Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Wildeside

Delbart mantåg? hur gör jag.

Rekommendera Poster

Hej hopp vänder mej till detta eminenta forumet.

Nu har jag fått lite att fundera på.

Hur ska jag enklast göra mantåget delbart på ena sidan, enklast så att det inte är en massa bök och stök när man ska dela/sätta ihop det.

Idag sitter mantågs 2 st vajrar från förpulpit till akterpulpit genom 4 st mantågs stöttor och spänns i akterpulpiten med vantskruv.

Har tyvärr ingen bild på stellaget.

Inte billigt att varken ligga längs med bryggan, äga båt och framför allt inte hund.

Kommer jag inte fram till någon vettig lösning får jag fortsätta lyfta hund och diverse utrustning över mantåget antar jag.

En lösning jag funderat på är om man kan ha något enkelt sätt att spänna och lossa vajrarna i akter pulpiten och hel enkelt inte skruva fast närmaste mantågstöttan i hållaren så kan man flytta fram mantåget när man ska i och ur båten.

Har ni några idéer på hur man kan lösa det hela enkelt.

Så nästa fråga!

Har aldrig haft varken mantåg eller mantågsnät på någon båt tidigare, föregångaren till den här hunden va lugn och beskedlig så det va aldrig något problem, Nya hunden är ju bara valp ännu så han är ett yrväder och glömmer gärna att lyda, blir väll bättre om något år när han lugnat ner sig.

Som tur är va det mantåg monterat på båten när jag köpte den.

Jag tog bort vajrar och stöttorna när jag köpte båten.

Som tur va så är man en samlare så jag slängde inte grejorna och kunde montera dit det igen.

Hur monterar man nätet på ett vettigt sätt och vilket nät ska jag köpa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Peter_K:

Byt två mantågsstöttor mot hajfeno

Eller en om du byter närmast pulpiten i aktern.

 

7 timmar sedan skrev Wildeside:

Hur ska jag enklast göra mantåget delbart på ena sidan, enklast så att det inte är en massa bök och stök när man ska dela/sätta ihop det.

Idag sitter mantågs 2 st vajrar från förpulpit till akterpulpit genom 4 st mantågs stöttor och spänns i akterpulpiten med vantskruv.

En annan budgetvariant är att sätta pelikanhakar på vantskruvarna.

Det blir lite skruvande när mantåget ska tas bort, men hakarna gör det ju lite enklare i alla fall.

 

7 timmar sedan skrev Wildeside:

Hur monterar man nätet på ett vettigt sätt och vilket nät ska jag köpa?

Vet inte om det finns något vettigt sätt att montera mantågsnät.

Kanske bättre att låta jycken trilla i några gånger så är problemet löst sedan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vettigt o fungerande kan vara olika. 

 

Jag använder en lina upptilloch en nedtill, som jag lägger runt mantåget för varje lycka i näte upptill. 

Nedtill binder jag i listen utefter däckskanten, som har hål. 

 

Sett andra som spänner en wire genom stöttorna längst ned, att binda upp mot. 

 

Haft mitt nät i 14 år. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt är byggd för att det skall vara extra enkelt att ta sig i land och ombord, även för hunden.

Litet för lätt, så vi sätter upp ett tillfälligt nät tvärs över pulpitarna, gummicord upptill och nedtill med karbinhakar, dessutom små sådana där fenderbeslag längst ned att haka i nätet i.

 

Pelikanhakar, har jag tre, jag har räckverk, inget mantåg, men det finns en öppning i detta räckverk akteröver på var sida, samt en längst akterut, här finns en bit vajer med pelikankrok och en med en förskruvning på så att man jan sträcka upp vajern vid behov.

 

Jag är inte helt bekväm med pelikankroken, man måste dra ut säkerhetssprinten i rätt vinkel annars funkar det inte, kan även vara svårt att göra detta med en hand. Dessutom har den hänt x flera att det kommit in fukt i haken så att den frusit fast, men det är väl egentligen inte större problem, iallafall inte denna årstiden....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Peter_K:

Då är det nog billigare, enklare och snyggare att bara svetsa på snedsträvor på befintliga stöttor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

 

En annan budgetvariant är att sätta pelikanhakar på vantskruvarna.

Det blir lite skruvande när mantåget ska tas bort, men hakarna gör det ju lite enklare i alla fall.

 

Vet inte om det finns något vettigt sätt att montera mantågsnät.

Kanske bättre att låta jycken trilla i några gånger så är problemet löst sedan...

Pelikanhakar har jag med i mina tankar men det är skruvandet jag helst vill slippa, om det är möjligt.

 

Mantåg/mantågs nätet är inte så mycket för att skydda hunden från att trilla i vattnet, för det gör mej inget och hunden lär sej.

Det är mer för att skydda land och det som rör sig där som jag vill skydda från att slippa ofrivillig påhälsning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Min båt är byggd för att det skall vara extra enkelt att ta sig i land och ombord, även för hunden.

Litet för lätt, så vi sätter upp ett tillfälligt nät tvärs över pulpitarna, gummicord upptill och nedtill med karbinhakar, dessutom små sådana där fenderbeslag längst ned att haka i nätet i.

 

Pelikanhakar, har jag tre, jag har räckverk, inget mantåg, men det finns en öppning i detta räckverk akteröver på var sida, samt en längst akterut, här finns en bit vajer med pelikankrok och en med en förskruvning på så att man jan sträcka upp vajern vid behov.

 

Jag är inte helt bekväm med pelikankroken, man måste dra ut säkerhetssprinten i rätt vinkel annars funkar det inte, kan även vara svårt att göra detta med en hand. Dessutom har den hänt x flera att det kommit in fukt i haken så att den frusit fast, men det är väl egentligen inte större problem, iallafall inte denna årstiden....

Ja det kan vara ett alternativ att köpa ett knippe rör och svetsa ihop ett räckverk och göra en grind. 

Problemet är att innan jag är klar med det projektet så har hunden blivit 3 år och lugnat ner sig och tränats färdigt i lydnad.

Vet inte om det ser så värst snyggt ut med ett räcke på en winga 30, tål att funderas vidare på.

Finns ju alltid folk att anlita för svetsjobbet och då tar det inte 2,5 år att få det klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
18 minuter sedan skrev Wildeside:

Ja det kan vara ett alternativ att köpa ett knippe rör och svetsa ihop ett räckverk och göra en grind. 

Problemet är att innan jag är klar med det projektet så har hunden blivit 3 år och lugnat ner sig och tränats färdigt i lydnad.

Vet inte om det ser så värst snyggt ut med ett räcke på en winga 30, tål att funderas vidare på.

Finns ju alltid folk att anlita för svetsjobbet och då tar det inte 2,5 år att få det klart.

Nu var det ju inte riktigt så jag menade, utan det var ju en förklaring till varför jag har pelikanhakar.

Att byta ut existerande mantåg mot ett räckverk blir ju bara "rör-igt".🥴

 

Men ett enkelt nät med "elastiska snören"  över- och underkant hinner du ju fixa till innan hunden blivit senior...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Wildeside:

Då är det nog billigare, enklare och snyggare att bara svetsa på snedsträvor på befintliga stöttor

I alla fall om man har kunskapen och utrustningen för att svetsa rostfritt. I annat fall är det nog enklare och billigare att leta fram någon som säljer billigare hajfenor än den jag tipsade om.
🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr ingen bättre bild men zooma in på det snabbfästet jag har på min mantågslina, den är ledad på vajern.

20200926_070513.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nu var det ju inte riktigt så jag menade, utan det var ju en förklaring till varför jag har pelikanhakar.

Att byta ut existerande mantåg mot ett räckverk blir ju bara "rör-igt".🥴

 

Men ett enkelt nät med "elastiska snören"  över- och underkant hinner du ju fixa till innan hunden blivit senior...

Nätet är inte det stora problemet, utan det är hur man kan på ett enkelt sätt göra mantågsvajrana öppningsbara på enklaste sättet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev 1stPeregrine:

Tyvärr ingen bättre bild men zooma in på det snabbfästet jag har på min mantågslina, den är ledad på vajern.

20200926_070513.jpg

Det va inte lätt att se vad du har, antingen har jag för liten skärm eller för dålig syn.

Jag tror jag vet vad du har men kommer inte ihåg vad den heter, får forska vidare när jag kommer hem igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Wildeside:

Nätet är inte det stora problemet, utan det är hur man kan på ett enkelt sätt göra mantågsvajrana öppningsbara på enklaste sättet.

 

Ok.

Som redan föreslagits, en eller två hajfenor, beroende på hur det ser ut, i dessa borrar du ett två eller fler hål, där skruvar du i ögleskruvar därefter ber du en riggfirma perssa fast en justerbar pelikanhake på en vajer i samma dimension som mantåget, i vajerns fasta del pressas ett lämpligt ändstycke som sätts med bult och saxpinne eller låsring i öglebulten.

Ja naturligtvis får man pressa på ett ändsycke på den avkapade delen av det befintliga mantåget och fästa detta i helfenan.
Hajfenorna skruvas fast i däcket, helst med genomgående maskinskruvar med stora brickor och låsmuttrar på undersidan, och då generöst med marintätningsmassa emellan.

 

Jag såg en annan lösning på en båt idag, en klen rostfri kedja som var överdragen med en genomskinlig slang, och karbinhakar i båda ändarna. Om man nu inte vill ha pressad vajer med pelikanhake.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-01 vid 21:10 skrev 1stPeregrine:

Kom ihåg att ta en bättre bild idag.

20210801_081111.jpg

Tack för bilden!

Får nog bli den enklaste och billigaste lösningen.

Får helt enkelt lossa på vantskruvarna när jag vill ta öppna mantåget.

Vill inte ha en massa extra stöttor eller handikapps räcke typ hajfenor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...