Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
JMY

Johnson 70hk -90 Hackar vid maxvarv

Rekommendera Poster

Har en Johnson 70hk från 1990.
Motorn går jämt och bra upp till ungefär 20-25 knop men bör göra ca 30-35 på max. Men när man ska trycka ur sista ur motorn så hackar den och vill inte varva ur.
Har ingen varvräknare så vet inte exakt varvtal.

Reglaget tjuter vid på läge. Men kan vrida nyckeln till "off" utan att motorn stannar och då slutar det tjuta. Man får stänga av genom att dra ut dödmansgreppet.
Kan det ha någon påverkan på varför inte den vill varva ur sista?.
Vro är urkopplat, och har dragit ut den kabeln som ska gå till larmet från vro, men larmet forsätter. Antar glapp eller el fel i någon kabel då den inte stängs av med nyckeln i off.

Här är en liten filmsnutt. Den blev inte jättebra men man ser hacken ,vibrationerna utan att den varvar upp.

 

Någon som kan komma med förslag på vad man göra åt detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Den misständer på någon av cylindrarna, du får kolla upp tändsystemet, börja med nya stift, kan vara så enkelt om du har tur.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej ska provas tack för svar. Om det inte hjälper med nya stift vart börjar jag leta då?
Är inte så insatt i gamla utombordare men borde inte stiften misstända tidigare? Eller är det bara när det blir så stor belastning att de inte orkar med?

eller kan det ha att göra med förgasarmunstycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nästa steg är att kolla vilken cylinder som den misständer på och kolla upp tändspolarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kollar man vilken cylinder som den misständer på lättast sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Motorn är trecylindrig så ryck av en tändhatt i taget och försök att hitta dom 2 cylindrarna som den går bäst på utan att misstända då är det den cylindern som du inte använder som spökar.

 

Men det kan vara flera cylindrar som krånglar och det kan vara tändspolar, trigger, stator och  CDI-Box som det kan vara fel på, man får ta en sak i taget.

 

1 Byt stift.

2 Finn ut vilken cylinder som inte går riktigt, kan vara flera.

3 Om en cylinder går dåligt byt tändspole med en annan cylinder och se om felet flyttar sig.

4 Kolla så att det inte är överslag eller glappkontakt i tändkablarna, även andra kablar.

 

Dåligt stift, glappkontakt och dålig tändspole ger det beteende din motor har, detta är dom enkla sakerna, annars får man gå djupare in i elsystemet.

 

När du byter stift håll reda på vilken cylinder dom satt i och ta ett foto på dom, det kan ge en ledtråd till problemet.

 

Börja med detta.

 

Redigerad av touchwood

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Nu har jag provat kopplat bort ett stift i taget och den går lika bra på alla. Det spelar allså ingen roll vilken jag kopplar bort. Den går lika jämt samt hastighet oavsett vilket jag kopplar ur.

När jag kopplat bort ett tändstift i taget så går det att gasa fullt utan att den hackar.

Vad kan det vara?
Här är ännu ett klipp kanske ännu tydligare:
Johnson misständer - YouTube

Kan det vara glapp i reglaget som ställer till de såpass? 
video 1627824375 1 - YouTube 
Har dragit ur kabeln efter jag startat men motorn fortsätter att gå.

Någon som har en aning om vad jag kan börja med att göra?
Felsöka reglaget? Och hur gör jag detta enklast?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reglaget tjuter med en ihållande ton när man har nyckeln i "on".
Man kan dra den till "off" utan att motorn stängs av men det slutar att tjuta. För att stänga av får man dra ut dödmansgreppet. Antar att det är larmet från den bortkopplade VRO´n som låter.
Men att motorn inte stängs av när man vrider nyckeln till off är ju något helt annat.

Kan det vara detta som påverkar att motorn hackar vid högra gaspådrag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-01 vid 16:39 skrev JMY:

Men att motorn inte stängs av när man vrider nyckeln till off är ju något helt annat.

 

Du får försöka få tag i ett elschema för motorn och koppla kablarna rätt, det är något som är fel ang. att du inte kan stänga av den med nyckeln.

 

På sista filmen går den rent på alla cylindrar tills den börjar misstända då orkar inte tändsystemet med verkar det som.

 

Det finns en felsöknings guide du kan ladda ner och läsa, googla CDI troubleshooting guide.

 

1. Och i den står det att går den rent upp till 2 500 rpm men sedan inte varvar mer ska man kolla att den inte överhettar och får kylning riktigt.

 

2. Sedan ska man lossa kabeln till temperatur givaren och prova utan den.

 

3. Kolla att kabelhärvan är rätt kopplad.

 

Så att din kabelhärva inte är rätt kopplad kan vara orsaken. Så du ska kanske börja där.

 

Att den larmar kan ju vara för överhettning också.

 

Redigerad av touchwood

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte rätt årsmodell men kan hjälpa ändå.

 

 

1510112098_2014-07-06_Johnsonwiring_control_je.jpg.b6023946eec3afd9001219b328c1cd37.jpg

 

 

0fb40315561f28bdfa17d61a7ab6d6db.thumb.jpg.94a433c859849589b6fb9c5319307d52.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat upp och löst kablarna, tidigare ägare hade kopplat fel på jord inne i reglaget. Troligen pga av att det är fel på larmet då de tjuter utan anledning. Har även tagit bort ljusbruna kabeln men larmet tjuter. De är allså trasigt.

Mätte upp statorn och fick följande resultat:
Charge: brun till brun/gul ca 396, ska ligga på 450-550 (Ohm)
Power: orange till orange/svart ca 397 ska ligga på 450-550

Trigger:
Vit till lila 11,5 ska ligga på 38-42
Vit till blå 11,5 ska ligga på 38-42
Vit till grön 11,5 ska ligga på 38-42.

Antar att jag måste byta både statorn och trigger? 
Eller ska man börja med endast trigger, antar att den är lika jävlig att byta?
Eller bör de vara fler eller andra symptom om de är statorn som behöver bytas tex?
Den går ju fint på lite lägre varv, de är ju bara maxvarven som strular.
Frågan är, är det värt att lägga ner pengar och byta allt de på en såpass gammal motor?
                                                                                             

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-08-21 vid 09:59 skrev JMY:

Troligen pga av att det är fel på larmet då de tjuter utan anledning. Har även tagit bort ljusbruna kabeln men larmet tjuter. De är allså trasigt.

Det finns två givare som larmar, det är en för temperaturen och en för oljan (vro), dom ger signal till CDI (powerpack på ritningen) och tutan i reglaget, om du kopplar bort tutan uppe i reglaget så blir den tyst men CDI får fortfarande signal och stryper då motorvarvet, du måste rycka kabeln från givaren för att se om det är den som falsklarmar. Om det är det du gjort och den fortfarande larmar så kan det vara oljegivaren (vro pumpen) som larmar då får du rycka även den kabeln för att se om den larmar därifrån.

 

Om bägge kablarna är bortkopplade från sina givare så ska inte larmet kunna tjuta, då är det felkopplat.

 

 

Redigerad av touchwood

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kablarna till vro´n är urkopplade. Men de tjuter ändå även fast jag drar ut termostat kabeln också.
Har även provat koppla bort i reglaget med den bruna, de tjuter ändå. Så jag måste koppla ur hela hornet. Jag tror de är något fel på hornet, då de tjuter även fast den bruna är urkopplad.

Vad tror du om de värderna jag fick osv?
Vet du något mer jag kan prova?
Känns lite småsurt att behöva mecka med startorn/triggern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror CDI boxen stryper varvtalet för att den får en larmsignal att något är fel.

Om du tittar på elschemat så ser du kabeln från TEMP SENSOR som går till POWERPACK, om du lossar den från POWERPACKEN så kan den inte få någon felsignal, så testar du igen, fungerar det inte då så kan det vara powerpack eller stator, eller så kan något vara felkopplat för elschemat här i tråden är ju inte exakt för din modell.

Men här brister mina kunskaper så någon annan får hjälpa dig.

 

Redigerad av touchwood

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan även prova att lossa dom två gula kablarna från statorn till likriktaren (RECTIFIER) går den bra då så är det likriktaren som är sönder.

 

Om detta inte fungerar så måste man säkerställa att alla kablar är rätt kopplade innan man går vidare, försök att få tag i ett korrekt elschema för din motor och kolla upp detta.

 

Redigerad av touchwood

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...