar och en 25W extra som åker upp vid behov. 
I går kväll anlände jag naturhamn med 100% laddade batterier (enligt min batteritankmätare som är envis med att ligga på 98-99% innan den signalerar fullt). Idag på morgonen hade jag -43 Ah. Under kvällen och natten har kylen och lite pumpar gått och två telefoner laddats. Det mesta av förbrukningen tar kylen som också är en Isoterm 85 l. 
Vill man vara på säkra sidan har man så stor förbrukarbank man har plats till och samma vad gäller solpaneler och - som påpekats - en batteritankmätare så man VET, inte bara gissar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev ChristerN:

Håller absolut med!

 

I min förbrukarbank har jag 570 Ah (teoretiskt). Jag har 220W solpaneler som ligger fast monterade, iofs med lite olika vinklar så de jobbar inte optimalt samtidigt så ofta. Till det har jag en 85W vikbar och en 25W extra som åker upp vid behov. 
I går kväll anlände jag naturhamn med 100% laddade batterier (enligt min batteritankmätare som är envis med att ligga på 98-99% innan den signalerar fullt). Idag på morgonen hade jag -43 Ah. Under kvällen och natten har kylen och lite pumpar gått och två telefoner laddats. Det mesta av förbrukningen tar kylen som också är en Isoterm 85 l. 
Vill man vara på säkra sidan har man så stor förbrukarbank man har plats till och samma vad gäller solpaneler och - som påpekats - en batteritankmätare så man VET, inte bara gissar.

Det är ju så att batteriet tar åt sig laddning relativt snabbt i början, sedan går det succesivt långsammare, och dom sista tre till fyra procenten tar lika lång tid att ladda in som de första sextio procenten, på ett ungefär.

Jag gör samma erfarenhet, jag är uppe tidigt för att tömma blåsan, kollar då BM-1, det har gått åt en hel del under natten. Sedan går jag och lägger mig igen, och brukar komma upp vid 08-tiden, om det då är soligt har redan större delen av det som förbrukades under kvällen och natten redan ersatts.

 

För en del år sedan brukade jag rekommendera att köpa så stor panel som man har plats till och som ekonomin tillåter. Det håller inte riktigt idag, då solcellspanelerna är ganska billiga. Någon gång i mitten av 1990-talet köpte jag min första 50W panel, och jag vill minnas att den då kostade omkring 3000 kr inklusive primitiv PWM-regulator. Idag får man ju omkring 200 watt inklusive MPPT-regulator för den summan om man har litet tur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev ChristerN:

en batteritankmätare så man VET, inte bara gissar.

Citerar mig själv…

Lite filosofiskt funderar jag på varför båtar avsedda att bo i tillverkas och säljs med mätare för tankarna till diesel/bensin, vatten, septik etc men inte för batterierna. Detta trots att vi idag har ett stort behov att veta hur mycket ström vi har att tillgå när vi är ute i båten. Vi har ju ofta ganska många förbrukare nuförtiden och vi behöver ha koll på ”batteri-tanken” på samma sätt som bränsle, vatten etc.

Ett av de värre exemplen är en stor ”top-of-the-line” segelbåt från en större svensk tillverkare som hade precis allt elektriskt. Winchar, autopilot, plottrar, stora displayer om fart och kurs och lay-line etc men standardutrustningen var bara två 115 Ah batterier i förbrukarbanken. En kompis räknade ut att den skulle kunna segla i två timmar utan laddning.

Konstigt!

 

Sorry för OT!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Citerar mig själv…

Lite filosofiskt funderar jag på varför båtar avsedda att bo i tillverkas och säljs med mätare för tankarna till diesel/bensin, vatten, septik etc men inte för batterierna. Detta trots att vi idag har ett stort behov att veta hur mycket ström vi har att tillgå när vi är ute i båten. Vi har ju ofta ganska många förbrukare nuförtiden och vi behöver ha koll på ”batteri-tanken” på samma sätt som bränsle, vatten etc.

Ett av de värre exemplen är en stor ”top-of-the-line” segelbåt från en större svensk tillverkare som hade precis allt elektriskt. Winchar, autopilot, plottrar, stora displayer om fart och kurs och lay-line etc men standardutrustningen var bara två 115 Ah batterier i förbrukarbanken. En kompis räknade ut att den skulle kunna segla i två timmar utan laddning.

Konstigt!

 

Sorry för OT!

Jag har en liknande tanke, om tankar. Mer OT.

Om man tittar på en del hyggligt stora och välutrustade motorbåtar kan dom ha ”typ” en halv kubikmeter bränsletank, men bara 60 liter färskvattentank och 40 liter septiktank. Men det finns flera kojer, bra matbord och hyggligt kök, ”typ” (igen) en bra båt att bo i men ändå inte fullt ut.

Jo det kan finnas en dusch också, och då gäller det att duscha snabbt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...