Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ducatista12

Återmontera växelhus Mariner 55hk 1984

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Tjena. 

Hoppas nån vänlig själ kan hjälpa mig. 

Införskaffade en båt med en Mariner 55hk snurra från 1984.

Har servat den, rengjort förgasarna och bytt impeller till vattenpumpen. 

Jag missade att notera hur medbringaren på den splinsade axeln stod innan jag började riva vattenpumpen och nu beter sig motorn knasigt. 

Oavsett växel eller friläge så klickar Propellern åt höger och går trögt åt  vänster. 

Någon som vet hur medbringaren ska stå? 

Bifogar foto på växelhuset och motor. 

 

Tack på förhand! 

 

Mvh Mattias 

 

 

IMG_20210720_175454.jpg

IMG_20210720_175507.jpg

Redigerad av Ducatista12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om propellern klickar åt höger så ligger framväxel i, och vrider du axeln åt höger så kommer propellern att rotera höger då är allt rätt om det är en högergående motor.

Men det kan vara så att det är lättare att få ihop det med backväxel i, men forfarande skall drivaxeln rotera höger och då går propellern vänster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Jorgen01:

Om propellern klickar åt höger så ligger framväxel i, och vrider du axeln åt höger så kommer propellern att rotera höger då är allt rätt om det är en högergående motor.

Men det kan vara så att det är lättare att få ihop det med backväxel i, men forfarande skall drivaxeln rotera höger och då går propellern vänster.

Tack för snabbt svar. 

Hur ska den inringade delen stå om jag lägger i backen resp framväxel? 

 

 

 

IMG_20210720_193610.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är ju den du lägger i växeln med.

Det är den som avgör vilket håll propellern kommer att rotera.

Vrid den så märker du vilket håll som är fram eller back.

När du sen rör axeln eller roterar propellern.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Jorgen01:

Det är ju den du lägger i växeln med.

Det är den som avgör vilket håll propellern kommer att rotera.

Vrid den så märker du vilket håll som är fram eller back.

När du sen rör axeln eller roterar propellern.

Ok. Jag har provat vrida den i alla möjliga positioner men propellern går bara åt ett håll. 

Har lyckats få i friläget men då hade jag växelväljaren i framåt läge. Provade att flytta medbringaren år båda hållen men då får jag inte i axeln i honan. 

Där är ett fjädrande läge som frikopplar växeln men jag kan omöjligt hitta rätt läge för växlarna. Kan det vara den där axeln som sticker ner bredvid honan som spökar. Det är ju den som tycker mot medbringaren. 

Måste motorn vara nedfälld eller kan jag ha den i tiltat läge? 

Mvh Mattias 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vrid på propellern samtidigt som du vrider pinnen åt något håll

så skall du se att växeln går i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Jorgen01:

Vrid på propellern samtidigt som du vrider pinnen åt något håll

så skall du se att växeln går i.

Provar imorron för tålamodet tröt. 

Du råkar inte ha en servicemanual liggandes eller vet var man får tag i en? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag snurrat och snurrat på lilla och stora axeln utan att fatta vad som händer. 

Spelade in video men den var för stor för att dela här. 

Oavsett vilket håll jag vrider lilla axeln så är det ett klickande ljud när jag vrider propellern åt höger och stumt åt vänster. 

Sätter jag växellådan i friläge och monterar den så stannar den i friläge. Lägger jag i fram så är det motstånd åt vänster och det klickar åt höger. 

Lägger jag i backen så är den stum åt båda hållen. 

Jag håller på att bli galen!! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev Ducatista12:

Sätter jag växellådan i friläge och monterar den så stannar den i friläge. Lägger jag i fram så är det motstånd åt vänster och det klickar åt höger. 

Lägger jag i backen så är den stum åt båda hållen. 

Jag håller på att bli galen!! 

Allt du beskriver klickljud etc. är helt normalt och förväntat. 

 

Lägg i neutral på reglage och växelhus. Lista ut hur den vita plastkammen (61) som sitter på växelaxeln skall monteras så att den skjuter upp pinnen, så att klokopplingen som hindrar riggen att fällas upp är låst vid back men fri i neutral och framväxel. 

 

Var noga med att styrningen för pinnen (73) sitter på sin plats i riggen.

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mariner-outboard/1984/7055524/gear-housing-assembly

 

 

Klokopplingen (7) 

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mariner-outboard/1984/7055524/reverse-lock

 

Änden på pinnen till backspärren rostar och nöts varför längden kan behöva justeras, lägg fett på metallbanan pinnen löper emot och på växel- och drivaxelns splines. 

Not: Lägg inte fett på toppen av drivaxel! 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev guestsson:

Allt du beskriver klickljud etc. är helt normalt och förväntat. 

 

Lägg i neutral på reglage och växelhus. Lista ut hur den vita plastkammen (61) som sitter på växelaxeln skall monteras så att den skjuter upp pinnen, så att klokopplingen som hindrar riggen att fällas upp är låst vid back men fri i neutral och framväxel. 

 

Var noga med att styrningen för pinnen (73) sitter på sin plats i riggen.

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mariner-outboard/1984/7055524/gear-housing-assembly

 

 

Klokopplingen (7) 

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mariner-outboard/1984/7055524/reverse-lock

 

Änden på pinnen till backspärren rostar och nöts varför längden kan behöva justeras, lägg fett på metallbanan pinnen löper emot och på växel- och drivaxelns splines. 

Not: Lägg inte fett på toppen av drivaxel! 

Godmorgon!! 

Tack så fantastiskt mycket för den beskrivningen och bilderna!! 🙏🙏

Nu ska jag säkert reda ut hur allt ska sitta. 

Är dock lite orolig att nått är knas nere i växelhuset för hur jag än vrider den splinsade axeln så händer det inte något men det kanske ska vara så. 

Det blir en dag i garaget idag. 

Återkommer när jag försökt. 

Tack!!! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu sitter växelhuset på plats. Fram och neutral funkar men närmat lägger i backen så trögar propellern åt båda hållen. Är detta ok eller är det fortfarande nått knas med placeringen av medbringaren?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Ducatista12:

Nu sitter växelhuset på plats. Fram och neutral funkar men närmat lägger i backen så trögar propellern åt båda hållen. Är detta ok eller är det fortfarande nått knas med placeringen av medbringaren?

 

Om den snurrar ok vid neutral så kan det ju rimligen inte vara fel på monteringen av propellern som gör att det går trögt vid back, eller hur tänker du? Jag trodde annars att jag svarat på denna fråga tidigare. Ett gott råd är att undvika att lägga i backväxeln med stillastående motor. Det går trögt och vill det sig illa vrids växelaxeln i riggen av. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De gånger jag lossat mitt vxlhus låter jag den vara med backen ilagd, då trillar allt på rätt håll och blir lättare att sätta ihop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...