Jump to content
Wednesday 10 August 2022
Ducatista12

Återmontera växelhus Mariner 55hk 1984

Recommended Posts

Tjena. 

Hoppas nån vänlig själ kan hjälpa mig. 

Införskaffade en båt med en Mariner 55hk snurra från 1984.

Har servat den, rengjort förgasarna och bytt impeller till vattenpumpen. 

Jag missade att notera hur medbringaren på den splinsade axeln stod innan jag började riva vattenpumpen och nu beter sig motorn knasigt. 

Oavsett växel eller friläge så klickar Propellern åt höger och går trögt åt  vänster. 

Någon som vet hur medbringaren ska stå? 

Bifogar foto på växelhuset och motor. 

 

Tack på förhand! 

 

Mvh Mattias 

 

 

IMG_20210720_175454.jpg

IMG_20210720_175507.jpg

Edited by Ducatista12

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om propellern klickar åt höger så ligger framväxel i, och vrider du axeln åt höger så kommer propellern att rotera höger då är allt rätt om det är en högergående motor.

Men det kan vara så att det är lättare att få ihop det med backväxel i, men forfarande skall drivaxeln rotera höger och då går propellern vänster.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev Jorgen01:

Om propellern klickar åt höger så ligger framväxel i, och vrider du axeln åt höger så kommer propellern att rotera höger då är allt rätt om det är en högergående motor.

Men det kan vara så att det är lättare att få ihop det med backväxel i, men forfarande skall drivaxeln rotera höger och då går propellern vänster.

Tack för snabbt svar. 

Hur ska den inringade delen stå om jag lägger i backen resp framväxel? 

 

 

 

IMG_20210720_193610.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är ju den du lägger i växeln med.

Det är den som avgör vilket håll propellern kommer att rotera.

Vrid den så märker du vilket håll som är fram eller back.

När du sen rör axeln eller roterar propellern.

Edited by Jorgen01

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev Jorgen01:

Det är ju den du lägger i växeln med.

Det är den som avgör vilket håll propellern kommer att rotera.

Vrid den så märker du vilket håll som är fram eller back.

När du sen rör axeln eller roterar propellern.

Ok. Jag har provat vrida den i alla möjliga positioner men propellern går bara åt ett håll. 

Har lyckats få i friläget men då hade jag växelväljaren i framåt läge. Provade att flytta medbringaren år båda hållen men då får jag inte i axeln i honan. 

Där är ett fjädrande läge som frikopplar växeln men jag kan omöjligt hitta rätt läge för växlarna. Kan det vara den där axeln som sticker ner bredvid honan som spökar. Det är ju den som tycker mot medbringaren. 

Måste motorn vara nedfälld eller kan jag ha den i tiltat läge? 

Mvh Mattias 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vrid på propellern samtidigt som du vrider pinnen åt något håll

så skall du se att växeln går i.

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minuter sedan skrev Jorgen01:

Vrid på propellern samtidigt som du vrider pinnen åt något håll

så skall du se att växeln går i.

Provar imorron för tålamodet tröt. 

Du råkar inte ha en servicemanual liggandes eller vet var man får tag i en? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag snurrat och snurrat på lilla och stora axeln utan att fatta vad som händer. 

Spelade in video men den var för stor för att dela här. 

Oavsett vilket håll jag vrider lilla axeln så är det ett klickande ljud när jag vrider propellern åt höger och stumt åt vänster. 

Sätter jag växellådan i friläge och monterar den så stannar den i friläge. Lägger jag i fram så är det motstånd åt vänster och det klickar åt höger. 

Lägger jag i backen så är den stum åt båda hållen. 

Jag håller på att bli galen!! 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Ducatista12:

Sätter jag växellådan i friläge och monterar den så stannar den i friläge. Lägger jag i fram så är det motstånd åt vänster och det klickar åt höger. 

Lägger jag i backen så är den stum åt båda hållen. 

Jag håller på att bli galen!! 

Allt du beskriver klickljud etc. är helt normalt och förväntat. 

 

Lägg i neutral på reglage och växelhus. Lista ut hur den vita plastkammen (61) som sitter på växelaxeln skall monteras så att den skjuter upp pinnen, så att klokopplingen som hindrar riggen att fällas upp är låst vid back men fri i neutral och framväxel. 

 

Var noga med att styrningen för pinnen (73) sitter på sin plats i riggen.

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mariner-outboard/1984/7055524/gear-housing-assembly

 

 

Klokopplingen (7) 

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mariner-outboard/1984/7055524/reverse-lock

 

Änden på pinnen till backspärren rostar och nöts varför längden kan behöva justeras, lägg fett på metallbanan pinnen löper emot och på växel- och drivaxelns splines. 

Not: Lägg inte fett på toppen av drivaxel! 

Edited by guestsson

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev guestsson:

Allt du beskriver klickljud etc. är helt normalt och förväntat. 

 

Lägg i neutral på reglage och växelhus. Lista ut hur den vita plastkammen (61) som sitter på växelaxeln skall monteras så att den skjuter upp pinnen, så att klokopplingen som hindrar riggen att fällas upp är låst vid back men fri i neutral och framväxel. 

 

Var noga med att styrningen för pinnen (73) sitter på sin plats i riggen.

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mariner-outboard/1984/7055524/gear-housing-assembly

 

 

Klokopplingen (7) 

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-year/mariner-outboard/1984/7055524/reverse-lock

 

Änden på pinnen till backspärren rostar och nöts varför längden kan behöva justeras, lägg fett på metallbanan pinnen löper emot och på växel- och drivaxelns splines. 

Not: Lägg inte fett på toppen av drivaxel! 

Godmorgon!! 

Tack så fantastiskt mycket för den beskrivningen och bilderna!! 🙏🙏

Nu ska jag säkert reda ut hur allt ska sitta. 

Är dock lite orolig att nått är knas nere i växelhuset för hur jag än vrider den splinsade axeln så händer det inte något men det kanske ska vara så. 

Det blir en dag i garaget idag. 

Återkommer när jag försökt. 

Tack!!! 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu sitter växelhuset på plats. Fram och neutral funkar men närmat lägger i backen så trögar propellern åt båda hållen. Är detta ok eller är det fortfarande nått knas med placeringen av medbringaren?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Ducatista12:

Nu sitter växelhuset på plats. Fram och neutral funkar men närmat lägger i backen så trögar propellern åt båda hållen. Är detta ok eller är det fortfarande nått knas med placeringen av medbringaren?

 

Om den snurrar ok vid neutral så kan det ju rimligen inte vara fel på monteringen av propellern som gör att det går trögt vid back, eller hur tänker du? Jag trodde annars att jag svarat på denna fråga tidigare. Ett gott råd är att undvika att lägga i backväxeln med stillastående motor. Det går trögt och vill det sig illa vrids växelaxeln i riggen av. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De gånger jag lossat mitt vxlhus låter jag den vara med backen ilagd, då trillar allt på rätt håll och blir lättare att sätta ihop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy