Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Nicklasson87

Segelbåt i norra Vänern

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag söker råd ang val av segelbåt till nästa säsong eller slutet på denna när folk börjar vilja göra sig av med det de sitter på till en billigare penning. Förutsättningar är som följer:

 

• Primärt användningsområde är dagsseglingar runt Kristinehamn/Karlstad men även enstaka övernattningar.

• Besättning 2 vuxna och 2st ”stjälpredor” på 5 och 4 år i normalfallet, men vore trevligt att kunna ha med gäster och ge barnen möjlighet att ta med kompisar när de blir så gamla.

• Undviker gärna allt vad bryggor etc heter så ett så litet djupgående, eller kölkonsteuktion som tillåter det, som möjligt för att öppna upp fler tilläggningsplatser är önskvärt.

• Budget så lite som möjligt, givetvis, men runt 200-250k för rätt båt. 
• Gillar att segla och det är primära driftformen men en stabil motor från 00-talet vore trevligt.

• Krav på frugan är att den ska segla minst lika bra som Albin Vega, så lys på 1 således. 
• Familjeseglare som man är så vore det skönt med en båt som inte är så begynnelsevek. 

• Separat toalett är ett stort plus men kanske inte ngn nödvändighet.
 

Jag har kikat på lite allt möjligt, från MacGregor 26X, Jeanneau Fantasia, Skipper Arion 29, till Maxi 95, Comfort 32 etc. Mac:en är smidig på så sätt att den är trailerbar med fällköl vilket ger ett djup på ca 30 cm och verkar vara smidig att underhålla p.g.a all plast. Sen med en 70hk snurra så kan man ju bränna hem i ca 20knop. Nackdelen är ju att den fullkomligt saknar mysfaktor och att sittbrunnen verkar ganska trång etc. Maxi 95 tilltalar mig mkt pga utrymmena, ex akterruff till de små. Djupgåendet på 1.55(?) kanske är i största laget även om jag tänker mig att det djupet sitter ju en bit bak… Comforten, Mamba etc har jag nog börjat exkludera p.g.a. djupgåendet dessa båtar har.

 

Jag inser att det är svårt att uppfylla allt, men alla tips mottages tacksamt. Behövs det mer info är det bara att fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror 95:an finns även med lite längre mast. 

Motorn typ under salongsbordet.

Stor o rymlig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Albin 82 själv med familj på två vuxna och tre större barn ombord. Upp till 6 kojer men lite korta om du passerar 185 i strumplästen.  Stöddig motor separat toa (trång) jättelik sittbrunn med höga kanter och ett djupgående på 120 och byggd för Vänern. Man ligger i naturhamn med motorbåtarna. Mysig med mycket trä där det är lämpligt.

Nackdelar, ingen skönhet ganska gammal men kan vara väl uppdaterad och underhållen. Inte heller någon fantastisk seglare. 

Men med din budget får du in en ny motor och bättre segel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillägg. Albin har akterruff. Är ju förvisso en motorseglare, men en sådan som seglar ok. Och byggd i just Kristinehamn 😁. Vi valde den just pga Vänern och att kölen är stöddig nog för att banka på botten om man är alltför vågad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Segelnovis:

Har en Albin 82 själv med familj på två vuxna och tre större barn ombord. Upp till 6 kojer men lite korta om du passerar 185 i strumplästen.  Stöddig motor separat toa (trång) jättelik sittbrunn med höga kanter och ett djupgående på 120 och byggd för Vänern. Man ligger i naturhamn med motorbåtarna. Mysig med mycket trä där det är lämpligt.

Nackdelar, ingen skönhet ganska gammal men kan vara väl uppdaterad och underhållen. Inte heller någon fantastisk seglare. 

Men med din budget får du in en ny motor och bättre segel. 

Har faktiskt kikat åt både Albin 82 och Winga etc, men frugan verkar ha blivit biten av en motorseglare som liten eller ngt liknande för så fort jag nämner det som förslag så blir det tvären. Många motorseglare har ju det vi önskar. De är inte världens bästa seglare men enligt hennes kravspecifikation så borde de ju segla tillräckligt bra. Men det är ngt med att ”de inte är riktiga segelbåtar” för att de även har en ratt som man kan köra ifrån… 🙄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just ratten under kapell i ösregn eller stekande sol är en av fördelarna. Albin 82 går också utmärkt att köra med rorkult som lätt sätts dit om man föredrar det. Wingan med pentry i sittbrunnen blir ännu mer motorbåtig men det är väl en smaksak, osäker på om den har rorkult. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min winga 30 har iaf inte rorkult och ingen möjlighet att på ett enkelt sätt att fixa det heller och jag har pentryt i förruffen. finns många inredningslösningar på winga 30.

Den är riktigt kass att segla så jag har bara provmonterat masten en gång, används nu som motorbåt.

 

(Ska gå om grundskolan och lära mej grammatik och att stava.)

Redigerad av Wildeside

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Wildeside:

Min winga 30 har iaf inte rorkult och ingen möjlighet att på ett enkelt sätt att fixa det heller och jag har pentryt i förruffen. finns många inredningslösningar på winga 30.

Den är riktigt kass att segla så jag har bara provmonterat masten en gång, används nu som motorbåt.

 

(Ska gå om grundskolan och lära mej grammatik och att stava.)

Det var mer 78 och 87:an jag tänkte på, och de ska även ha rorkult och ha lys på 1 eller typ 0,97. Men det är ändå stopp på dessa båtar. Så inga motorseglare ö.h.t 🤷🏻‍♂️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Nicklasson87:

Det var mer 78 och 87:an jag tänkte på, och de ska även ha rorkult och ha lys på 1 eller typ 0,97. Men det är ändå stopp på dessa båtar. Så inga motorseglare ö.h.t 🤷🏻‍♂️

Ok kanske ska läsa lite mer ingående innan jag svarar nästa gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Nicklasson87, välkommen till MG. Kombinationen rymlig, välseglande, grundgående till ett pris på 200-250k är inte lätt att hitta i Sverige. 

 

I er situation skulle jag köpa den Skysail 28 som finns ute på blocket nu för 60k (nedsatt från 80k). Tyvärr brukar båtarna som jag rekommenderar snabbt försvinna så vänta inte (vet ej båtens kondition). 

 

Skysail 28 har ett variabelt djupgående från 92-162cm. Båten har en kort köl med centerboard som fälls bakåt när det hissas upp, eller om man går på grund. Denna konstruktion är mycket säker och ger fina kryssegenskaper med snäv kryssvinkel . Vilket behövs då båten enligt uppgift är initialvek men slutstyv. Detta kompenseras på öppna bogar där mindre våt yta ger bättre fart.

 

Skysail 28 har möjlighet till fem bäddar (alla fulllängd) bästa kojerna finns i förpiken. En stickkoj och bäddbar dinette. Båten har bra takhöjd 185cm suveränt kök och rymlig toalett.

 

Personligen tror jag inte att ni kommer att behöva större båt än så, men segla den några år och känn in era behov. Vill ni gå upp i storlek med samma förutsättningar så sök båt i Frankrike eller Holland, där flera båttillverkare har tillverkat grundgående båtar under lång tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Nicklasson87:

Men det är ngt med att ”de inte är riktiga segelbåtar” för att de även har en ratt som man kan köra ifrån… 🙄

Då kan man skruva loss ratten och stuva på lämplig plats och köra rorkult tills man kommer på bättre tankar. På rattaxeln kan man kanske hänga en tavla så länge 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxi 95 är väl sådär med småbarn då det inte finns någon genomgång till akterruffen.

Med kölbåt är ett alternativ att ligga på svaj med jolle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Behövs ingen speciell Vänerbåt. 

 

Ett alternativ till grundgående segelbåtar, är att uppdatera till plotter med Hydrographica sjökort efter årsskiftet 2021. De flesta utehamnar och hamnar i Vänern finns med. 

2 och äkta 3-meters djup kurvor, samt de flesta grund och stenar finns med inom dessa djupråden. 

 

Rekommenderar starkt boken Hamnguiden 9, utgåva 2.

Har hamnbeskrivningar och Hydrographicas sjökort. 

Beställ på nätet för dryga 500 kr + frakt. 

 

Sjöfartsverkets sjökort i pappersformat och digitala har grund, skär och 3-meters kurvor som bygger på handledningar sen slutet av 1800-talet.

Detta har jag blivit varse många gånger. Senast när jag gick på grund, strax norr om Mässvik. 

Fel på ca 100 meter🤪

Duger som planeringskort. 

Inom prickade farleder helt ok. 

 

 

Jag har också ett frammåtseende ekolod (givare kopplad till plottern), som är till stor nytta, när jag smyger in på kända o okända vatten. 

En GPS har ändock en viss felvisning. 

Enligt Hydrographica 5 - 15 meter. 

I djupled 5-15 cm, efter hänsyn tagen till vattenstånd, i dag i systemet RH2000 som referensnivå.

 

- Med min Albin Cumulus smyger jag in, typ vart jag vill. 

En ny värld har öppnat sig, runt hela Vänern. 

Senaste tvåveckorsturen gick runt i stort sett hela Dalbo- och Värmlandssjön. 

Har totalt under 14 år besökt ca 120 platser. Med fler än 1100

övernattningar. Nu blir det än fler. 😚

 

Ligger just nu vid Sätterholmarna. 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev mikaelno:

Maxi 95 är väl sådär med småbarn då det inte finns någon genomgång till akterruffen.

Med kölbåt är ett alternativ att ligga på svaj med jolle.

Nej, det är ju inte helt optimalt. Men min tanke är att då kan man kanske använda akterruffen som stuvutrymme tills de blir tillräckligt stora eller stoppa in gäster där. Grabben som kommer att vara 6 år nästa sommar skulle nog älska akterruffen redan nu dock. De båtar jag sett med gång till akterruffen ex scanmar 33 etc går djupare än vad vi är sugna på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två svenska båtar till som man kan titta på, men som sällan dyker upp till försäljning är Rj 91 och windex 92 båda är mycket bra seglare Rj 91 har ett djupgående på 45cm med centerboardet uppfällt och windexen 108cm.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då behöver man ju inget annat än ett papperssjökort... Räcker med kompass och 

blåser det lite, så ser man ju grynnorna, där sjön bryter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart en häftig båt😊

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-07-23 vid 12:28 skrev Hybro:

Helt klart en häftig båt😊

Framförallt Rj 91 känns som en perfekt båt att smyga in i grunda vikar. Behövs ju ingen jolle bara att hoppa överbord och vada i land. Helt klart mitt val för vänern (om man får tag på en) sist jag såg en ute till försäljning så begärde de 80k vilket kändes billigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...