Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ia92

Prestandaproblem micore

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej båt-experter!

Jag har en Micore 570cc offshore och är väldigt nöjd med båten som sådan. 
Dock är jag frågande till fartresurserna. Jag har en 100hk Honda (2019) med < 50 timmar på mätaren, nyservad i våras. Propellern ny och båten nyligen bottentvättad på land med kommentaren ”kvarvarande beväxtning kanske bromsar någon knop”. 
Jag får inte upp båten i mer än 29 knop med optimalt trimläge, spegelblankt vatten, ensam i båten, då varvar hon 5300 rpm och drar 32l/h. Detta alltså långt över siffrorna som Honda presenterar på 
https://www.honda.se/marine/get-a-brochure/_jcr_content/par1/textcolumnwithimagem/textColumn/richtextdownload_38a/file.res/Körfakta 2021_WEBB.pdf

Ni som har en 570cc, vad har ni för erfarenheter? Får ni med lätthet upp båten i dryga 30 knop? Vad drar hon när ni marscher i 25? 
Någon annan som har någon input kring vad som skulle kunna vara en orsak till problemet? 

Alla kommentarer tas tacksamt emot!

Redigerad av Ia92

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För stor propeller eller är det samma diameter och stigning som i körfakta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Jorgen01:

För stor propeller eller är det samma diameter och stigning som i körfakta?

Tack för svar. 
Ja, samma dimensioner som Hondas referens, 13x19”.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är motorn monterad i andra hålet som på testbåten?

 

Om det inte är överdriven beväxtning typ 1dm skägg låter det som att motorn inte presterar som den ska.


En skillnad på 7,5knop är väldigt mycket i de låga farterna.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Mange249:

Är motorn monterad i andra hålet som på testbåten?

 

Om det inte är överdriven beväxtning typ 1dm skägg låter det som att motorn inte presterar som den ska.


En skillnad på 7,5knop är väldigt mycket i de låga farterna.
 

Intressant, monteringshålet har jag inte tänkt på. Jag tolkar det som om den sitter på första eller tredje monteringshålet? Se bild, lite svårt att se kanske men längs till vänster i bild syns monteringen. Bilden visar också beväxtningen innan hon bottentvättades. Toppfarten aldrig varit högre än 29, inte ens vid sjösättningen i våras med rent skrov. 
 

 

3 minuter sedan skrev Jorgen01:

Det fattas cirka 500 varv på motorn.

Precis, det är min uppfattning också. 

C8049218-8076-48AA-BF04-3A8D54EE147E.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jmft med testet ser det på bilden ut som motorn sitter för lågt monterad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur högt har du trimmat upp motorn vid planing då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att se på bilden. Är bulten i det översta hålet, är motorn monterad i ”det första hålet” dvs lägre än i testet och normalt sett för lågt.

 

Jag tror tyvärr inte att det förklarar hela din skillnad. 7knop är mycket, men jag hade höjt motorn ett hål om möjlighet finns. Den är då som den anses bäst monterad enligt testet och det brukar vara relativt konservativt hissat. Till skillnad från många andra tycker jag sällan att dessa tester är ”maxade” utan man kan ofta hissa lite och byta propp och få ut mer, men det är en annan historia:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båtgranne har likadan båt fast med 90hk. Han har också klagat på maxfarten på den, den toppar 28knop men enligt honom ska den gå i 33 knop. Han var missnöjd..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Rolle85:

Hur högt har du trimmat upp motorn vid planing då?

Jag trimmar först så högt att propellern börjar vispa luft, sedan tillbaka ett snäpp där propellern får fullt grepp igen. sprutet kommer från skrovets mitt ungefär. 
 

2 timmar sedan skrev Mange249:

Lite svårt att se på bilden. Är bulten i det översta hålet, är motorn monterad i ”det första hålet” dvs lägre än i testet och normalt sett för lågt.

 

Jag tror tyvärr inte att det förklarar hela din skillnad. 7knop är mycket, men jag hade höjt motorn ett hål om möjlighet finns. Den är då som den anses bäst monterad enligt testet och det brukar vara relativt konservativt hissat. Till skillnad från många andra tycker jag sällan att dessa tester är ”maxade” utan man kan ofta hissa lite och byta propp och få ut mer, men det är en annan historia:)

Tack för utförligt svar. Jag var ute och kollade nu, motorn är monterad i näst högsta hålet, dvs andra ovanifrån. 
Jag är benägen att hålla med, visst kan man fila och trimma men jag tycker nog att båten ska gå enligt spec när den är konfigurerad - enligt spec. 
 

1 timme sedan skrev Rolle85:

Min båtgranne har likadan båt fast med 90hk. Han har också klagat på maxfarten på den, den toppar 28knop men enligt honom ska den gå i 33 knop. Han var missnöjd..

Tråkigt att höra, tack för info. 
 

Landar den här diskussionen i att det är något galet med motorn, att den inte levererar det den ska? Vad säger expertpanelen? 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska tillägga att han också har en Honda, den är 3 år gammal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följer flera amerikanska forum där det diskuteras snabba utombordare, och där pratas det konstant om hur trötta och sega Hondas motorer är. 
 

Vet inte om det ligger något i det eller om Honda bara har blivit en hackhöna där. Men jag ser sällan Honda på mer prestandaorienterade båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite off topic, men som jämförelse har jag en Askeladden 565 Wasper med en Mercury 115, 4-takt (2005) och denna gör 35 knop (full tank) och då väger båten ca. 800 kg och har en bränsletank på 150 liter. Motorn väger 175 kg. Så det låter som en väldigt låg topfart på din Micore då den är ca 180 kg lättare och har en mindre bränsletank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har en båt på 6,5m väger 1 ton med en Mercury 125hk 2-takt från 2002 och den gör 35knop på våren och sen 32knop i Juli. Motorn väger också 158kg.

Redigerad av Rolle85

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Frippe68:

Följer flera amerikanska forum där det diskuteras snabba utombordare, och där pratas det konstant om hur trötta och sega Hondas motorer är. 
 

Vet inte om det ligger något i det eller om Honda bara har blivit en hackhöna där. Men jag ser sällan Honda på mer prestandaorienterade båtar.

Så är det nog men jag vill nog tro att Hondas officiella siffror stämmer, i alla fall inom 10%, vad gäller prestanda och förbrukning. 
 

16 timmar sedan skrev Joabor:

Lite off topic, men som jämförelse har jag en Askeladden 565 Wasper med en Mercury 115, 4-takt (2005) och denna gör 35 knop (full tank) och då väger båten ca. 800 kg och har en bränsletank på 150 liter. Motorn väger 175 kg. Så det låter som en väldigt låg topfart på din Micore då den är ca 180 kg lättare och har en mindre bränsletank.

Tack för jämförelsen, jag håller med. 
 

15 timmar sedan skrev Rolle85:

Jag har en båt på 6,5m väger 1 ton med en Mercury 125hk 2-takt från 2002 och den gör 35knop på våren och sen 32knop i Juli. Motorn väger också 158kg.

Tack för jämförelsen. 
 

Jag har nu bokat tid på en Honda-verkstad som ska undersöka motorn. 
 

Tack för alla kommentarer, önskar er en trevlig sommar! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 7/23/2021 at 9:02 AM, Ia92 said:

Så är det nog men jag vill nog tro att Hondas officiella siffror stämmer, i alla fall inom 10%, vad gäller prestanda och förbrukning. 
 

Tack för jämförelsen, jag håller med. 
 

Tack för jämförelsen. 
 

Jag har nu bokat tid på en Honda-verkstad som ska undersöka motorn. 
 

Tack för alla kommentarer, önskar er en trevlig sommar! 

Hur gick det med detta? Fick du ut nån mer fart?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...