Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Nickelito

Motorn hostar/nyser och tappar varv

Rekommendera Poster

Tjena!

Min Johnson 115 V4 -98 hostar och går rejält ojämnt. Hade den på lagning där de rengjorde förgasare samt bytte bränslefilter men det gjorde ingen skillnad. De tömde även tanken eftersom det fanns misstanke om vatten i bensinen. 

 

Det lustiga är att den kan gå bra på ditresa men dåligt på hemresa eller vice versa. 

Försökte idag att köra med öppet tanklock efter att fått tips om att den fasta tanken kan ha problem att få tillräckligt med luftinsug.

 

Trodde först att den bara gick dåligt över ca 6 knop men efter att ha observerat idag märker jag att den hostar och nyser oavsett varvtal, det bara märks mer på 2000 varv och uppåt.

 

Någon som vet vad det kan vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Nickelito:

Tjena!

Min Johnson 115 V4 -98 hostar och går rejält ojämnt. Hade den på lagning där de rengjorde förgasare samt bytte bränslefilter men det gjorde ingen skillnad. De tömde även tanken eftersom det fanns misstanke om vatten i bensinen. 

 

Det lustiga är att den kan gå bra på ditresa men dåligt på hemresa eller vice versa. 

Försökte idag att köra med öppet tanklock efter att fått tips om att den fasta tanken kan ha problem att få tillräckligt med luftinsug.

 

Trodde först att den bara gick dåligt över ca 6 knop men efter att ha observerat idag märker jag att den hostar och nyser oavsett varvtal, det bara märks mer på 2000 varv och uppåt.

 

Någon som vet vad det kan vara?

Går den på alla cylindrar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Craycoat:

Går den på alla cylindrar?

Jag vet inte hur jag kan kontrollera det. Den gör i alla fall det när den går bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hostar och nyser... det brukar vara brist på bränsle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du någon film på den när den går dåligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev Craycoat:

Har du någon film på den när den går dåligt?

Fick bläddra lite i mobilarkivet och hittade dessa klipp med varierande kvalitet:

 

1. Motorn som den SKA gå:

https://www.youtube.com/watch?v=pmu580-q100

 

2. Motorn som den går nu:

https://www.youtube.com/watch?v=oDLGZyiXxao

 

Min motorkunniga krets är inne på att det är bränslepumpen som kan behöva bytas.

Ser det ut så på denna film? Var hittar jag isåfall en ny som passar min motor?

 

Tog med grannen på en tur idag för att visa upp felet. Då gick den minsann hur bra som helst.

Riktigt märkligt att den går perfekt ibland och jättedåligt ibland...

Redigerad av Nickelito

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Nickelito:

Fick bläddra lite i mobilarkivet och hittade dessa klipp med varierande kvalitet:

 

1. Motorn som den SKA gå:

https://www.youtube.com/watch?v=pmu580-q100

 

2. Motorn som den går nu:

https://www.youtube.com/watch?v=oDLGZyiXxao

 

Min motorkunniga krets är inne på att det är bränslepumpen som kan behöva bytas.

Ser det ut så på denna film? Var hittar jag isåfall en ny som passar min motor?

 

Tog med grannen på en tur idag för att visa upp felet. Då gick den minsann hur bra som helst.

Riktigt märkligt att den går perfekt ibland och jättedåligt ibland...

Om det hade varit bränslepumpen så hade felet  inte varit intermittent. Jag tror att du har ett elfel. Börja med att mäta upp motståendet i tändspolarna och triggerspolen för att se om någon avviker från de andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Craycoat:

Jag tror att du har ett elfel.

 

Håller med här, låter som du tappar tändningen på 1 eller 2 cylindrar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Craycoat:

Börja med att mäta upp motståendet i tändspolarna och triggerspolen för att se om någon avviker från de andra.

Intressant!

Finns det någon youtube-video eller liknande på hur man bär sig åt samt vilka resultat man bör få?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, om du lyckas hitta en servicemanual till din motor så kommer det framgå hur detta mäts samt vilka värden du ska få. Du kan börja med att mäta triggerspolen. Den sitter under svänghjulet och du ska mäta motståendet mellan vit (jord) och de andra färgerna. Du får koppla isär kontakten och mäta mellan plintarna i kontakten som går in under svänghjulet. Nedan ser du en bild på hur triggern och dess kontakt ser ut. Om någon av färgerna avviker med mer än 10% från de andra så är det ett tecken på att hela triggern måste bytas.

 

image.png.ead092af9311261978d4d24a02ed199b.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går den bra kall och krånglar när den är varm låter det som el fel. På en gammal motor hade hag sagt kondensator. Men motorn är nog för ny för det. Men fel på tändningentror jag på. Kan vara svårt att mäta om min spekulation om att det är en komponent som felar när den är varm och inte kall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ny lite längre filmsnutt från igår:

 

 

Den skötte sig ungefär 5 min vid utfärd från hamnen, sen skakade den så jäkligt att det inte gick att köra över 6 knop

 

Vet inte om det är en överanalys, men det känns som problemen börjar när jag tog lite större svall. Vatten som stänker in och dränker kablage?

 

 

Redigerad av Nickelito

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Nickelito:

Ny lite längre filmsnutt från igår:

 

 

Den skötte sig ungefär 5 min vid utfärd från hamnen, sen skakade den så jäkligt att det inte gick att köra över 6 knop

 

Vet inte om det är en överanalys, men det känns som problemen börjar när jag tog lite större svall. Vatten som stänker in och dränker kablage?

 

 

Mät upp triggerspolen som jag tidigare tipsat om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googla CDI-7th-Edition-Troubleshooting-Guide_RS så hittar du överst i sökresultatet länkar till en komplett felsökningsguide och även ett verktyg som visar de ersättningsdelar som CDI Electronics tillverkar för den aktuella motorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Låter som en cylinder inte tänder när strulet börjar och vibrationer som följd. En tändhatt lossnade en gång på min Yamaha F115 och då gick utombordaren bara på 3 cylindrar. Gick inte dra på mer än kanske 5-6 knop sen vibrera motorn så in i norden.
La till vid en brygga, tog av motorkåpan och kollade alla tändhattar och en av tändhattarna hade lossnat från tändstiftet, Trycket dit den ordentligt och drog sen lite lätt i den så jag kände den låste fast såsom den ska, kollade även övriga tändhattar att de satt fast ordentligt på tändstiften. Sen gick motorn som den skulle och jag kunde dra på till höga varvtal.
Går testa om stift har gnista också men var försiktig. Men i och med att motorn går bra ibland är det nog inte nåt tändstift som strular, orsaken borde vara innan tändstiftet.
 /Bo

 

Redigerad av bossee
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all input så långt!

 

Jag är trots alla förslag inne på att det rör sig om skit i slangar/förgasare pga att felet uppstod så plötsligt och dessutom intermittent. Skit i förgasarna eller någonstans på vägen är troligt, därefter är knas på bränslepumpen nästa teori.

 

En liten update:

 

1. Jag har inte hunnit göra elmätningarna som kommit som förslag än, men det är på g.

2. Jag har bytt tändstift utan att det gjort skillnad.

3. Jag har fyllt på med STA-BIL efter rekommendation som tydligen skall kunna luckra upp skräp i maskineriet. Någon som har erfarenhet av detta?

4. Jag har köpt ett renoveringskit till bränslepumpen som jag hoppas slippa använda för det kostade skjortan.

5. Min HJ115SLCEM-motor kan tydligen inte ha någon annan bränslepump än den som sitter i, som numera kostar 9000:-. Så byta den är inget alternativ.

6. Jag är inne på att koppla bort VRO-pumpen och istället blanda olja själv. Enligt internet skall -90 VRO och framåt vara relativt driftsäkra men jag är ändå skeptisk till ännu en komponent = potentiell felkälla. Kan jag plugga och köra mixat direkt i fasta tanken eller kommer det bli problem eftersom min bränslepump förväntar sig VRO?

7. Är inne på att det läcker in vatten i tankutrymmet. Var nere och pumpade ut kölsvinet som var överfullt men det fortsätter komma in vatten från under den fasta tanken. Kan vara regnvatten men jag har försökt torka upp det med svampar men det fortsätter komma. Se bild. Kan ha en koppling med vatten i soppan?

IMG_20210728_171115.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Den tappar gnistan på någon cylinder, hur ser tändstiften ut ?

 

Det låter som gnistan kommer och går på någon cylinder, försök att lista ut vilken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev touchwood:

 

Den tappar gnistan på någon cylinder, hur ser tändstiften ut ?

 

Det låter som gnistan kommer och går på någon cylinder, försök att lista ut vilken.

 

Med ett ”timing light” borde du kunna se om gnistan försvinner på någon av cylindrarna. Vira detektortråden runt de olika tändkablarna en i taget och kolla om ljuset försvinner på någon när motorn börjar missa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...