Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
50sman

Hur exakta är måtten på en båt?

Rekommendera Poster

Såg att det finns en standard över hur man måttsätter en båts längd, bredd osv. Gällande bredd skall måttet tas vid vattenlinjen där båten är som bredast. 

Är det någon som vet om det stämmer på mm eller finns det lite plustolerans med.

 

T.ex 

Jag håller på och tittar på en Askeladden som anges till 2.15 m från Askeladden. Kan man vara säker på att det är vid vattenlinjen? Mäter jag min nuvarande som skall vara 1.90 enligt tillverkaren så är den inte det. Den är 1.83 vid vattenlinjen men 1.90 om man mäter uppe vid relingen.

 

 

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har ämnet diskuterats tidigare 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Men detta är en djungel.

Vår gamla hette NB870 och angavs till 870cm. Men det var det varvet tyckte, då det var en relevant kompromiss mellan LVL och LÖA. I verkligheten var den 9,50 LÖA.

 

Förr angavs båtens längd i princip alltid exklusive peken och badbryggor. Men sedan kom marknadsfolk hos vissa tillverkare på att man kunde få en större båt genom att räkna LÖA. Så vips blev t ex vissa Nimbus 2-3 fot längre, medan en del norska fabrikat tyckte svenskarna var löjliga....

 

1 timme sedan skrev 50sman:

Gällande bredd skall måttet tas vid vattenlinjen där båten är som bredast. 

Nja, de flesta båtar är väl bredast uppe vid fenderlisten ?

 

Slutsats: Hur man mäter längden varierar, inte minst mellan båtfabrikaten. Det måste du kolla separat på varje båtmodell, helst se en måttsatt ritning på båten.

Bredden brukar däremot vara det bredaste stället "över allt". Min båt är t ex 20 cm smalare i vattenlinjen än det bredaste stället, så att mäta där blir inte "rätt". Och rätt ointressant om jag vill veta om den går igenom båthusporten, eller Transportstyrelsen vill veta hur brett ekipaget blir på vägen. Men även här finns undantag.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar.

 

Min båtplats är 2.25 minus pontonbredden så jag vet inte om man kan få in en som är 2.15 (enligt tillverkaren). Är det vid relingen så är det lugnt då pontonerna ligger 45 cm över vattenlinjen och således skulle relingen ligga långt över.

 

Borde ju vara som du skriver Ingemar att den bredaste positionen borde vara det mått som anges för att vara säker på att den går in i en t.ex båthusport.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev 50sman:

Tackar.

 

Min båtplats är 2.25 minus pontonbredden så jag vet inte om man kan få in en som är 2.15 (enligt tillverkaren). Är det vid relingen så är det lugnt då pontonerna ligger 45 cm över vattenlinjen och således skulle relingen ligga långt över.

 

Borde ju vara som du skriver Ingemar att den bredaste positionen borde vara det mått som anges för att vara säker på att den går in i en t.ex båthusport.

 

Skohorn och vaselin?

 

Om vi nu skall fortsätta denna diskussionen här, eller om allt redan skrivits i den andra tråden?

 

Så tycks ju olika båttillverkare inte vara överens om hur lång en fot är, sedan är väl dessutom brittiska, imperialistiska fötter inte lika långa som de amerikanska, eller om det var tvärtom?

Och varför använda det måttet när vi hos oss och i större delan av Europa använder oss av SI-systemet? Men norska båtar är bra, då man ofta använder sig av båtens längd i decimeter i båttypens namn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I värsta fall kan jag byta plats med en annan som har en 2.80 m men damerna, som gillar att bryggsegla mer än åka, tycker inte den platsen är lika "fin" :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

sedan är väl dessutom brittiska, imperialistiska fötter inte lika långa som de amerikanska, eller om det var tvärtom?

Jo, alla fötter, i alla fall de på linjaler, måttband och tumstockar, är lika långa. Definierade i SI-enheter, lustigt nog. En fot är tolv tum, och en tum är exakt 25.4 mm, så 304.8 mm för en fot. På båda sidor av Atlanten.

När det gäller såna där köttklumpar med svett på, så ser det lite annorlunda ut.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner en jordenruntseglare.

Hans skuta då, hade löa srax över 10 meter. 

 

Vid nåt tillfälle i en hamn blev det en diskussion ang hamnavgiften, som sattes efter löa. Skiljde rätt mycket. 

 

Seglaren menade att båten legat i vattnet såpass länge att den blivit åtminstone 10 tum längre, än då den ligger på land. 

 

Efter en par whiskey, så blev det löa exakt 9.99 m vid mätning. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Triton 29 är 31 fot eller 9,5 meter löa, alltså 31 fot.

 

Ofta betalar man hamnavgift efter båtlängd, det kan vara litet olika gränser i olika hamnar. Jag har aldrig sett att båtar under nio meter och de som är över nio meter skulle betala olika avgift, men en kille jag pratade med hade sett det nånstans. Och isåfall skulle jag kunnat komma undan billigare.

 

Sedan vet jag att vissa ”falskskyltar” sin båt, man sätter på dekaler som är avsedda en mindre båt. Detta har väl att göra med gränsdragningen mellan båt och skepp, framförallt enligt de gamla reglerna. Men det kan ju även vara för att lura hamnen på någon hundring per natt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Göta kanal lasermäter man sedan ett par år båtarnas längd och bredd om det är några tveksamheter, eftersom man där betalar slussavgift för LÖA och.....BÖA ? (Bredd över allt). Alldeles oavsett vad som står på båten eller i dess modellbeteckning.

 

Men i många år klarade vi oss under 9m med vår NB870, och eftersom den hette 870 var det ingen som ifrågasatte.....😛

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå hamnavgifter.

Finns inte 31 augusti i Norge
Varför skall man betala 160 kr 1 juni?

 

halden hamnavg.jpg

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske är gratis då? För man verkar dra in dubbel avgift den 1/6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Lasse-L:

Apropå hamnavgifter.

Finns inte 31 augusti i Norge
Varför skall man betala 160 kr 1 juni?

 

halden hamnavg.jpg

 

8 timmar sedan skrev ABC:

Kanske är gratis då? För man verkar dra in dubbel avgift den 1/6

Det kanske är en helgfri söndag den 31 aug?😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så måttet 2.15 borde då vara mellan de 2 gula prickarna, dvs kant list till kant list?

image.png.33c9ddfe58e33525a0138e5dcea95322.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hämtat båten nu och mätt den.

Den är 2.15 ytterkant list - list.

1.94 nere vid vattenlinjen där den är som bredast.

Då har jag "hela" 21 cm till godo men iom att båten är 5.15 kommer den bredaste delen att hamna utanför flytponton så då får jag än mer tillgodo.

Tänkte lägga i den idag men det envisa regn/åskväder av magnitud har förföljt mig i 2 dagar nu så vi får se senare idag alt i morgon.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till båtköpet!

Bra att den får plats på platsen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Georg. 

Fortfarande skitväder så den är inte inlagd ännu. 

I morgon ser det lovande ut så..... 

/T

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...