Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
pseudonym

En nolla för mycket?

Rekommendera Poster

Försöka duger... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Hybro:

Försöka duger... 

Nu trillade en nolla bort i annonsen.😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker nog fortfarande det är en nolla för mycket. Drygt 70 år gammalt trä är blä.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev raol:

Tycker nog fortfarande det är en nolla för mycket. Drygt 70 år gammalt trä är blä.

 

Min segelbåt är 87 år gammal. Lika frisk som den dagen eken blev huggen.
Undrar hur mycket blä plast kommer vara efter 87 år?
Dessutom har en träbåt svårt för att sjunka i fall den råkar ut för att ta in vatten.
Egenvikt ek: 0.6. -Sjunker inte.
Egenvikt polyester: 1.3 / egenvikt glasfiber: 2.55. -Sjunker som en sten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
48 minuter sedan skrev emtor:

Min segelbåt är 87 år gammal. Lika frisk som den dagen eken blev huggen.
Undrar hur mycket blä plast kommer vara efter 87 år?
Dessutom har en träbåt svårt för att sjunka i fall den råkar ut för att ta in vatten.
Egenvikt ek: 0.6. -Sjunker inte.
Egenvikt polyester: 1.3 / egenvikt glasfiber: 2.55. -Sjunker som en sten.

Nja ek har en densitet på 593-897kg per kubikmeter, samt att trä sväller (suger åt sig vatten) så om du har en någorlunda vettig kölvikt så lär din båt sjunka ändå (wasa). Sedan har de flesta plastbåtar träinredning så skillnaden är inte så stor (båda sjunker). Folkbåten fyller en väldigt viktig funktion, särskilt vid 30 april tycker jag.

Redigerad av Peka67
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Peka67:

Nja ek har en densitet på 593-897kg per kubikmeter, samt att trä sväller (suger åt sig vatten) så om du har en någorlunda vettig kölvikt så lär din båt sjunka ändå (wasa). Sedan har de flesta plastbåtar träinredning så skillnaden är inte så stor (båda sjunker). Folkbåten fyller en väldigt viktig funktion, särskilt vid 30 april tycker jag.

Min båt är en Herlin pojkbåt, kölvikt 200 kg. På ritningen står det osänkbar. Men så klart om kölen väger 1 ton så åker man på problem.
Träbåtar sjunker om veden har sugit åt sig max. med vatten och ägaren inte visste vad linolja var för något. En snipa jag ägde hade innombordsmotor på 250 kg. Två gånger "sjönk" den på grund av stormar men den flöt oavsett i vattenskorpan.
Hade Wasa sjunkit om alla kanoner, kölballast och annat metallskrot inte hade befunnit sig i skeppet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett; folkbåten har en köl på över ett ton. Så mycket trä finns inte i den att den skulle flyta vattenfylld. 
 

Däremot känns priset vettigt. 
Många folkbåtar har ruttnat bort, eller vanvårdats pga ”billig båt”, och de är klassiker bland våra båtar som blir mer och mer ovanliga, och jag blir glad varje gång jag ser en i skärgården 🙂 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Peter_K:

Oavsett; folkbåten har en köl på över ett ton. Så mycket trä finns inte i den att den skulle flyta vattenfylld. 
 

Däremot känns priset vettigt. 
Många folkbåtar har ruttnat bort, eller vanvårdats pga ”billig båt”, och de är klassiker bland våra båtar som blir mer och mer ovanliga, och jag blir glad varje gång jag ser en i skärgården 🙂 

Priset nu kanske ligger rätt, men i morse stod den i 250.000:- och nu i endast 25.000:-

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev pseudonym:

Priset nu kanske ligger rätt, men i morse stod den i 250.000:- och nu i endast 25.000:-

 

Jo, anade det. 
25.000 kr är nog rätt rimligt om den är hel och torr. 

Men det var lite gnöl av andra att träbåtar var skit, och där håller jag inte med. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Peter_K:

Oavsett; folkbåten har en köl på över ett ton. Så mycket trä finns inte i den att den skulle flyta vattenfylld. 
 

Däremot känns priset vettigt. 
Många folkbåtar har ruttnat bort, eller vanvårdats pga ”billig båt”, och de är klassiker bland våra båtar som blir mer och mer ovanliga, och jag blir glad varje gång jag ser en i skärgården 🙂 

Vi såg en träfolka igår och det väckte många barndomsminnen till liv och dessutom seglade den riktigt snabbt och bra trots sin litenhet. Det berodde nog mycket på en kunnig besättningen i Folkbåten och okunniga besättningarna i de flesta av de kringliggande båtarna i 35 - 40- fotsklassen.

Vi seglade givetvis om alla... 😎

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

Vi såg en träfolka igår och det väckte många barndomsminnen till liv och dessutom seglade den riktigt snabbt och bra trots sin litenhet. Det berodde nog mycket på en kunnig besättningen i Folkbåten och okunniga besättningarna i de flesta av de kringliggande båtarna i 35 - 40- fotsklassen.

Vi seglade givetvis om alla... 😎

Samma här! Noterade också att den nästan seglade jämnt med någon Bavaria 36 (?) och någon annan liknande. Seglen stod perfekt på folkbåten och lutningen var optimal. Säkert var vinden det också. Blev också glad att se den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...