Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Torbjorn2000

Varför blir batterierna dåliga efter bara några år

Rekommendera Poster

Jag har problem med att min batteribank med GEL-batterier har blivit dålig efter bara 3-4 år. Samma sak hände med banken innan, och jag försöker förstå vad vi har för fel i vår uppsättning och undrar om ni har något tips.

 

(Batterier och hur man sköter dem har debatterats flitigt här och jag har läst igenom det mesta för att försöka förstå orsaken till mitt problem, men trots att jag numer tycker själv jag är batteriexpert har jag inte hittat något svar. :) )

 

Uppsättning

  • Förbrukarbank på 3 GEL-batterier à 105 AH styck (3-4 år gammalt, ska hålla 10-15 år)
  • Laddas via:
    • Generatorn via skiljediod (så startbatteriet ska inte slås ihop till samma batteribank under laddning). Generatorn har också en sån gul kabel som känner av spänningen på förbrukarbanken. Spänningen ligger på 14.1 typ i början och sjunkar sen till 13.8-13.9 (kör max 1h åt gången)
    • Solceller - MPTT-regulator som inte har speciellt GEL-inställning, men ska funka för "alla batterityper, inkl GEL". Spänningen ligger på 13.8V typ.
    • Landström - Inställd för GEL, men används adrig mer än någon dag i sträck.
    • Batterierna har ingen dokumentation hur de ska laddas, men GEL brukar vara 14.4v i bulk, sen 13.7-8 i absorpion och float.
  • På vintern är batterierna uppladdade, kvar i båten och småladdas av solcellerna hela tiden, plus landström 1-2 ggr.
  • Batterierna har blivit urladdade 1-2 ggr (inte helt, men så att lamporna flimrar när man kör vattenpumpen).
  • Batterimonitor NASA BM-1 så jag har koll på spänning och hur mycket som laddar och dras ut

 

Saker som kan skada batterier som jag funderat på

  • Djupurladdning: Men GEL-batterier ska vara ganska tåliga mot djupurladdningar, och när det hände laddade vi upp inom några timmar.
  • Överladdning: För mycket volt under för lång tid. Detta har inte hänt, snarare laddar solcellen med för låg spänning oftast
  • Förvaring under vintern när de inte är fulla. Har inte hänt.

 

Problemet

Efter en natt ute (med fulladdade batterier) är de "tomma" (30-40% kvar) på morgonen. Då har vi använt max 40-50 AH.

 

Den enda teori jag har är att batterierna är av dålig kvalitet. De är ett no-name-märke som kostade 1500 kr styck för 3-4 år sedan. Ett motsvarande AGM-batteri går på minst 2600 kr nu, och de GEL-batterier som finns är dyrare.

 

Kan det finnas så stora skillnader i batterikvalitet att de håller 4 år istället för 10?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ladda aldrig ur mer än till 12,4 volt och dom skall vara så lika som möjligt och aldrig blanda nya o gamla.Hade 2 som bara varade i 5 år och dom övriga funkar än.Så kvaliten är varierande tycker jag själv.Man kan ju ladda upp ett batteri och låta det stå i 24 timmar och sedan mäta spänningen.Då märker man genast om det är fel. mvh Roland

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, spänningen när de är uppladdade är det inget fel på. Precis som det ska vara. Men kapaciteten har minskat rejält. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väl egentligen bara två saker som kan gå fel.

Fel laddspänning.

För mycket urladdning.

 

Om du haft koll på detta så håller jag med om att det kanske är kvalitén som skiljer.

 

Ett tips är att köpa bra batterier billigare från Tyskland.

https://www.autobatterienbilliger.de/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ett batteri ta skada av att man (försöker) ta ut mer ström än den kan leverera?

 

När jag kör ankarspelet med motorn igång, så dras ström ur gel-batterierna. Har för mig (osäker) på att ankarspelat ska vara kopplat till startbatteriet, men så kanske det inte är. Eller är det skiljedioden som ändå kopplar ihop batteribankarna på något sätt.

 

Bra tips med Tyskland! Kanske blir en beställning till nästa säsong!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det skulle kunna vara din solregulator som spökar. Om den utjämningsladdar emellanåt påverkas dina GEL-batterier negativt (de förstörs till slut).

 

Tillägg: GEL-batterier är känsliga för höga laddspänningar, tror gränser ligger någonstans vid 14,5V och lägre om det är varmare.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Torbjorn2000:

När jag kör ankarspelet med motorn igång, så dras ström ur gel-batterierna. Har för mig (osäker) på att ankarspelat ska vara kopplat till startbatteriet, men så kanske det inte är.

Nu får du ta det jag skriver med en nypa salt. Jag har för mig att GEL-batterier har ett högre inre motstånd som gör att det blir svårare att ta ut höga strömmar. Vad som följer av det vet jag egentligen inte. Men högt motstånd brukar ge värme (se nedan). Att köra ett ankarspel på en gelbank kanske inte är så lyckat, om det nu skulle vara så.

 

En annan sak jag också har för mig är att GEL-batterier är känsliga för laddning i höga temperaturer. Om du har batterierna i motorrummet kan det vara en orsak till kortare livslängd.

 

Som sagt, jag vet egentligen inte utan spånade kring vad jag tror mig minnas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minutes ago, McLasse said:

Nu får du ta det jag skriver med en nypa salt. Jag har för mig att GEL-batterier har ett högre inre motstånd som gör att det blir svårare att ta ut höga strömmar. Vad som följer av det vet jag egentligen inte. Men högt motstånd brukar ge värme (se nedan). Att köra ett ankarspel på en gelbank kanske inte är så lyckat, om det nu skulle vara så.

 

En annan sak jag också har för mig är att GEL-batterier är känsliga för laddning i höga temperaturer. Om du har batterierna i motorrummet kan det vara en orsak till kortare livslängd.

 

Ja de är sämre på att ge höga strömmar, så de passar inte för startmotor osv. Men skadar det batteriet eller blir det bara otillräckligt för startmotorn eller ankarspelet?

 

Nej batterierna är fint stuvade under vattenlinjen nära skrovet så det ska vara max 20 grader en bra dag.

 

Jag får nog utgå från dålig kvalitet på batterierna. Men vill se om jag missat något uppenbart innan jag slänger ut 7500 kr på en ny batteribank som försörs efter några år...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Torbjorn2000:

Jag får nog utgå från dålig kvalitet på batterierna. Men vill se om jag missat något uppenbart innan jag slänger ut 7500 kr på en ny batteribank som försörs efter några år...

 

1 timme sedan skrev Mackey:

Ett tips är att köpa bra batterier billigare från Tyskland.

https://www.autobatterienbilliger.de/

Kanske AGM är ett bättre val, tror de är lite mera tåliga än gel.

 

48 minuter sedan skrev McLasse:

Jag har för mig att GEL-batterier har ett högre inre motstånd som gör att det blir svårare att ta ut höga strömmar. Vad som följer av det vet jag egentligen inte. Men högt motstånd brukar ge värme (se nedan). Att köra ett ankarspel på en gelbank kanske inte är så lyckat, om det nu skulle vara så.

Jag har för mig samma sak.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ett ankarspel drar mycket mindre än en startmotor, i häraden 25% eller så som mest. Du har dessutom en bank på ganska mycket, 3x105Ah, så det är inte rimligt att denna låga ström (30-80A) skulle kunna förstöra dem.

 

Tror snarare det kan vara orsaker som andra nämnt (laddning/urladdning) eller helt enkelt att de inte klarade mer än 3-4 år beroende på kvalitet o.s.v. Några 10-15 år lär du tyvärr inte komma i närheten av.

 

De har inte stått och laddat ur över vintern t ex ?  Räcker med en ordentlig djupurladdning (särskilt om det står djupurladdat ett tag) för att märka ett blybatteri för livet. Oavsett blybatterityp.

 

Edit: Kan också rekommendera att köpa AGM-batterier från kontinenten. Fick hem 2 st 95Ah märkesbatterier som med frakt (hemkört) blev bara något högre pris än ett dito på Biltema hade kostat.

Enda problemet var PostNord, vars chaufför tyckte det var jobbigt med två så tunga paket på samma dag, så h*n tog bara med det ena först. Påstod att bilen var full när jag klagade, men det var ju inte sant.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Torbjorn2000:

Jag får nog utgå från dålig kvalitet på batterierna.

Innan du köper nytt borde du kolla hur solregulatorn laddar. Bara för att utesluta att den gör något "dumt".

 

Vad har du för regulator? Det kanske finns någon här som har lika och som vet?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minutes ago, IngemarE said:

De har inte stått och laddat ur över vintern t ex ?  Räcker med en ordentlig djupurladdning (särskilt om det står djupurladdat ett tag) för att märka ett blybatteri för livet. Oavsett blybatterityp.

Nej ingen vinterurladdning. Solcellerna har puttrat på och hållit dem alerta. Och regulatorn har ingen utjämningsfuktion (rekond) som inte funkar med gel..

 

31 minutes ago, IngemarE said:

 

Edit: Kan också rekommendera att köpa AGM-batterier från kontinenten. Fick hem 2 st 95Ah märkesbatterier som med frakt (hemkört) blev bara något högre pris än ett dito på Biltema hade kostat.

Enda problemet var PostNord, vars chaufför tyckte det var jobbigt med två så tunga paket på samma dag, så h*n tog bara med det ena först. Påstod att bilen var full när jag klagade, men det var ju inte sant.

Det blir nästa drag! Tror inte jag hoppar på Lithium-tåget än...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just now, McLasse said:

Innan du köper nytt borde du kolla hur solregulatorn laddar. Bara för att utesluta att den gör något "dumt".

 

Vad har du för regulator? Det kanske finns någon här som har lika och som vet?

Ja den har jag misstänkt, men efter att ha läst manualen noggrant ska den funka bra. Framförallt har den inte utjämning.

 

Det är ett non-name från Kina, men väldokumenterad! :) Tror det är samma som såldes på Erlandssons under märket Solarmare.

 

http://www.chinasolarregulator.com/user-manual/MPPT-10-MPPT-20.pdf

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev IngemarE:

Enda problemet var PostNord, vars chaufför tyckte det var jobbigt med två så tunga paket på samma dag, så h*n tog bara med det ena först.

Då fick du i alla fall nöjet att hålla dig hemma en dag till mellan 06:00-22:00 (något överdrivet).

 

(Förlåt för OT.)

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Ctek smartpass som tillhandahåller lite olika funktioner.

 

dels fungerar den som ett skiljerelä mellan start och förbrukningsbank. Den har även inbyggd regulator från solcellen och kombinerat laddning från denna med generatorn. Sist men inte minst är det också en ”smart” laddare med temperaturmätare som skall leverera rätt typ av laddning till rätt batteri utifrån förutsättningarna.

 

smartpass kan även byggas ut så att sen kan stänga av elförsörjningen till icke nödvändiga förbrukare om spänningen blir för låg, dvs skydda din bank mot djupurladdning.

 

jag flikar även in en fråga i tråden eftersom den säker samlar många batterikunniga 😊.

 

jag har som sagt denna ctek smartpass på min motorbåt och solcell i kopplad, mina batterier är alltid fullladdade. När jag lämnar båten stänger jag av elen, dock har jag två förbrukare som är kollade direkt på batteriet. Dessa är automatisk länspump samt elektronisk anond för drevet.

 

dessa belastar förbrukarbanken lite hela tiden, och nu en solig sommar laddas ju batterierna för jämnan. Det jag undrar över är om den lilla förbrukningen riskerar att lura laddaren till att ”överladdad” batterierna. Någon som har erfarenhet av detta, dvs konstant laddning via solcell och samtidig en lite.konstant förbrukning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
32 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

dessa belastar förbrukarbanken lite hela tiden, och nu en solig sommar laddas ju batterierna för jämnan. Det jag undrar över är om den lilla förbrukningen riskerar att lura laddaren till att ”överladdad” batterierna. Någon som har erfarenhet av detta, dvs konstant laddning via solcell och samtidig en lite.konstant förbrukning?

Konstant liten urladdning borde inte påverka.

Kolla laddspänningen så att den ligger rätt när allt är som när du lämnar båten.

 

Kylskåp drar mycket i startögonblicket vilket ger spänningsfall och kan då lura laddare att gå över i boost-laddning och det är ju inte så bra, men så är det ju inte i ditt fall.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det länge sedan jag mätte direkt på batteriet men jag har satt en enkel voltometer i min brytarpanel, den visar spänningen på förbrukningsbatteriet när man slår på elen. 
 

Den brukar ligga på mellan 12.7 -13.8 när jag startar upp (då laddar normalt solpanelen) och visar ca 14.4 när motor är igång. (Det är sannolikt lite spänningsfall på vägen mellan voltometern och batteriet men jag har rätt feta kablar däremellan).
 

Orsaken till att jag byggde denna lösning var att jag vill undvika att byta batterier i tid och otid. Att de laddar ur för mkt är jag aldrig orolig för längre men de får ju aldrig heller vila om man säger så.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Den brukar ligga på mellan 12.7 -13.8 när jag startar upp

Ett batteri mår allra bäst när det inte laddas med för hög spänning under för lång tid. Jag sätter mina på 13,2V i ”Storage-läget” på min laddare. Jag sätter också en maxgräns för hur länge abs/bulk får pågå och så stänger jag av abs när laddningen är under viss A.

Självklart sätter jag spänningen på de olika laddstegen enligt tillverkarens spec!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
54 minuter sedan skrev ChristerN:

Ett batteri mår allra bäst när det inte laddas med för hög spänning under för lång tid. Jag sätter mina på 13,2V i ”Storage-läget” på min laddare. Jag sätter också en maxgräns för hur länge abs/bulk får pågå och så stänger jag av abs när laddningen är under viss A.

Självklart sätter jag spänningen på de olika laddstegen enligt tillverkarens spec!

Jag har tre Ctek-laddare. Under höst och vinter när båten står på land är dessa kopplade över en timer, som laddar i några timmar varje natt. Nu vet jag inte hur laddarnas automatik gillar det, då dom inte får köra hela sitt laddningsprogram under den tiden timern ger spänning och ström. Men iallafall de större har ju ett minne som påbörjar laddningen i samma fas som där den avbröts, eller funkar det annorlunda? 
Iallafall har min förbrukarbank mått bra av detta, samtidigt som då solcellerna tryckt in de kvarvarande procentan och kompenserat slälvurladdningen så fort jag rivit av presenningarna på våren. 
De andra laddarna är till startbatteri och ett resevbatteri, jag vet inte hur aller om förre ägaren till båten skött om dessa, då dom visade litet ålderssvaghet i våras och byttes ut.

 

Men jag tror att det är bättre att ladda litet och ofta än tvärt om, en hobbybil som bara används under sommaren, om ens då, har numera ett dåligt batteri, då det laddas en eller två gånger varje vinter. En annan hobbybil med likadant batteri används ibland även vintertid och laddas också med en Ctek över timer när den inte används, och där har jag inga som helst batteriproblem.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Jag har en Ctek smartpass som tillhandahåller lite olika funktioner.

Det just ett sådant system som jag har och jag också köpt billiga batterier från tyskland för tre år sedan.

Jag skrev i en annan tråd att de gick sönder för några veckor sedan trots att jag har rätt bra koll på spänningar, temperaturer och inställningar.

Jag ger upp och köper inte exklusiva batterier nåt mer. 😕

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev anuba:

Det just ett sådant system som jag har och jag också köpt billiga batterier från tyskland för tre år sedan.

Jag skrev i en annan tråd att de gick sönder för några veckor sedan trots att jag har rätt bra koll på spänningar, temperaturer och inställningar.

Jag ger upp och köper inte exklusiva batterier nåt mer. 😕

Ok, tiden får utvisa om min setup är gynsam för batteriernas livslängd . Hoppas jag kan gå 5 år från mina tudor 75Ah med detta system. Jag har förvissa inga stora förbrukare såsom kyl eftersom båten mest använda till transport och någon enstaka övernattning. Det enda förbrukare jag kör i hamn är lampor i hytten och USB laddare för telefoner / IPads. 

 

på vintern tar jag hem dem, laddar fullt och sen står de i ett svalt varmförrtåd.  Sen laddar jag dem ca 3-4ggr innan det är dags för sjösättning.
 

så dör mina batterier i förtid borde det bero på den ständiga lasten från anoden i kombo med konstant laddning från solcell. 
 


 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Men iallafall de större har ju ett minne som påbörjar laddningen i samma fas som där den avbröts, eller funkar det annorlunda? 

Det vet jag inte säkert. Tror de börjar om sin cykel som ju ofta börjar med att kontrollera spänningen på banken. 
Jag gjorde mig av med min stora Ctek i våras eftersom den låg onödigt länge på hög spänning. Där har min nya (alldeles för dyra) laddare från V_ctron ett helt annat beteende som man dessutom kan ställa själv. Gillar detta skarpt (liksom alla nya och dyra grejer man köper till båten 😇).

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sedan - och detta har jag ju upprepat många gånger - fungerar dessa intelligenta laddare inte så bra alla gånger installerade i en båt. Just för att de är designade att analysera laddström och hoppa mellan olika laddlägen beroende på ström och spänning - hos batteriet.

 

Men i båten finns ju andra förbrukare, en situation dessa laddare sällan är designade för. Därför luras de ofta att gå in i "boostläge" och höja spänningen fast batterierna kanske är fulladdade.

 

Jag brukar ofta propagera för att ju simplare laddare desto bättre. Den jag har nu går dessutom ställa "boostspänningen" på, samt har en ganska lång fördröjning (många minuter) innan den byter mode om strömmen skulle öka.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Ok, tiden får utvisa om min setup är gynsam för batteriernas livslängd . Hoppas jag kan gå 5 år från mina tudor 75Ah med detta system. Jag har förvissa inga stora förbrukare såsom kyl eftersom båten mest använda till transport och någon enstaka övernattning. Det enda förbrukare jag kör i hamn är lampor i hytten och USB laddare för telefoner / IPads. 

 

på vintern tar jag hem dem, laddar fullt och sen står de i ett svalt varmförrtåd.  Sen laddar jag dem ca 3-4ggr innan det är dags för sjösättning.
 

så dör mina batterier i förtid borde det bero på den ständiga lasten från anoden i kombo med konstant laddning från solcell. 
 


 

 

Bara du inte har ett betonggolv i förrådet som batterierna står på, då de laddas.

För lika säkert som ”råttan i pizzan” är betonggolv skadligt för batterier...🥵

 

Däremot skall batterier stå lagrade svalt eller kallt, det mår dom bäst av.

 

Sedan läser man sig till på diverse ”batterisidor” på nätet att man skall hålla jämna steg med självurladdningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 hours ago, IngemarE said:

Men i båten finns ju andra förbrukare, en situation dessa laddare sällan är designade för. Därför luras de ofta att gå in i "boostläge" och höja spänningen fast batterierna kanske är fulladdade.

Detta har jag också tänkt på, hur fungerar dessa smarta laddkurvor när det samtidigt förbrukas ur batteriet. Dock tänker jag att om man tar ut förbrukningen ur själva laddningen, t ex en solcellsregulator som har utgång för last, då borde den ju kunna ta med det i beräkningen?

 

Vanliga 230v-laddare ska man i CTEK-uppsättningen (med 250DS + Smartpass) koppla direkt mot batteriet enligt dem, och då har de ju ingen chans att veta hur mycket som förbrukas. Dock kopplas generator och solcell till 250DS + Smartpass, och tar man ut förbrukningen där borde den fixa det.

Skärmavbild 2021-07-29 kl. 17.55.53.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
22 minuter sedan skrev Torbjorn2000:

Detta har jag också tänkt på, hur fungerar dessa smarta laddkurvor när det samtidigt förbrukas ur batteriet.

Svaret är helt enkelt - det "smarta" fungerar inte i det läget.

 

De flesta solpanelsregulatorer med lastutgång är nog dock så smarta att de kan skilja på lastström och batteriström. Men problemet är snarare hur många som faktiskt kan installera allt på en solpanelregulators lastutgång, då den bara brukar klara något eller några tiotals ampere. Det fungerar i alla fall inte i min båt, tyvärr.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Bara du inte har ett betonggolv i förrådet som batterierna står på, då de laddas.

För lika säkert som ”råttan i pizzan” är betonggolv skadligt för batterier...🥵

 

Däremot skall batterier stå lagrade svalt eller kallt, det mår dom bäst av.

 

Sedan läser man sig till på diverse ”batterisidor” på nätet att man skall hålla jämna steg med självurladdningen.

Har lyxen med två varmförråda, enda har betong och det andra isolerat trägolv . Så skall tänka på att det skall stå i det senare.

 

kanske bäst att låta dem sitta kvar i båten (urkopplade) om de nu mår bäst när det är kallt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev johan_sjobjorn:

Har lyxen med två varmförråda, enda har betong och det andra isolerat trägolv . Så skall tänka på att det skall stå i det senare.

 

kanske bäst att låta dem sitta kvar i båten (urkopplade) om de nu mår bäst när det är kallt 

Det var nån gammal vandringssägen eller nån tredjegradsmissuppfattning att betonggolv skulle vara skadliga för batterier. Likadant sant som att Jorden är platt, ungefär.
Jag tar inte ur mina batterier ur båten, det är frostfritt och dom laddas några timmar varje kväll/ natt. Och dom är inte urkopplade, men ”huvudströmbrytarna” det vill säga; batterifrånskiljarna är frånslagna. 
En båtkompis kopplar ur solcellsregulatorn när presseningen läggs på, jag kan inte se att det har nån betydelse så jag låter den vara inkopplad, men den ger ju inget under presseningen.

 

För övrigt har jag två traktionära sexvoltsbatterier på 180Ah, som är kopplade i serie, batterier som från början var avsedda för sådana där små bilar dom har på golfbanerna och på Styrsö. Gammalmodigt med bly/syra, men det fungerar bra ändå, men man får fylla på dest.vatten några gånger om året.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

En båtkompis kopplar ur solcellsregulatorn när presseningen läggs på, jag kan inte se att det har nån betydelse så jag låter den vara inkopplad, men den ger ju inget under presseningen.

Regulatorn drar en liten mängd ström ur batterierna så har man ingen laddning på under vinterhalvåret tycker jag det är en god idé.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev ChristerN:

Regulatorn drar en liten mängd ström ur batterierna så har man ingen laddning på under vinterhalvåret tycker jag det är en god idé.

 

14 minuter sedan skrev ChristerN:

Regulatorn drar en liten mängd ström ur batterierna så har man ingen laddning på under vinterhalvåret tycker jag det är en god idé.

Kompisen har en PWM-regulator, drar den också en liten ström?

Jag för min del är ändå ute nästan varje dag i båten och förbrukar litet granna med belysning och så,  så med den lilla förbrukningen regulatorn drar är som en piss i Mississippi... man jag skall tänka på det till nästa höst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...