Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Nic

Startmotor, Mercruicer 4,3 Mpi

Rekommendera Poster

Har problem med startprocessen på min mariah 21ds, det sitter en Mercruicer 4,3 mpi i den, allt från 2006 tror jag.

Inga problem för två säsonger sedan ( stor på land hela förra året)

Nu fick jag igång motorn efter lite "övertalning" från en gummiklubba på startmotorn.

Men därefter är det knäpp tyst när jag vrider nyckeln, sånär som på ett elektriskt klickande i annan del av motorutrymmet. Startspärr-relä eller liknande som låter antar jag, det är iaf inte startmotor eller solenoiden som låter för den är helt tyst.

Innan jag river ut startmotor och sätter in en ny, kanske det finns lite erfarenhet avseende detta problem här...

Iom att startmotorn faktiskt startade motorn när jag körde den på land (med tillkopplat kylvatten såklart) tänker jag att det inte är något fel på motorn och kanske att startmotorn inte heller är helt kaputt.

Däremot får jag en känsla av att den kan har fastnat i "utskickat" läge och är helt fast...

Därav inget ljud, Kan så vara fallet?

Och isf vad kan man göra åt det?

 

Läst lite om bendix, vatten i cylindrar, batteritorsk, kabelhaveri mm...

Man efter lite multimeterkoll så utesluter jag iaf batteri eller kabelhaveri.

 

Tar tacksamt emot idéer och erfarenhet av liknande "symptom" samt lösningar :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Nic:

sånär som på ett elektriskt klickande i annan del av motorutrymmet.

 

Slavsolinoiden brukar fallera, mät och se om den ger ström till startmotorn.

 

maxresdefault.jpg.cec765a1417e017597fe59199ab17cbc.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hade samma ungefär, men den mer "seg-dog"...

 

Jag bytte solenoiden, satte i ett superbatteri, hade isär alla jordkopplingar och rengjorde dessa. Inget hjälpte. Så investerade jag i en ny startmotor här: https://www.startmotor.se/model/Båt/MerCruiser/Bensin/6 cyl/262 CI (4.3 L)/4.3L MPI/_/. Riktigt bökigt att få bort den gamla och dit med den nya, fick ta bort limpa och knä på styrbord sida och med en lång spärrnyckel under motorn och andra armen runt på över sidan med ansiktet planterat på insuget så gick det.

 

Den gamla var sååå slut, provkörde direkt på ett batteri och den orkade knappt dra runt sig själv.

 

Nu är det världens fart på starten, oftast startar den på 1a varvet.

 

Prova att koppla ett batteri rakt på startmotorn så vet du om det är den eller inte...

Redigerad av Garpen61

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...