Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
heimlaga

Primus 2396

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har tröttnat på det eländiga lilla vingliga campingköket som föräldrarna köpte någon gång på 70-talet så jag har en längre tid hållit utkik efter ett flytgas (gasol) -drivet campingkök av bättre sort att ha med på utfärder med bil och båt. Kassan är skral så det är begagnatmarknaden som gäller.

 

I går hittade jag äntligen ett som verkade köpvärt. Ett obetydligt använt tvålågigt Primus 2396. Det kostade 5 euro.

Anslutningen är för de gamla primusflaskorna med skruvanslutning och alla slangar och O-ringar är ruttna men sådant går ju att ordna utan problem....trodde jag....

 

Problemet är att hela apparaten verkar vara tänkt att fungera med gastrycket som är i flaskan utan någon regulator. Stämmer det?

Hålls de löjligt små hålen i munstyckena öppna eller stockas de?

 

Skall man bygga om det för lägre gastryck och borra upp munstyckena någon tiondels millimeter och sätta på en regulator eller finns det någon anslutning som passar moderna flaskor och ger ut fullt gastryck?

 

Länkar till en bild av ett likadant:

https://picclick.co.uk/Vintage-primus- stove-2396-double-burner-123132923308.html

Redigerad av heimlaga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har och har haft ett flertal orange/gula primus kök ,dom har iaf jag alltid haft en regulator till dom, tror nog även den gröna varianten är avsedd att användas med en regulator.

Såg att den va såld! va det du som köpte den?

såg att länken va till en lika dan så glöm sista frågan.

 

Redigerad av Wildeside

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 timmar sedan skrev heimlaga:

Skall man bygga om det för lägre gastryck och borra upp munstyckena någon tiondels millimeter och sätta på en regulator eller finns det någon anslutning som passar moderna flaskor och ger ut fullt gastryck?

I Sverige verkar det finnas anslutningar (utan reduceringsventil), men vi har inte samma gängor som ni i Finland (tror jag).

 

Försök inte bygga om köket. Det är ju inte bara hålen i brännaren som är små, även ventilerna och ledningar inuti köket är ju gjorda för ett högre gastryck och det är jättestor skilnad. Med reduceringsventil är trycket 0,03 bar och utan är det 8 - 9 bar.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för varningen Mackey. Du hindrade mig från att begå en dumhet.

 

Jag skall försöka få tag på en anslutning och tillverka en rensnål för munstyckena. Har man med sig skruvnyckel och rensnål går det ju att rensa munstyckena i fält och då är stockningar ett mindre problem.

 

Det visade sig att just det här gasköket sannolikt har tillhört min farbror någon gång på 70-talet. Världen är liten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...