Lajnus 19 Postad 21 Juli , 2021 Rev ut det gamla oxiderade kabeltrasslet och kopplade om elen till motorn (Yanmar SB8) med en egen ny panel. Då det bara rör sig om ett fåtal kablar: plus, jord, startström och tre givare så brydde jag mig inte om att kolla hur det gamla trasslet var kopplat utan gick efter kopplingsschemat nedan. Allt verkar fungera bra förutom att summern inte slutar låta när motorn går igång. Laddlampan och oljetrycklampan lyser när tändningen är på och slocknar när motorn startar. Vad kan det vara för fel? Någon som har koll på hur summern fungerar? Den har fem kablar: tre blå, en vit och en röd. Jag kopplade de tre blåa parallellt med varsin lampa till respektive givare på motorn, vit till jord och röd till plus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 007 Postad 22 Juli , 2021 (redigerade) Har för mig att jag en gång råkade ut för glapp i en lampsockel, eller om det var en trasig lampa, som gjorde, att larmet tjöt. Byter du lampa, så sätt i en med samma Volt- och amperetal (eller watt). Så fort någon av de tre ingångarna till summern går låg piper den. - Överhettningsskyddet jordar då det blir hög temp. (kontrollampan lyser) - Oljetrycksgivaren jordar då oljetrycket blir för lågt. (kontrollampan lyser) - D+ på generator är låg när generatorn inte laddar (lampan lyser, då den får plus via tändningslås med tändning på). När generatorn laddar blir D+ hög (positiv). Positiv spänning på båda sidor av lampan, så kan den inte lysa. - Kan du ev kopplat matningsspänningens jord till fel ingång på summern? Redigerad 22 Juli , 2021 av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 007 Postad 22 Juli , 2021 (redigerade) OT. Bytte till en 70 A Mitsubishi bilgenerator. Drivningen byttes till multiribbrem (och remskivor), för att förhindra remslir. Det blev även större remskiva på motorn, för att få upp varvet, med tanke på kylning. Motorn orkar knappt gå på tomgång vid start och går inte att öka i varvtal. Typ Dunk, dunk, dunk... Alltså måste man bryta D+, med en separat brytare tills motorn kommit upp i varvtal, vid start. Sen får man då klura ut, hur man kopplar för att inte summern ska tjuta vid öppen extra brytare. Men det funkar nu perfekt med 3 st AGM i parallell koppling. Laddar dryga 70 A, första fem minuterna, efter en natt med kyl o lite annat. BT. Redigerad 22 Juli , 2021 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lajnus 19 Postad 22 Juli , 2021 3 timmar sedan skrev Hybro: Har för mig att jag en gång råkade ut för glapp i en lampsockel, eller om det var en trasig lampa, som gjorde, att larmet tjöt. Byter du lampa, så sätt i en med samma Volt- och amperetal (eller watt). Så fort någon av de tre ingångarna till summern går låg piper den. - Överhettningsskyddet jordar då det blir hög temp. (kontrollampan lyser) - Oljetrycksgivaren jordar då oljetrycket blir för lågt. (kontrollampan lyser) - D+ på generator är låg när generatorn inte laddar (lampan lyser, då den får plus via tändningslås med tändning på). När generatorn laddar blir D+ hög (positiv). Positiv spänning på båda sidor av lampan, så kan den inte lysa. - Kan du ev kopplat matningsspänningens jord till fel ingång på summern? Tack för input! Har kollat att alla lampor är hela. Misstänker själv att det är något felkopplat till summern då kopplingsschemat inte berättar vilken färg som är vad på kablarna till den. Har kopplat vit till jord och röd till plus, kan det verkligen vara att röd ska till jord och vit till plus? Är det alltså så att summern tystnar när den får spänning (genom lamporna) på alla tre ingångarna (blå kablar) trots att det knappt flyter någon ström genom kretsen och lampan därmed inte lyser? När kretsen sluts genom att någon av givarna får lägre resistans mot jord så börjar det går mer ström i kretsen, det blir högre spänningsfall genom lampan och summer låter då den inte längre får spänning på de blåa kablarna. Hmm Ska dubbelkolla allt senare idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 007 Postad 22 Juli , 2021 Skickar jag en bild senare i dag / kväll. Koppla inget på måfå. Återkommer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 007 Postad 22 Juli , 2021 (redigerade) På min summer är endast en av tre blå trådar kopplade. Övriga ingångar pluggade från fabrik. En röd/vit, bör vara plus från tändningslås. Ska kolla mer vid tillfälle. Redigerad 22 Juli , 2021 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lajnus 19 Postad 22 Juli , 2021 10 minuter sedan skrev Hybro: På min summer är endast en av tre blå trådar kopplade. Övriga ingångar pluggade från fabrik. En röd/vit, bör vara plus från tändningslås. Ska kolla mer vid tillfälle. Ok tack. Har du också tre blå, en vit och en röd? Vad går vit och röd till på din? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lajnus 19 Postad 23 Juli , 2021 Har rotat fram den gamla kabelpiskan ur soporna och om kablarnas färger på den stämmer med färgerna i kopplingsschemat så ska vit kabel från summern kopplas till generatorn och inte till jord. Temp- och oljetrycksgivare kopplas till blåa kablar och röd till +12V. Dock så stämmer ju inte kopplingsschemat i så fall då det specificerar att en kabel av okänd färg från summern ska kopplas till jord. Men det skulle ju förklara varför summern fortfarande ljuder fast lamporna slocknat när motorn startat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lajnus 19 Postad 23 Juli , 2021 För framtida arkiv: testade att klippa den vita kabeln och då tystnade summern. Kopplade sen den vita kabeln till generatorns förspänning/laddningsgivare och nu funkar allt som vanligt. Summern tystnar, lamporna slocknar och batteriet laddas, alla är glada. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser