Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
  • 1
Mackey

Varför tillåts annonser för rena bluffprodukter?

Fråga

16 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0
13 minuter sedan skrev Mackey:

En produkt som minskar din elräkning med upp till 90 % kan man nu se på MG.

Det är ju fantastiskt bra, men kanske lite för bra för att vara sant

 

371309054_Screenshot_20210719-091346_SamsungInternet.jpg.deabb8004951ca1a345340db4ed7b8e5.jpg

 

https://getvoltbox.com/article4/se?gclid=Cj0KCQjwxdSHBhCdARIsAG6zhlVtwvNYeJse3F2KDepaFO2ejuna0lPrQOsAv3k__3OaCDVaI-f8ZagaAv28EALw_wcB

Var det tänkt att man skulle lägga ett magnetfält över den roterande skivan i elmätaren? Gammalt knep som kan ha fungerat men knappast med den taffliga transformatorn på bilden.

Sedan är ju idag många elmätare helt digitala utan rörliga delar, men det finns väl den gamla mekaniska kvar också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
16 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Var det tänkt att man skulle lägga ett magnetfält över den roterande skivan i elmätaren? Gammalt knep som kan ha fungerat men knappast med den taffliga transformatorn på bilden.

 

Nej!

Produkten är rätt snygg och innehåller enligt det jag läsr om den åtminstonne en lysdiod och kanske en konding.

 

997688451_Screenshot_20210719-094757_SamsungInternet.jpg.a94eb3e9167d3ab3b7e9416e9464879b.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
47 minuter sedan skrev Mackey:

 

Nej!

Produkten är rätt snygg och innehåller enligt det jag läsr om den åtminstonne en lysdiod och kanske en konding.

 

997688451_Screenshot_20210719-094757_SamsungInternet.jpg.a94eb3e9167d3ab3b7e9416e9464879b.jpg

Jag läste aldrig annonsen, då det lät för bra för att vara sant.

Om det nu är så att man köper en sådan apparat som faktiskt lurar elmätaren, har man ju gjort sig skyldigt till ett bedrägeri, och om nu en annonsör mer eller mindre fördolt lurar eller uppmanar  konsumenter till bedrägerier, är ju det också ett brott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Problemet är nog at maringuiden har ett "avtal" med ett annonsbolag. Exempelvis har Google detta och man gör då plats för annonser men det är svårt att styra vilja anonser som man får på din sida. De annonser som visas beror dels på sidans inriktning och dels på besökarens tidigare historik. Sedan tror jag att man även slumpar fram annonser. Det är därför svårt för MG att styra annonserna. Annonsföretagen borde fock ta större ansvar men Cash is King.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag läste aldrig annonsen, då det lät för bra för att vara sant.

Om det nu är så att man köper en sådan apparat som faktiskt lurar elmätaren, har man ju gjort sig skyldigt till ett bedrägeri, och om nu en annonsör mer eller mindre fördolt lurar eller uppmanar  konsumenter till bedrägerier, är ju det också ett brott.

Det är säkert olagligt i vårt tråkiga land. ;)

 

Olovlig kraftavledning är ju inte tillåtet, men det är ju inte riktigt samma sak.

Min gissning är att brottet ändå kan bli olovlig kraftavledning.

 

Det finns utrustningar som på ett lagligt vis kan spara en del energi. Det bygger på att man antingen hjälper elbolaget att få rätt sorts förbrukning (aktiv/reaktiv) och eller att man transformerar ner spänningen något.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
7 timmar sedan skrev Mackey:

Det är säkert olagligt i vårt tråkiga land. ;)

 

Olovlig kraftavledning är ju inte tillåtet, men det är ju inte riktigt samma sak.

Min gissning är att brottet ändå kan bli olovlig kraftavledning.

 

Det finns utrustningar som på ett lagligt vis kan spara en del energi. Det bygger på att man antingen hjälper elbolaget att få rätt sorts förbrukning (aktiv/reaktiv) och eller att man transformerar ner spänningen något.

Dessa kallas för solcellspaneler kopplade till växelriktare. Man tar själv den energin som man behöver, sedan säljer man överskottet till sin elleberantör.

Jag har tagit in offerter på sådan anläggning, det skulle bli arton paneler på halva mitt tak som lutar 40° åt söder. Omkring 100.000 kr skulle det kosta, man undrar ju när denna anläggning blir betald.

Batteriackumulator samt elbilsladdare kunde man få som option.

 

Men det går inte att lägga paneler på mitt tak med omkring 40 år gamla betongpannor, så det kommer att då bli offerter på takrenovering och Vittinges enkupiga taktegel, sådant som lades på taket då man byggde huset i början av 1930-talet. Takrenovering går också lös på minst 100.000 kronor, men antagligen mer pga höjden, 9,8 meter från gatunivå upp till gavelspetsarna, och då denna branta lutning, det gör ju sannolikt inte jobbet billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
37 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Dessa kallas för solcellspaneler kopplade till växelriktare.

Fast då sparar man ju inte elenergi, man genererar elenergi.

 

Det verkar ju inte som att effekten från solpaneler minskar särskilt mycket med tiden, så förr eller senare får du nog tillbaks investeringen. Jag tror dock det är för sent att satsa på solceller när man blivit morfar eller farfar om man ska hinna tjäna in investeringen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
7 timmar sedan skrev Mackey:

Fast då sparar man ju inte elenergi, man genererar elenergi.

 

Det verkar ju inte som att effekten från solpaneler minskar särskilt mycket med tiden, så förr eller senare får du nog tillbaks investeringen. Jag tror dock det är för sent att satsa på solceller när man blivit morfar eller farfar om man ska hinna tjäna in investeringen.

Jag är snart både och, morfar x 2 och farfar x 1.

 

Nåväl, man sparar ju in på inmatad elenergi i huset, man sänker elräkningen ang. förbrukningen, men det är ju inte den som är dyr, det är nätavgiften, och den slipper man ju inte ifrån.

Sedan vet man ju inte om det fortsatt blir subventionerat med solceller efter nästa val, ja det är nog ingenting man vet om hur det blir... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
21 timmar sedan skrev FIATX19:

Problemet är nog at maringuiden har ett "avtal" med ett annonsbolag. Exempelvis har Google detta och man gör då plats för annonser men det är svårt att styra vilja anonser som man får på din sida. De annonser som visas beror dels på sidans inriktning och dels på besökarens tidigare historik. Sedan tror jag att man även slumpar fram annonser. Det är därför svårt för MG att styra annonserna. Annonsföretagen borde fock ta större ansvar men Cash is King.

Exakt! Annonserna "slumpas" fram beroende på användaren, dvs. land och vad man har googlat på/besökt för sidor etc. där man tillåtit cookies etc. Var och varannan sida poppar det ju upp "tillåt cookies" på nuförtiden och när dessa lagras på enheten ger annonsprogram met mer eller mindre"relevanta" annonser beroende på tidigare surfbeteende, ibland dock helt orelaterade annonser om annonsören betalar bra. Jag ser idag t.ex. reklam för en ny Opel från den lokala bilhandlaren i Finland. För MG är det enkelt att göra ett avtal med annonsbolaget då man annars måste söka upp enskilda annonsörer direkt och göra individuella avtal med dem, dock har man ju i så fall bättre koll på vilka annonser som visas. Men denna produkt för elmätaren som annonseras är nog ett resultat av ovanstående, tyvärr har annonsbolaget som sagts inte någon större koll på vilka annonser som visas. Tycker man det är störande rekommenderas någon av annonsblockerarna, men tänk på att MG:s inkomster minskar då annonserna inte visas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
Postad (redigerade)

När det gäller bluffprodukten som länkas till är det bluff med stort B, ingen tvekan. Ingenjörerna som syns på bilden är dessutom programmerare/IT-utvecklare och har ingenting med produkten att göra (bilden är alltså snodd).

 

Problemet är egentligen att de som tecknar avtal med Google och annonsföretagen (läs: MG) inte ställer några krav/inte har något alternativ/inte är tuffa nog/är för godtrogna (eller en kombination av dessa), vilket gör att det ekar ganska tomt när t ex Stavhammar försöker få respons på att inte MG skall drabbas av "olämpliga" annonser.

Skulle också gissa att definitionen dessa faller under inte finns i avtalet, och är det inte tydligt på pränt kan man skrika sig hes. Dvs ribban för vad som är "olämpligt" ligger inte vid "oseriösa" - som vi skulle vilja ha det - utan snarare vid "totalt olagliga". För de mer oseriösa betalar oftast mer. Och det är där vi är.

 

Det långsiktiga alternativet vore att kliva ur knäet som man sitter i. Men det kräver alternativa inkomstkällor, mer tid och en annonsör som har samma preferenser som vi användare. Och det är nog svårt att hitta....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Fortfarande annonseras det om bluffprodukten.

848756965_Screenshot_20210911-105544_SamsungInternet.jpg.62d8391d56de9b1c8e0b114d44a35999.jpg

 

Alternativt så är det ingen bluffprodukt utan en produkt som på något vis manipulerar elmätaren och det är väl nästan värre.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Efter att ha läst en artikel i Ny Teknik om denna eller liknande produkter:

 

Den innehåller en kondensator som ska minska den reaktiva effekten i hushållet och på det sättet spara pengar. 

 

Nu är det flera problem med detta.

- Elmätare för vanliga hushåll mäter inte ens den reaktiva effekten så det finns aldrig något att spara. 

- Ett vanligt hushåll har mycket liten reaktiv effekt. Vilket naturligtvis också är anledningen till att den inte ens mäts.

- Även om den reaktiva effekten i hushållet hade varit stor och den hade mätts så hade man ändå aldrig kunnat spara ens i närheten av vad de påstår.

 

Bluffprodukt som säljs av bluffbolag där det inte går att få tag i den som står bakom. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Gör så här, alla som störs och vill hjälpa andra: högst uppe till höger på varje annons finns ett litet, litet X. Tryck på det. Då kan du trycka ”Feedback” och t ex ”Annonsen var olämplig”. Gör tillräckligt många det kommer Google att flagga den och till slut ta bort den, men det tar kanske ett tag och man kommer aldrig att få nån återkoppling från Google eftersom de hanterar miljarder annonser varje dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jo jag brukar markera annonsen som olämplig, men det hjälper ju så klart inte om bara jag gör det...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
3 timmar sedan skrev Mackey:

Jo jag brukar markera annonsen som olämplig, men det hjälper ju så klart inte om bara jag gör det...

Nu fick jag också den där lur-annonsen och rapporterade den. Vi får se vad som händer…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
2021-09-11 vid 11:05 skrev Mackey:

Fortfarande annonseras det om bluffprodukten.

848756965_Screenshot_20210911-105544_SamsungInternet.jpg.62d8391d56de9b1c8e0b114d44a35999.jpg

 

Alternativt så är det ingen bluffprodukt utan en produkt som på något vis manipulerar elmätaren och det är väl nästan värre.

@stavhammar, här kommer länken också

https://getvoltbox.com/article4/se?gclid=CjwKCAjwyvaJBhBpEiwA8d38vKHp1mreCpxE9VXOWrCcI-Ut-xs-mMRIaEj5NhMZzrT73TlQ-rumjxoCjwkQAvD_BwE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...