Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jobio

Båten går diagonalt över vattnet!

Rekommendera Poster

Jag har ett problem som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med. Jag var och köpte en Penta 700 (70hk) i går som är tillverkad mellan 77-79. Den var tänkt att sitta på en äldre Selco som jag har haft en identisk Penta 40hk på oxå den tillverkad mellan 77-79. Jag bytte motor och trodde att nu skulle den gå lite fortare när vi åker vattenskidor osv, men båten beter sig mycket konstigt. Det känns som om båten går diagonalt snett till vänster över vattnet den trycker även ner fören obehagligt mycket även fast jag har justerat ut vinkeln på motorn till max. När jag svänger vänster så lutar inte båten åt vänster,utan fortsätter att gå plant. Svänger jag höger så lutar den åt höger och det krävs mycket mindre muskelkraft att styra höger.Rakt fram så vill båten luta åt vämnster. Jag har provat att justera zinkanoden ovanför propellern utan resultat. Någon som vet vad det kan bero på? Ska tillägga att båten gick perfekt med gamla motorn. Tacksam för hjälp/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Det låter som om motorns propellereffekt (rotation) vrider den lätta båten. Kan vara lite för mycket motor isåfall. Har du kollat att motorn sitter centrerad rakt i båtens centrumlinje? Kan vara en annan tankegång. /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående, det verkar som om motorn inte är centrerad riktigt, eftersom den beter sig olika vid styrbord och babordsgirar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan

Jag tror att motorn är för stor för båten,den överplanar verkar det som. Får byta tbx till gamla motorn. Och försöka sälja 70 hästaren. Tack för hjälpen :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...