Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
batakarn

Att styra flipper 620 i trånga hamnar

Rekommendera Poster

Fick en smärre infarkt idag när jag testade farsans Flipper 620 och vi skulle lägga till med den. Han har en 2-takt på 115 hk bak, hydraulstyrning och trimplan.

Tänkte jag skulle visa lite hur man kan köra men med vinden rätt i sidan när vi skulle lägga mellan pålar gick det ju knappt att svänga båten.

När vi är ute på öppna sjön och kör med den tycker jag den har bra svängradie och bra grepp i sjön men när vi kör försiktigt i hamnen är det ju bökigt att få den att svänga dit man vill, speciellt om man backar. Jag skulle vilja kunna vrida motorn lite mer för att verkligen få effekt i svängen utan att flytta båten så mycket framåt/bakåt. Försökte köra med trimplanen nere men upplevde att den blev ännu sämre att styra men att den då går stabilare och inte ormar sig i låg fart.

 

Är det någon som har tipps och erfarenhet av detta?

 

Jag är själv van vid min i sammanhanget stora båt med 2 motorer och bogpropp, den går att styra lite hur som i hamnen när man får kläm på två motorer, det här var något helt annat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Övning övning och övning......

Med en lätt båt med en motor skall man låta vinden arbeta med dig och inte emot.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...