Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Rekommendera Poster

Jag tänkte köpa ett kölskydd typ keelshield men det står på hemsidan att man inte kan ha det på båtar som ligger på en trailer med kölrullar.

Det har ju nästan alla trailers i Sverige, men är det någon som vet vad som händer när man har rullar på trailern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är ett sådant där skydd i plast så blir det deformerat av rullarna så det blir tungt att rulla upp båten och dessutom får säkert skyddet bestående formförändringar när båten står på trailern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack. Men finns det något annat alternativ till kölskydd på en hr 532 förutom att skruva fast en metall list villket jag inte vill göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan förtöja båten på djupare vatten! 👍

 

Om man "brukar" köra på "grund" så är det ju oftast fören och främre delen av botten  som går emot, även om man lägger sig på en sandstrand.

 

Man kan montera kölskyddet bara en bit in under båten där slitaget är störst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Paramedic:

Men finns det något annat alternativ till kölskydd på en hr 532 förutom att skruva fast en metall list villket jag inte vill göra.

 

Limma fast den, finns ju bra lim och fogmassa som kan fungera, så slipper du att borra.

Fungerar det inte så är det ingen större skada gjord.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev touchwood:

 

Limma fast den, finns ju bra lim och fogmassa som kan fungera, så slipper du att borra.

Fungerar det inte så är det ingen större skada gjord.

Eller så är det en större skada gjord när metallskenan går in i propellern...

 

Fast jag tror det funkar att limma...

 

En stålskena längs den raka delen av botten och sedan ett mjukt kölskydd upp i fören.

Det mjuka kölskyddet kan limmas lite ovanpå stålskenan så att den inte kan lossna i framkant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vågar inte använda stålskena, med min vanliga tur så kommer den garanterat flyga in i proppen och helt sabba motorn 😁.

Det blir nog till att köpa en kort bit av keelshield och bara limma på främre del av kölen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...