Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
skippeer

Monteringsmetod av solpaneler på skrovlig gelcoat?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Efter att ha läst ett antal trådar om montering av solpaneler är jag inte helt 100:a på bäst metod. Även kollat några Youtube videos.

 

Rufftaket har antihalkmönster i gelcoaten och där skall jag montera 3 Sunbeam Tough+ solpaneler, då kan jag trampa omkring på rufftaket (med viss försiktighet).

 

Enligt ett tips bör man fästa både kanter och även mittytorna för annars kan böjliga paneler bubbla upp på mitten varma dagar.

 

Min plan var att fästa solpanelerna så att jag om 5-10 år kan ta bort dem.

Tänkte köra med fogmassa runt kanterna men är lite osäker på om dubbelhäftad tejp är en bra metod att fästa i ”mitten”, Med Sikaflex i ”mitten” misstänker jag det blir svårare att få bort panelerna i framtiden...

Ni som monterat böjliga solpaneler på gelcoat, hur gjorde ni?

 

#

Inet/Conrad säljer 3M VHB dubbelhäftad tejp som har ett gott rykte.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satte mina hållare till panelerna med Sikaflex montagelim 552, dessa sitter väldigt bra fast på ett inte helt slätt hyttak, det är inte direkt något halkskyddsmönster, men väl en grov struktur.

Limmet bildar en tjock fog som man kan skära med en trådsåg i om man vill demontera.

Men det är ju viktigt att tvätta med aceton innan man limmar, oavsett vilket lim man använder.

 

3M gör ju bra grejer, jag vet att en viss fordonstillverkare ute på Hisingen sätter emblem med sådan tape. Så man kan ju testa, även om man har ett grovt halkskyddsmönster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev skippeer:

Ni som monterat böjliga solpaneler på gelcoat, hur gjorde ni?

Jag har inte monterat på gelcoat/plast men på teakdäcket. Två Sunbeam Tough 50W är skruvade i däcket. Att de "lyft" i mitten varma dagar har jag inte märkt. Däremot är kanterna upplyfta något mellan skruvarna. Jag kommer att lägga några duttar Tec7 eller liknande med jämna mellanrum under kanterna.

Jag gjorde så på två andra lite längre semiflexibla paneler som buktade upp mellan skruvarna. Det funkar fint.

Inte heller de har lyft i mitten. De är iofs betydligt styvare än Sunbeam-panelerna.

 

Om du lägger gojs i mitten av panelen borde man senare kunna "såga" loss den med ståltråd.

 

Angående att tejpa har jag läst på några ställen att folk gjort så. Då har det nog bara varit på husbilar men, ja...

Jag hade nog använt någon MSP.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

3M gör ju bra grejer, jag vet att en viss fordonstillverkare ute på Hisingen sätter emblem med sådan tape. Så man kan ju testa, även om man har ett grovt halkskyddsmönster.

Speglar monterar man ju med dubbelhäftande tejp så det funkar, men frågan är om det funkar på ett halkskyddsmönster.

 

Det är en fördel om det kan komma in lite luft under panelerna så att de kyls, men det är ju en nackdel att det kommer att liga skräp där under...

 

Jag tror att elastiskt montage (tex. MSP) är bäst eftersom det tillåter viss rörelse åt det håll som det behöver röra sig. Skruvar blir ju väldigt stumt, men med någon gummibussning i hålet i panelen funkar det också.

 

Jag har inte hört någon som lyckats ha sönder sin panel beroende på infästningsmetod, så det mesta funkar säkert i verkligheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har permanentprovisoriskt monterat min solpanel, på ganska grovt halkmönster. Jag gjorde det med den här:

 

Dubbelhäftande tejp VST - monteringstape (wurth.se)

 

Den sitter som gjuten, samtidigt både tror och hoppas jag att jag kan demontera den utan större bekymmer. Jag la de lite för långa kablarna under själva solcellen för att få in lite luft, och lämnade lite öppet på lägsta punkten för vattenavrinning samt genomdrag. Jag är för feg för att göra hål i rufftaket eller använda lim. Även om jag har för avsikt att låta den sitta permanent så kan den ju alltid gå sönder.

 

Jag lästen en annan tråd här på MG där någon väldigt fint beskrev denna tejps egenskaper. Det är ingen vanlig dubbelhäftande tejp utan mer som en klibbig massa. Dåligt beskrivet. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Antihalkmönstret är av den ytliga sorten, kanske 1 mm, tejpen behöver vara lite anpassningsbar/mjuk. Får mäta.

 

Japp jag har förstått att verkningsgraden avtar en del pga hög temperatur (konstigt att Tough+ är svarta, design misstag) men om det skall gå att trampa på panelen är det omöjligt att skapa luftkanaler under.

Det kanske är enklast med Sikaflex eller liknande prod

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har monterar 2st tough på min Bella 620 DC, körde med sikaflex och bara en sträng runtom. Har fungerat utmärkt. Har även bytt en som var defekt, bara att ta en mattkniv och skära runt och lossa den och dit med en ny. Så jag rekommenderar sikaflex och enbart runtom inget i mitten, så får du loss dom enkelt vid behov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Kojak77:

Jag har monterar 2st tough på min Bella 620 DC, körde med sikaflex och bara en sträng runtom. Har fungerat utmärkt. Har även bytt en som var defekt, bara att ta en mattkniv och skära runt och lossa den och dit med en ny. Så jag rekommenderar sikaflex och enbart runtom inget i mitten, så får du loss dom enkelt vid behov.

Men om du skulle vilja ta bort en panel permanent, hur enkelt får du bort resterna av sikaflexen, så man inte kan se att där suttit en panel. Är det ingen konst eller ett jättejobb?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Url till 1 av 3 videos som skippern på Aurora lagt ut om montering, hans erfarenhet av den första panelen var att den bubblade då enbart kanterna var fogade

Storleken på panel kanske påverkar risken med bubblor.

 

Drar lärdom av all er input, tack för tipsen.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej inga bubblor, kanske ska förtydliga, körde med en smal sträng så långt ut i kanterna det gick, sen tog jag maskeringstejp på panel och däck runt hela och tätade med en minimal sträng sika. Därmed är det tätt runtom. Gissar på att om man får bubblor så är det inte tätt och kommit in vatten. Dock är det obegripligt hur det kan bubbla trots vatten, de är flexibla med de är ändå väldigt styva. På frågan om man tar bort dom då är det som med silikon det blir att ta bort sika mekaniskt. Men om man skaffat paneler så tror jag knappast att man tar bort dom, man ersätter dom med nya och de är trasiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sådana solpaneler monterade på skrovligt rufftak. Sunbeam Tough+ kommer väl fortfarande med 3M:s monteringstape, dvs en dubbelhäftande platta som är lika stor som solpanelen? Med struktur som en blandning av tejp och cykelslang. Jag använde i alla fall den och det har suttit senaste tre säsongerna utan minsta problem.

 

Det går att ta bort den också - jag fick lite över och den betedde sig som en gummimassa som man kunde dra i för att få bort. Det satt lagom hårt och den höll ihop så man behövde inte plocka bort små bitar i taget 😀

 

image.png.4e5595d7cef06e70ae56399ddff08b4f.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tyvärr ingick det ingen 3M VHB tejp då jag köpte feb 2019.

Har haft andra akutare projekt så det har legat i garaget men nu krälar jag runt i båten och borrar för kablar.

inet säljer VHB 5952 1,1 mm tjock.

Conrad säljer oxå.

 

Limning

Igår försökte jag ta bort en teaklist som sitter under sprayhooden över nedgångsluckan, borrade försiktigt ur teakpluggen, kratsade det sista med en smal skalpell. Skruvade ur 4 skruv och trodde att nu lossar teaklisten.

Inte gjorde den det, det var dessutom limmad med någon 

oerhört stark fogmassa som var hårt/segt trots 27 grader C. Brytbladskniven orkar inte skära igenom trots att jag trycker på med mina ”kontorsarmar”.

 

Detta bekymmer vill jag inte ha med framtida byte av solpanelerna men samtidigt inte bubblor som s/y Aurora (se videos), tror han misstänkte bubblor pga värmen.

 

Lägre verkningsgrad

En chattkontakt jämförde verkningsgraden mellan Sverige och varma Kanarieöarna, gav mycket lägre effekt i värmen.

Undrar varför Sunbeam Tough+ har svart yta för det höjer temperaturen och därmed sänker verkningsgraden.

 

Formfaktor

Ett problem vid framtida byte är att samma formfaktor, bredd och längd, kanske inte finns att köpa så gamla märken kan bli synliga.

På nätet har jag sett ett gäng båtar med skruvade solpaneler då är det enkelt att lossa, gäller att finna gelcoat i rätt kulör.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev skippeer:

Undrar varför Sunbeam Tough+ har svart yta för det höjer temperaturen och därmed sänker verkningsgraden.

Den finns i två utföranden varav den ena är svart och den andra i vanlig färg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanlig blå färg, himla dumt att jag inte visste om detta då jag köpte.

 

Får varna min klubbkompisar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Jag valde att montera en Sunbeam 78w med 50 mm breda kardborreband från Biltema. Har funkat perfekt i tre år i vindar upp emot 30m/s. Perfekt om man behöver plocka bort dem. Nu är ytan under panelen slät (livflotte) men jag inbillar mig att det borde funka på skrovligt också. Jag tror att det är lätt att ta bort tejpen den undre tejpen och bara tvätta med T-röd så bör det mesta vara borta, om man skulle vilja ta bort eller flytta panelerna.

 

Det är en svart panel som har samma verkningsgrad som de andra, så ingen anledning till oro över färgen.

 

Redigerad av Leonardo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En mörkblå eller svart yta lär inte påverka temperaturen särskilt mycket.

 

Man brukar kunna såga sig igenom olika fästmaterial med tunn nylonlina eller ännu hellre med tunn tafsvajer (0,4 mm). Finns ofta som metervara på sportfiskeaffärer eller i värsta fall så får man köpa 25 meter, men det är ingen dyr produkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Var i kontakt med Sunbeam supporten för att få reda på vilken 3M VHB tejp sort de använder, slutade med att supporten rekommenderade fogmassa ala Sika 291/591, runt kanterna och ett kryss i mitten.

 

Satte dit den första 54 W panelen med Simson MSR CA eftersom jag har några tuber över sedan tätning av relingslisten runt båten.
Markerade på däck med en penna var panelen skulle sitta, tejpade på däck och lade ett gäng strängar med fogmassa. 

IMG_4364.thumb.JPG.622cf1fdad8daf984e86ae775a15be32.JPG

 

Att jag aldrig lär mig, fogmassa kom upp genom öljetterna i hörnen och när jag skulle jämna kanterna med tummen dränkt i såpvatten, nog kom det fogmassa på panelens ovansida.
Nästa panel kommer jag att skyddstejpa bättre, både på panelen och på däck.

På undersidan av Sunbeam Tough+ panelen (inköpt våren 2019) kommer den flata kabeln ut genom en rund svart "tätning" som bygger liter granna, på nästa panel får jag klämma ut extra med fogmassa på den sidan med där kabeln kommer ut så panelen inte knäcks om någon kliver på den.

Lite osäker om deras reklam med bilar som kör över panelen fungerar i verkligheten mtp nivåskillnaden runt kabelanslutningen på undersidan.

image.png.a66e3b4e9e4ebf2e25c4d2ee4737fc76.png

Idag blev det lite oplanerad montering av en solpanel, hade inte tänkt igenom vad som skulle användas som tyngder,

 

 

2 paneler kvar, en identisk 54 W på styrbord sidan och sedan en lite större för om garaget med behov att vinkla den platta kabeln 90 grader... som jag inte vet rätt metod för att inte skada kabeln på kort och lång sikt.

 

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur kan en modern firma misslyckas med att sprida viktig information?
En A4 sida ihop med produkten med steg för steg instruktion eller med en tydlig URL var det går att läsa.


Supporten lyckades aldrig guida mig till rätt video.
Jag kunde finne Sunbeams egen YouTube kanal men där finns ingen instruktionsfilm, bara glättig reklam.

 

På båtmässa 2019 köpte jag hos SeaSea 3 Sunbeam Tough+ solpaneler, ingen info om garantiregistrering eller montering.

Idag skulle jag registrera mitt köp 2,5 år senare....vad finner jag längst ned på websidan för registreringen?
Jo en monteringsvideo, jag lyckas inte kopiera direkt URLen till videon, ni får gå till websidan och bläddra ner till slutet
https://www.sunbeamsystem.com/warrantyextension/

Går inte så bra idag, lyckas inte slutföra garantiregistreringen.

 

# # #
En nyhet för mig, viktig info som säljpersonalen borde informera om för när jag köpte panelerna hade jag mätt och letat efter modeller som matcha det fysiska utrymmet på däck och orienteringen är liksom naturlig pga fysisk plats och vart kablarna skall dras tex in i balken till storskotskenan.
Undrar om orientering är viktig för Tough+ serien?
Får kolla det nästa gång i båten.

image.png.f10bb6b11f56fef1c7f06859160bb61e.png

 

Ingen 3M VHB med till mina 3 solpaneler
image.png.8b8d694e1e0ac9dc305c18da5e6f7e52.png

 

image.png.d0008cb0677b8dda70039028e321f193.png

 

image.png.8a804380f0627cba1f1c27187fe51e4c.png

 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade den här tråden lite sent men det ser ut som att du löste problemet:
Det är inga problem att demontera en limmad panel. Jag bytte en trasig Hjertman-panel på 110W som plötsligt var trasig i våras. Den ser ut som en tidig Sunbeam men verkade bara hålla i tre år.

Jag bytte den mot en Sunbeam Tough 111W.
Min gamla panel var nog lite för mycket limmad med Sika 291. Det kan hända att den gick sönder för att det in kunde utvidga sig och krympa för att de var för mycket lim.

Jag använda ett domonteringsverktyg för bilrutor och en gammal filekniv.

https://www.amazon.se/Vindruta-demontering-vindruta-verktyg-montering/dp/B08SKBFSPD/ref=sr_1_44?dchild=1&keywords=glas+demontering&qid=1627472024&sr=8-44

 

Jag hade monterat den på en räfflad yta så det var svårt få bort en all fog. Jag körde en roterande nylonborste för att få bort den gamla fogen men den gjorde vissa spår i gelcoaten. 
Det gjorde dock inte så mycket då den nya panelen täckte ytan rätt bra.

 

Det svåra var att skapa ett bra tryck på panelen under torktiden. Köpte några gatstenar men det blev ändå inte helt bra.

 

Jag håller med om att maskning är rätt viktig både på panelen och på skrovet. 

Men om det hamnade fogmassa på fel ställe var det inte så svårt att få bort med Bräkleen innan det har torkat. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev skippeer:

Går inte så bra idag, lyckas inte slutföra garantiregistreringen.

Hoppsan, skall de registreras? Det har jag inte blivit upplyst om när jag köpte panelen. Det nämndes inget om det i den "instruktion" som följde med panelen heller.

Jahopp, då får jag testa och se om det fortfarande går att registrera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Idag var det dax för #2, inspirerad av Sunbeam's dolda instruktionsvideo.

Bred blåtejp på panelens ovansida och normal bredd på däck.
Blev lite mer fogmassa än vad tillverkaren föreslog men det blev nog skapligt ändå.

624042810_IMG_4379(redigerad).thumb.JPG.2bfdbfb9812e8fef28f44cbde4024672.JPG

 

Tyckte jag var smart och plockade med mig några tomma plastdunkar med till båten (som fylldes innan användning). Eftersom ytan lutar lite granna var det perfekt med några blöta Wetex dukar som antiglid.
image.png.806081b8e205f0b023129de38eebf4a9.png

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@skippeer Jag vill kompletter med den här bilden från Sunbeam. Förra året monterada jag en 111W panel med både försänkt skruv och sparsamt med Sika. Missade att läsa hela anvisningen.
I år har jag fått konstaterat att min stora panel är trasig. Den levererade bara halva effekten.
Dyra lärokostander. 😕 

Panelskruv.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att TS hunnit montera sina paneler men ger mina tips för framtida montörer...

 

Jag har bytt ut två sikaflexade solpaneler på mitt skrovliga däck. Garantiutbyte då installatören krökt kablarna i kontaktboxen så det läckt in vatten och kortslutit båda panelerna som var parallellkopplade utan skyddsdiod. (Numera finns det skyddsdioder av zenertyp monterade)

 

Att få loss panelerna gick med hjälp av långa platta trälister som knackades in mellan panel och däck så sikan släppte. Att gnugga bort kvarvarande sika var ett he- - s jobb. Jag använde bl.a. spetsslipade trästickor som kniv för att gnugga bort massan.

 

Efter borttagning monterade jag Sunbeam Tough-paneler. Panelerna skruvades i befintliga skruvhål samt sikades. En Sunbeamrepresentant på båtmässan rekommenderade att lägga sika längs sidor o överkant, dra ett par lodräta strängar inne under panelen och lämna nederkanten fri så att vatten kan dräneras den vägen. Som tyngd/press under sikans härdning "lånade" jag några skrotbatterier ur miljöboden som tyngder. Panelerna har suttit i några år nu och både paneler och montering fungerar klanderfritt. Panelerna ligger på rufftaket så det klivs en del på dem vid t.ex. segelhantering.

 

Jag behövde flytta den platta kabeln lite i sidled för att få en snygg installation. Jag löste det genom att dela den breda plattkabeln så jag fick två smalare delar. Då gick det att böja och sikalimma kablarna i en snygg kurva under panelerna innan de monterades på rufftaket. Det bör gå att lägga dem även så att de kommer ut på sidan av panelen. Men dela inte hela kabeln utan bara så mycket som behövs för att kunna lägga dem på ett snyggt sätt under panelen. Där de kommer ut vill man ju att de sitter samman. Jag hittar inte fotona nu men jag har visat dem tidigare här på forumet så den som söker kan finna...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...