Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Lotus71

Mariner 75 HP stannar och verkar läcka vatten

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

 

Min Mariner 75, 4-cyl 2-takt årsmodell 1984/85 stannar och verkar läcka vatten. I alla fall tror jag inte att det ska komma ut så här mycket vatten med avgaserna. Motorn startar och låter ok en bra stund sedan låter den ansträngd för att sedan stanna, efter en stund går den att starta igen men behöver ha lite högre tomgång än normalt tomgångsvarvtal för att den inte ska stanna direkt. Kolla in videon, tar gärna emot tips på vad som kan vara fel. Motorn stannade efter en åktur på ca 20-30 min. Skvallerstråle ser ok ut. Går inte att lägga i växel och köra då stannar den.

Redigerad av Lotus71

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är termostaten som öppnar det är helt normalt

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Det sprutar vatten där direkt när man startar motorn när den är kall, det borde väl bara komma vatten när motorn är varm i så fall när termostaten öppnar men kanske är jag fel ute i min felsökning. Efter att man startat motorn kan den gå ett tag på tomgång sedan börjar den hacka och stannar. Återkommer med en video på vad som händer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se video hur motorn hackar till. Det kan låta ännu värre och sedan stannar den och när man startar motorn igen låter den normalt en stund. Låter även som ett dovt kvittrande ljud ibland. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa motorer har ingen termostat, de kyler max hela tiden. Vattenflödet ser ok ut enligt mig.

 

Ljudet låter däremot inte så lovande. Har du tagit kompprov?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget kompprov utfört. Kanske kan vara värt att skaffa testutrustning och kolla upp det. Tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla stiften så du inte har vatten på ngt - speciellt det nedersta. 

Den liknar min Mercury i sättet. Då var det vattenläckage pga av dåliga packningar till avgasplåtarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...