Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Torbjorn2000

Varför blir batterierna dåliga efter bara några år

Rekommendera Poster

33 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 

Kompisen har en PWM-regulator, drar den också en liten ström?

Japp. Har inte sett någon som inte drar något alls. Tror (obs!) dock att PWM drar lite mindre ström än MPPT. 
Även 230-laddare drar fö lite ström när de är anslutna. Vet att jag noterade det på min förra Ctek men har nu förträngt det eftersom den är såld 🙄
För min del spelar det inte heller någon roll för jag är i båten och kopplar in laddström minst varannan vecka. (Fö är det en av anledningarna till att jag bytte laddare. Cteken laddade då på med 14,6 även om batterierna var 97% fulla. Och det höll den på med i flera timmar. Inte nyttigt! Förmodligen för att min förbrukarbank var lite väl stor - utan att gå utanför spec.)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå laddning så har Victron ett käckt system där batterimonitor och regulator pratar med varandra via blåtand, vad jag förstår just för att regulatorn ska ha koll på vad som går in i batteriet. De har ju vanliga laddare med blåtand också, men vad jag vet så har de inte implementerat detta för dem (ännu?).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev superpin:

Apropå laddning så har Victron ett käckt system där batterimonitor och regulator pratar med varandra via blåtand, vad jag förstår just för att regulatorn ska ha koll på vad som går in i batteriet. De har ju vanliga laddare med blåtand också, men vad jag vet så har de inte implementerat detta för dem (ännu?).

Dom håller på och jobbar på det nu. Landströmsladdaren BlueSmart IP22 t.ex. har fått den funktionen nyligen och säkert flera andra. Ladda hem deras app och gå in i "demoläge", där finns alla deras enheter och då kan man se vad som kan konfigureras för varje pryl. Där kan man alltså se vilka som har fått VE.smart networking implementerat!

 

Det fina med systemet är att batterimonitorn mäter spänningen vid batteriet och därför kan laddaren kompensera för spänningsfall och den mäter också strömmen in i batteriet så att laddaren får veta den faktiska laddströmmen oavsett vad förbrukarna drar. Man kan även köpa till en temperatursensor om man vill mäta temperaturen vid batterierna.  😀

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev superpin:

De har ju vanliga laddare med blåtand också, men vad jag vet så har de inte implementerat detta för dem (ännu?).

Köper man ett nätaggregat och ansluter det på ingången till solregulatorn så har man den funktionen även vid landladdning.

 

Tillägg: Förutsatt att man har en victron shunt av smart-typ i ve.smart-nätverk med solregulatorn (som @ABC skrev om i ett tidigare inlägg).

Redigerad av McLasse
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det var nån gammal vandringssägen eller nån tredjegradsmissuppfattning att betonggolv skulle vara skadliga för batterier. Likadant sant som att Jorden är platt, ungefär.

Det finns en eller två orsaker!

Fast de kansje också är myter.

 

De tidiga batterierna bestod av glasceller i trälådor och det var inte bra om trälådan blev fuktig och svällde.

 

Senare kom häljen av asfalt vilka kunde läcka något lite och då var det inte bra att de stod på betong. Om det berodde på att syra förstörde golvet eller om det blev någon form av kortslutning via betongen vet jag inte.

 

Bäst är väl ändå att låta batterierna sitta kvar i båten och få lite laddning av solpanelen om det inte är för skuggigt. Ett besök för att ladda med ladare brukar räcka, eller två blir det ju för laddaren ska ju kopplas ur också.

 

Är det förresten någon som vet varför i hela fridens namn batterierna mår bra av att vara ihopkopplade från april/maj och isärkopplade från september/oktober???

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev ChristerN:

Regulatorn drar en liten mängd ström ur batterierna så har man ingen laddning på under vinterhalvåret tycker jag det är en god idé.

Det är absolut bra att koppla bort småförbrukare över vintern.

 

20 mA (som mycket väl är en rimlig förbrukning) ger rätt stor total förbrukning.

20 mA x 24 h x 30 dagar = 14 400 mAh på en månad, 14,4 Ah alltså.

Lämnar man båten i ett halvår blir det 6 x 14,4 = 86 Ah förbrukning.

Dessutom har man en del självurladdning.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Mackey:

Är det förresten någon som vet varför i hela fridens namn batterierna mår bra av att vara ihopkopplade från april/maj och isärkopplade från september/oktober???

Enkelt! 
Förbrukning sker bäst från flera ihopkopplade batterier. (Det har vi diskuterat/visat flera gånger.)

Förbrukning i större omfattning sker företrädelsevis under sommarperioden.

Laddning bör ske snarast efter förbrukning och då är det enkelt om batterierna redan sitter ihop.

 

På vintern är det många som inte laddar sina batterier och om ett av batterierna är sämre drar det ur resterande batterier i banken.


Fast detta visste du @Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från vilken butik i Tyskland köper ni era batterier? Ska köpa nytt till bilen och AGM är prissatt likt guld i Sverige...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-07-21 vid 11:10 skrev Torbjorn2000:
    • Solceller - MPTT-regulator som inte har speciellt GEL-inställning, men ska funka för "alla batterityper, inkl GEL". Spänningen ligger på 13.8V typ.

Varför så lågt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mange249:

Från vilken butik i Tyskland köper ni era batterier? Ska köpa nytt till bilen och AGM är prissatt likt guld i Sverige...

Här i från så klart, https://www.autobatterienbilliger.de/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tre år höll mina 100ah batterier från biltema (förbrukning). Köpte nya Varta 100ah. Surt med denna utgift mitt i sommaren. Vad kostar frakten från Tyskland? Ska köpa nytt litiumbatterier till jollen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Alicia1:

Vad kostar frakten från Tyskland?

19,90 Euro betalade jag per batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med syra i glasflaskor i en trälåda låter nästan som de batterierna de gamla Babylonena uppfann, fast dom hade väl lerkrus.

Men då kopplar jag bort båda mina regulatorer nästkommande torrsättningssäsong.

 

Man jag har mina tvenne sexvoltare fortsatt i serie, och om jag hade flera tolvvoltare hade jag haft dem i parallell, annars hade det blivit omständigt att ladda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev ChristerN:

Enkelt! 
Förbrukning sker bäst från flera ihopkopplade batterier. (Det har vi diskuterat/visat flera gånger.)

Förbrukning i större omfattning sker företrädelsevis under sommarperioden.

Laddning bör ske snarast efter förbrukning och då är det enkelt om batterierna redan sitter ihop.

 

På vintern är det många som inte laddar sina batterier och om ett av batterierna är sämre drar det ur resterande batterier i banken.


Fast detta visste du @Mackey

Jo, jag har förstått varför det är bra att ha batterierna ihopkopplade på sommaren (när man använder båten). Så långt hänger jag med. 😛

 

Lite reflektioner om hopkopplat eller inte hopkopplat.

 

Om man har allt ihopkopplat på vintern är det ju snabbt gjort att ladda alla batterier.

Vi brukar köra runt motorn några varv (för att ändra läget på impellern som vi inte tar ut) och starta värmaren när vi besöker båten och då är det skönt att allt är ihopkopplat.

 

Sedan beror det ju på vad för batterier man har.

Självurladdningen är ju ganska stor på ett vått bly/syra batteri, upp till 5 - 6 % per månad.

Ett fräscht 80 Ah batteri laddas kanske ur 5 Ah per månad så på 6 månader blir det nära halvladdat.

 

AGM självurladdar mindre och litiumbatterier nästan inget alls.

 

Har man en batteribank med ett lite sämre batteri (som inte är helt kasst) kan det ju vara räddningen för det batteriet att det är hopkopplat med de andra, men och andra sidan så kanske man inte märker att man har ett lite sämre batteri. 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Kane:

19,90 Euro betalade jag per batteri.

Tack! Ser ut att kunna få hem ett AGM för 134 euro ink frakt... Exakt samma modell och märke kostar nästan 3600kr på Mekonomen.

 

Bisarrt hur stor skillnad det är...


Vet du hur lång tid det brukar ta?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Mange249:

Tack! Ser ut att kunna få hem ett AGM för 134 euro ink frakt... Exakt samma modell och märke kostar nästan 3600kr på Mekonomen.

 

Bisarrt hur stor skillnad det är...


Vet du hur lång tid det brukar ta?

 

Inom 1 vecka fick jag i våras om jag minns rätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, Kane said:

Varför så lågt?

13.8v för absorption eller om det var float-fasen är ju brukligt. Endast i bulk det ska vara 14.4 (gel).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...