Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ChristerN

Förlängningskabel

Rekommendera Poster

Hej

Behöver en förlängningskabel att dra över eller inuti bryggan (stenkistor) till landströmmen. Kommer ta bort den under vintersäsongen. 
Idag har jag en grov förlängningskabel från en bod på ca 25 m som jag ansluter en enkel förlängningskabel på ca 20 m till och där jag kopplar landströmskabeln som är ca 20 m.

Behöver nu flytta ut båten längre ut på bryggan och behöver då ersätta min 20 m förlängningskabel med en som är ca 40 m och planerar, som sagt, att dra den inuti bryggan ovanpå stenkistorna. 
Vilken dimension behöver kabeln ha? Ser att det finns 1,5 och 2,5 mm där den senare naturligtvis är dyrare. 
Kabeln ska driva en 50 A laddare och ibland vvb (500 W) och ev en värmefläkt på 2 kW. Jag får det till ca 3 kW totalt som max men det är sällan vvb och värmefläkten går samtidigt och laddaren går nog aldrig på full effekt så säg lite drygt 2 kW som max.

 

Någon som har förslag på kabel?

 

Får man montera kontakterna själv? Jag vet hur man gör och har gjort det några gånger men vet inte vad föreskrifterna säger. 
 

Tacksam för tips och råd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Treledad gummiisolerad kabel för utomhusbruk.

Enligt denna kalkylatorn räcker det med 1,5 mm2 om jag nu angav rätt värden, jag skrev in 80 meter eftersom strömmen skall tillbaka också. Men det är ju aldrig fel att överdimensionera.

Godkända kablar brukar heta ungefär H07RN och liknande beroende på ledningsarea.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Herr Ohm, vad annat kan man göra.

 

Min far dammsög bilen med en 30 m lång "högtalarkabel" när jag var liten. Det var nog inte en högtalarkabel, men det var något som såg ut som en högtalarkabel på gissningsvis 0,5 mm2.

 

Bra att det inte är 12 volt!

Då hade du väl behövt 100 mm2-kabel minst.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Får man montera kontakterna själv? Jag vet hur man gör och har gjort det några gånger men vet inte vad föreskrifterna säger. 

Osäker också när det gäller kabel utomhus.

 

Sedan är det frågan om kabeln får ligga i stenkistan eller om den då räknas som fast monterad?

 

Varför frågar du?

Glöm at du läst detta och gör som du tänkte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

Sedan är det frågan om kabeln får ligga i stenkistan eller om den då räknas som fast monterad?

Jag tror (obs) att en kabel med kontakter på land och längst ut på bryggan och som ligger ”löpande” genom några stenkistor inte kan räknas som fast installation. Men var lite nyfiken på om någon visste. 

Vad gäller kontakterna funderade jag om det fanns något krav för utomhuskabel att den har ”fasta” kontakter. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet finns inget krav på att kabeln måste ha fabriksmonterade kontakter. RDOE/H07RN fungerar bra. Köp stickpropp och skarvuttag av bra kvalité och inte Jula eller Biltema.

  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev excel319:

Vad jag vet finns inget krav på att kabeln måste ha fabriksmonterade kontakter. RDOE/H07RN fungerar bra. Köp stickpropp och skarvuttag av bra kvalité och inte Jula eller Biltema.

Om nu inte reglerna ändrats de senaste åren får man som lekman koppla sådana kablar med kontakter själv. 
Det får inte bli en fast installation, en sådan dår du inte göra, men du får ordna med en kabel mellan gvå befintliga uttag/intag, uttaget på boden och intaget i båten.


Jag förutsätter att du använder dig av runda CEE kontakter, dom är märkta på insidan, L, N och G eller jordtecknet. L= ledare, alltså fasen, brun kabel, N, null, nollan, blå kabel, G, skyddsjord grön/gul.

Fördelen med dessa är att man alltid har fas och nolla på samma ställe.

På utsidan av boden (får du inte lov att) sätter du upp en normcentral med personskyddsautomat eller jordfelsbrytare, samt en CEE hona, eller två, eller en CEE hona och ett vanligt jordat uttag för utomhusbruk, då kanske vill köra en häcksax, gräsröjare eller annat elverktyg.

 

Sedan har jag för mig att det finns någon rekommendation på max längd 20 meter, men jag kan ha fel.

Elsäkerhetsverket har en sida med en massa information i detta ämne dessvärre tycker jag inte att den sidan var så utförlig. Man får klicka sig fram för olika alternativ.

Du finner nog bättre och mer pedagogisk information om du googlar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev excel319:

Vad jag vet finns inget krav på att kabeln måste ha fabriksmonterade kontakter. RDOE/H07RN fungerar bra. Köp stickpropp och skarvuttag av bra kvalité och inte Jula eller Biltema.

Julas CEE kontakter är numera i en bra kvalitet, med en stabil låsring och bra skruvplintar på,insidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag förutsätter att du använder dig av runda CEE kontakter,

Nej. Har kabeln som går från boden, där den ansluts till vanligt vägguttag, dragen genom en glipa i väggen. Iom att det är en vanlig stickkontakt där så ”går” det ju inte att ha CEE-kontakter resten av vägen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Sedan har jag för mig att det finns någon rekommendation på max längd 20 meter, men jag kan ha fel.

Elsäkerhetsverket har en sida med en massa information i detta ämne dessvärre tycker jag inte att den sidan var så utförlig. Man får klicka sig fram för olika alternativ.

Du finner nog bättre och mer pedagogisk information om du googlar.

Det finns ju förlängningskablar med dosor (flera uttag) på 50 m.
Har letat en hel del utan att hitta så mycket värdefullt, därav frågan. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 minuter sedan skrev ChristerN:

Det finns ju förlängningskablar med dosor (flera uttag) på 50 m.
Har letat en hel del utan att hitta så mycket värdefullt, därav frågan. 

Jag hade tidigare en kabel som var 30 meter lång. Den blev rätt så tung när man skulle kavlja upp den, det var en landströmskabel, så jag delade på den, 20 + 10 meter, sedan blev 20 meterskabeln skadad, svetsade grannens staket, så kom det en bil med dubbdäck, så den är nu 17 meter...

Hade egentligen andra kablar, men båtkabeln låg nära till hands.

Kablarna jag har hemma har jag på rulle, den i verkstaden är en sådan där självupprullande. 

 

Som jag skrev tidigare tycker jag att Jula numera har bra kvalitet på sina elgrejer, dom säljer ju traditionellt mycket till lantbrukare på "slätta", eller möjligen på "schlättaaaa". Det finns såväl 20, 25 och 40 meter med eller utan kabelvinda, även kortare.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så länge kabeln har stickproppar och inte är fast installerad dvs går dold i t ex en vägg så får du göra det själv - om du har "nödvändig kunskap". Att trä igenom den lite "snyggt" är knappast fast installation.

 

Däremot gör längden och effekten att du absolut bör gå på 2,5mm². Effekten innebär att den måste säkras med (minst) 10A, men för att få en 10A att lösa ut tillräckligt snabbt enligt alla konstens regler måste stötströmmen i kabeln vid en ev. kortslutning i bortesta änden bli så hög att säkringen löser tillräckligt snabbt, dvs det s.k. utlösningsvillkoret. https://sv.wikipedia.org/wiki/Förimpedans

 

Med 80m är det ett gränsfall att 1,5mm² kommer vara ok i det avseendet (för hög inre resistans i kabeln). Risken finns att något annat hinner bli för varmt innan säkringen går, i händelse av något fel. Den kommer ha 1,8 Ohm i sig självt, sedan tillkommer övergångsresistanser i kontakter och inte minst kablarna på vägen utöver din förlängning.

För att en standard C10 skall lösa så snabbt som behövs krävs (enligt länken) c:a 100A. Med 1,8 Ohm fås c:a 125A, men redan med "bara" 0,5 Ohm extra för allt annat så har strömmen sjunkit så gränsen är passerad - om du kör 1,5mm².

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag hade tidigare en kabel som var 30 meter lång. Den blev rätt så tung när man skulle kavlja upp den, det var en landströmskabel, så jag delade på den, 20 + 10 meter, sedan blev 20 meterskabeln skadad, svetsade grannens staket, så kom det en bil med dubbdäck, så den är nu 17 meter...

Hade egentligen andra kablar, men båtkabeln låg nära till hands.

Kablarna jag har hemma har jag på rulle, den i verkstaden är en sådan där självupprullande. 

 

Som jag skrev tidigare tycker jag att Jula numera har bra kvalitet på sina elgrejer, dom säljer ju traditionellt mycket till lantbrukare på "slätta", eller möjligen på "schlättaaaa". Det finns såväl 20, 25 och 40 meter med eller utan kabelvinda, även kortare.

Hittar bara ”kabelvindor” på 40 m, dvs med flera uttag i änden och det vill jag inte ha. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev ChristerN:

Hittar bara ”kabelvindor” på 40 m, dvs med flera uttag i änden och det vill jag inte ha. 

Jag såg det. Hemma har jag kabelvindor utan eluttag på, har haft dessa i herrans massa år, så jag minns inte var jag köpt dem. Men om du nu bara skall lägga ut och ta in kabeln en gång om året så kanske du kan klara dig utan kabelvinda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut 2,5mm2 vid den längden. IngemarE har tydligt förklarat varför.

Och stickkontakten i boden ska du byta till en blå CEE. Se över hur ledningarna ser ut fån det uttaget och bakåt i systemet så du inte får varmgång i någon annan skarv eller anslutning.

Utöver det så skulle ja nog lägga kabeln i ett nötskyddande hölje, en PEM-slang eller liknande.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Gundj:

Och stickkontakten i boden ska du byta till en blå CEE.

Alltså. I boden sitter några vanliga uttag där jag i ett av dem pluggar i en kontakt till en förlängningskabel på ca 25 m som sedan går i en glipa ut och ner till nära stranden. Därifrån ska jag dra en längre kabel eftersom jag behöver flytta båten längre ut.  Denna nya kabel behöver vara ca 40 m om jag ska kunna dra den genom bryggan. 
Ska jag byta samtliga kontakter hela vägen från vägguttagen i boden och fram till båten menar du?

En i boden (fast installation, dvs elektriker) och två på den kabeln som går ut från boden förutom de två som ska monteras på den nya kabeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2021-07-20 vid 08:05 skrev ChristerN:

Nej. Har kabeln som går från boden, där den ansluts till vanligt vägguttag, dragen genom en glipa i väggen. Iom att det är en vanlig stickkontakt där så ”går” det ju inte att ha CEE-kontakter resten av vägen.

 

1 timme sedan skrev ChristerN:

Alltså. I boden sitter några vanliga uttag där jag i ett av dem pluggar i en kontakt till en förlängningskabel på ca 25 m som sedan går i en glipa ut och ner till nära stranden. Därifrån ska jag dra en längre kabel eftersom jag behöver flytta båten längre ut.  Denna nya kabel behöver vara ca 40 m om jag ska kunna dra den genom bryggan. 
Ska jag byta samtliga kontakter hela vägen från vägguttagen i boden och fram till båten menar du?

En i boden (fast installation, dvs elektriker) och två på den kabeln som går ut från boden förutom de två som ska monteras på den nya kabeln?

Det hade ju naturligtvis varit bra om du/en elektriker satte upp ett  CEE uttag, eller ett av varje på bodens utsida.

Det är väl över den befogenheten man som husägare, hemmapulare, får lov att göra, men det är inte svårare än att sätta upp ett vanligt eluttag eller koppla en förlängningskabel.

Men med handen på hjärtat har jag inte sådant själv på huset, men det kommer, så slipper jag tvivelaktig övergångskabel då jag kopplar "landström" till båten under torrsättningssäsongen. På insidan har jag en brytare så att jag kan göra utomhusuttaget spänningslöst, för att ingen skall frestas till "otillåten kraftavledning" eller vad det heter.

Fördelen med CEE är att kontakten sitter i bättre, är väderskyddat, och det går inte att polvända, du får alltid fasen på samma ställe.

 

Men det går ju klart bra med vanligt eluttag avsett för utsatta miljöer.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev ChristerN:

Alltså. I boden sitter några vanliga uttag där jag i ett av dem pluggar i en kontakt till en förlängningskabel på ca 25 m som sedan går i en glipa ut och ner till nära stranden. Därifrån ska jag dra en längre kabel eftersom jag behöver flytta båten längre ut.  Denna nya kabel behöver vara ca 40 m om jag ska kunna dra den genom bryggan. 
Ska jag byta samtliga kontakter hela vägen från vägguttagen i boden och fram till båten menar du?

En i boden (fast installation, dvs elektriker) och två på den kabeln som går ut från boden förutom de två som ska monteras på den nya kabeln?

Georg Ohm har ju redan svarat.

Hade det varit min installation hade jag satt blå CEE i hela kedjan. Ett på väggen i boden eller ännu bättre på utsidan, med fas och nolla på rätt pinnar och sedan sådana i varje skarv.

Anledningen är att dessa helt enkelt är så mycket bättre.

De sitter ihop ordentligt och tål mer väder och vind.

En vanlig stickpropp som har råkat dras ur en liten bit kan bli ordentligt varm och starta en brand.

Onödig händelse när det kostar några hundringar att göra det ordentligt.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gundj:

Georg Ohm har ju redan svarat.

Hade det varit min installation hade jag satt blå CEE i hela kedjan. Ett på väggen i boden eller ännu bättre på utsidan, med fas och nolla på rätt pinnar och sedan sådana i varje skarv.

Anledningen är att dessa helt enkelt är så mycket bättre.

De sitter ihop ordentligt och tål mer väder och vind.

En vanlig stickpropp som har råkat dras ur en liten bit kan bli ordentligt varm och starta en brand.

Onödig händelse när det kostar några hundringar att göra det ordentligt.

Om man snubblar och fastnar med foten i en förlängningskabel med vanlig stickpropp, kanske man inte går huvudstupa över bryggkanten, då stickproppen dras ut sitt uttag. 
Med en CCE-kontakt faller man värre då den inte ger med sig i första taget... men du skulle ju hänga upp kabeln under bryggan.. då minska snubblingsrisken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-07-20 vid 12:54 skrev IngemarE:

Däremot gör längden och effekten att du absolut bör gå på 2,5mm².

Om jag går på 2,5mm2 så är väl risken större att en överhettning sker i boden än i min kabel? Det vill jag inte. Bättre att kabeln som ligger på (under) bryggan smälter och ger kortis än att det sker inne i boden. Eller tänker jag fel nu?

Under vinteruppläggningen kör jag i stort sett samma utrustning med 1,5mm kabel av ungefär samma längd utan att jag märkt att något blir varmt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev ChristerN:

Om jag går på 2,5mm2 så är väl risken större att en överhettning sker i boden än i min kabel? Det vill jag inte. Bättre att kabeln som ligger på (under) bryggan smälter och ger kortis än att det sker inne i boden. Eller tänker jag fel nu?

Under vinteruppläggningen kör jag i stort sett samma utrustning med 1,5mm kabel av ungefär samma längd utan att jag märkt att något blir varmt. 

Ja, du tänker fel.

Det är när något går snett som det kan bli för varmt, dvs då en säkring skulle gått som inte gör det.

 

Om du läser vad jag skrev innan så lär det vara dina förlängningskablar som - med 1,5mm² - står för majoriteten av ledningsresistansen som kommer begränsa strömmen vid ett sådant fall. De korta kablarna i boden o.s.v. är förhoppningsvis den lilla delen - om de är friska.

Ser du till att totala resistansen hålls låg (dvs kortslutningsströmmen hög) så kommer det varken bli varmt i boden eller i din kabel, eller båten - när det blir något fel. Om du inte gör det, kan det bli varmt på många ställen.

 

Om du tänker på långa förlängningskablar som finns att köpa, så är de över 25m oftast just 2,5mm², även om de fortfarande bara har vanliga stickproppar och är godkända för 10A.

 

Men egentligen är det en icke-fråga, då det finns ett regelverk kring detta (se Wiki-länken jag skickade).

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Men egentligen är det en icke-fråga, då det finns ett regelverk kring detta (se Wiki-länken jag skickade).

Jo, läste den men mina kunskaper inom el brister och likaså min förmåga att förstå den länkade texten. Litar dock på dig (i detta fall 😉).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
24 minuter sedan skrev ChristerN:

Jo, läste den men mina kunskaper inom el brister och likaså min förmåga att förstå den länkade texten. Litar dock på dig (i detta fall 😉).

🙂

Det som finns regler om är det s.k. utlösningsvillkoret och förimpedans i den installerade ledningen som matar förbrukarna. Är den för stor kommer överströmmen att begränsas och säkringen löser inte så snabbt som det är tänkt.

Inte lika känt att även längden styr avsäkringen som att kabelarean gör det, men det kan bero på att det normalt sett inte blir några problem med de - sammanhanget - ganska korta längder som är i ett hus eller en normal förlängningskabel.

 

Man kan ju också lösa det med att säkra ner. I en förening jag är med i ville vi inte kosta på oss dyrare kabel till utelampor och lyktstolpar än nödvändigt, och de flesta är ju ändå strömsnåla LED. Denna ledningsslingan matar också belysningen och ett uteuttag på ett förråd vid parkeringen, och innehåller dessutom ett par tändtrådar. Många ledare alltså, och dyr (mark-)kabel. Så vi kör strax under 100m på 1,5mm² men har därför säkrat ner den gruppen till en B6, alltså halvsnabb 6A.

Den enda som inte gillar det är en medlem som önskat ladda sin elbil i uttaget vid förrådet. Det gick inte så bra....

 

Men nu skall du ju ta ut på gränsen i ström också, så då lär du behöva ha säkrat med en C10.

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...