Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
bjornsyse

Solceller som ev. ger lite lite effekt?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vi har två uppsättningar solpaneler ifrån sunbeamsystems som jag generellt är väldigt nöjd med. Men i år märkte jag att vi förbrukar lite mer än vi tillför. Det kan såklart vara så att vi använder mer ström men jag tror inte det. Jag började mäta på installationerna som sitter i två kluster och märkte att den större av dom bara gav lite mer än den mindre, trots helt likvärdiga förhållanden. Dom två klustrena är parallellkopplade inom sig, och klustrena är också parallellkopplade med varandra. 

 

20 juli, 12-14.00 blå himmel och strålande sol. 

 

Installation 1 på Överbyggnad tak från 2018.

4x18W=72W (schottkydioder på varje panel)

Uppmätt ström: 1,9A

 

Installation 2 på Fördäck från 2019, 3x36W=108W (inga dioder)

 

Uppmätt ström: 2,3A

Per panel: 

styrbord, 0,4A

Mitten: 1,2A

Babord: 0,7A

 

Den stora installationen ger alltså ”bara” 20% mer ström under likvärdiga förhållanden trots att den är 50% större. Jag tycker också det är märkligt att panelerna i sig där fram ger så olika bidrag. 

 

Batteribanken är på 12V 2x100Ah (AGM) och spänningen låg på 12.5-12.7 när jag mätte.

 

Är det någon mer som tycker det verkar märkligt? Vad finns det för källor jag kan felsöka? Den främre gruppen har längre till batteribanken (2,5 meter extra kabel kanske) men däremot har jag en 6mm2-kabel för dom.  
 

hälsningar Björn 

8422D617-35C1-4C1C-A74A-62CFD5376837.jpeg

D144AFDF-343F-4EDA-9CB1-5A256DD46AC7.jpeg

F95009D5-FBAE-47A1-8CA0-A71D4A27BC38.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är fördäcket mer välvt än taket som gör att det hela tiden påverkar en eller två paneler negativt?

 

Vi har två lika paneler satta bredvid varandra på ett välvt underlag och de ger inbördes olika beroende på hur solen står. Tyvärr har jag inga siffror på hur mycket. Det skall jag kolla vid tillfälle.

 

Testa och mät några gånger under dagen och se om det är någon panel som konsekvent avviker från de andra.

 

1,2A för en horisontellt placerad panel som har Imp 1,99A är nog ungefär vad man kan räkna med, tror jag.

 

Tillägg:

Är alla panelerna kopplade till samma regulator?

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Notera att dina paneler har olika antal celler per panel, vilket gör att de ger olika spänning. Eftersom din stora bara har 32 celler per panel att jämföra med din lilla med 36 celler per panel blir det ju lite olika hur de laddar. 
 

Vad är det för typ av regulatorer, PWM eller MPPT?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för svar. Det stämmer att fördäcket är litet mer välvt än taket, men det var inte den panel som var mest vänd mot solen som gav mest, så jag avfärdade den skillnaden som anledning. 

 

Visst, dom har lite olika spänning men när jag gjorde bedömningen att skillnaden var så liten så jag kopplade ihop dom rakt av. 

 

Solceller Tak Sunbeam Tough/flush 3x36W = 108W

Spänning vid maximal effekt (Vmp): 18,57 V

Ström vid maximal effekt (Imp): 1,99 A

Köpta på Captains Maj 2019

 

Solceller Tak Sunbeam Tough/flush 4x18W = 72W

Spänning vid maximal effekt (Vmp): 19,4 V

Ström vid maximal effekt (Imp): 0,92 A

Köpta på Captains 2018

 

Det är en mppt-regulator jag har som alla är kopplade till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...