Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
brajzore

Sjögräs på skrovet

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

På bara 1v så har jag fått sjögräs på skrovet, och det har även blivit lite gult längst med skrovet. Jag testade att ta bort sjögräset med en lång borsten är jag stod uppe på båten, och det lossnade väldigt lätt. Men jag tänkte att jag skulle hoppa i plurret och gå runt och försöka få bort allt mer ordentligt.

 

Vad för redskap rekommenderar ni att man använder när man står i plurret och ska under skrovet för att ta bort? 

 

Och sen när det gäller missfärgningen, med tanke på att det uppkom efter 1v, så känns det som att det är relativt enkelt att få bort? Några tips och idéer?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borste utan skaft (gärna i trä så att den flyter), cyklop och snorkel är utmärkt utrustning när man ska skrubba båtbotten.

 

Missfärgningarna är nog svårt att få bort när båten ligger i vattnet, men på land funkar diverse produkter som innehåller oxalsyra. Det finns vattenlinjerengöring på båtaffären.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Mackey:

Borste utan skaft (gärna i trä så att den flyter), cyklop och snorkel är utmärkt utrustning när man ska skrubba båtbotten.

 

Missfärgningarna är nog svårt att få bort när båten ligger i vattnet, men på land funkar diverse produkter som innehåller oxalsyra. Det finns vattenlinjerengöring på båtaffären.

Tack för svar. Jag tänker mig att jag ska försöka få bort missfärgningen som åtminstone syns. Kollade på vattenlinjerengöring, och undrar om det är Ok att stå i vattnet med den rengöringen, så att det inte påverkar skadligt ur ett miljöperspektiv.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får använda båten mer frekvent så det inte hinner växa på den.😉

Och det är väl på den sidan av båten som ligger mot söder det växer på..?

 

Inför nästa säsong målar du upp bottenfärgen, vattenlinjen, så den hamnar några cm ovanför vattenytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev brajzore:

Tack för svar. Jag tänker mig att jag ska försöka få bort missfärgningen som åtminstone syns. Kollade på vattenlinjerengöring, och undrar om det är Ok att stå i vattnet med den rengöringen, så att det inte påverkar skadligt ur ett miljöperspektiv.. 

Njae, det funkar nog inte så bra eftersom den ska sitta på och verka 10 -15 minuter.

 

Du kan ju sätta dig med en öl eller två på babord sida och säga till frun/flickvännen att sätta på medlet på styrbordssidan

Sedan är det bara att vänta och se vad som händer. 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mackey:

Njae, det funkar nog inte så bra eftersom den ska sitta på och verka 10 -15 minuter.

 

Du kan ju sätta dig med en öl eller två på babord sida och säga till frun/flickvännen att sätta på medlet på styrbordssidan

Sedan är det bara att vänta och se vad som händer. 😉

Äsh, jag testar. Jag hoppar i, och kör, sen går jag upp och tar mig en öl. Men återigen, tänkte bara så att det inte är några problem om det kommer i kontakt med havet..

 

7 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Du får använda båten mer frekvent så det inte hinner växa på den.😉

Och det är väl på den sidan av båten som ligger mot söder det växer på..?

 

Inför nästa säsong målar du upp bottenfärgen, vattenlinjen, så den hamnar några cm ovanför vattenytan.

Har tyvärr inte varit ute så mycket med den i år. Men får blir ändring på det. Försvinner sjögräs osv när man är ute och kör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev brajzore:

Äsh, jag testar. Jag hoppar i, och kör, sen går jag upp och tar mig en öl. Men återigen, tänkte bara så att det inte är några problem om det kommer i kontakt med havet..

 

Har tyvärr inte varit ute så mycket med den i år. Men får blir ändring på det. Försvinner sjögräs osv när man är ute och kör?

Eftersom det bara är du som kommer att pröva detta så gör det inget... :)

Jag tror inte heller det är så farligt eftersom oxalsyra finns naturligt i tex. rabarber och harsyra.

 

Tanken var att du skulle få båten att luta genom att dricka äl på ena sida och låta partner/kompis arbeta på andra sidan. En öl efteråt hjälper inte!

Jag tror du är lite feg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mackey:

Eftersom det bara är du som kommer att pröva detta så gör det inget... :)

Jag tror inte heller det är så farligt eftersom oxalsyra finns naturligt i tex. rabarber och harsyra.

 

Tanken var att du skulle få båten att luta genom att dricka äl på ena sida och låta partner/kompis arbeta på andra sidan. En öl efteråt hjälper inte!

Jag tror du är lite feg...

Okej okej, tack för svar.

 

I och med att detta är en stor båt, så skulle inte båten direkt lutan om jag satt på ena sidan ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev brajzore:

Okej okej, tack för svar.

 

I och med att detta är en stor båt, så skulle inte båten direkt lutan om jag satt på ena sidan ;)

Då får du bjuda in vännerna på en babordsfest ena dagen och en styrbordsfest andra dagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev brajzore:

Äsh, jag testar. Jag hoppar i, och kör, sen går jag upp och tar mig en öl. Men återigen, tänkte bara så att det inte är några problem om det kommer i kontakt med havet..

 

Har tyvärr inte varit ute så mycket med den i år. Men får blir ändring på det. Försvinner sjögräs osv när man är ute och kör?

Redan etablerade "gräsmattor" sitter ju där dom sitter, men dessa grönalger fäster sällan på ytor som är i rörelse, eller hela tiden överspolas ordentligt.

 

Sådana där enkla isskrapor man brukar få som reklamgåva på bensinstationerna, fungerar bra att skrapa bort dessa alger med, men man får vara litet ihärdig. Hjälper inte det kan man ta till en rakbladsskrapa, men då finns det även en risk att man repar gelcoaten.

 

Naturligtvis skall man tänka på miljön, men som redan nämnts är ju oxalsyran miljövänlig. Men det kan vara så att den blir rätt utspädd och verkningslös om du lägger på den med båten i vattnet.

 

Öl, förhindrar inte påväxt av vare sig "sjögräs" eller havstulpaner, men kan ju vara bra att ha ombord och "inombords" ändå, i lagom mängd.

🍻

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den gula hinnan är fuktig och relativt ny brukar den gå att ta bort enkelt med en svamp eller borste. Om du borstar botten är det bra att tänka på att en självpolerande bottenfärg som borstas lossar och gör omgivningen färgad. Det är därför bra att bara borsta där det inte är färg. Planerar man att borsta är det bra att måla med en hård färg eller epoxi typ T-coat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Y10 är utomordentligt bra mot den gula missfärgningen.

Det är en gel som bleker bort det gula medans du ser på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du hinner inte svepa ölen, den får du ta efteråt.😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag minns en reklamfilm som gick på biograferna på 1970-talet, Björn Borg gjorde reklam för en tandkräm:

”Gula hinnan allmänt känd, borstas bort med Pepsodent!”


Tandkräm är ju förvisso en slags mild rubbing, men det blir dyrt och ett himla gnidande ovanför vattenlinjen, även om du använder eltandborste... 😁

Jag kör med Autosol, ja där jag fått en gul hinna på båten, och polerar sedan med en polermaskin, det kan vara ett jobbigt jobb det också, och trots maskin, får man ligga i med maskinen rätt ordentligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas Fälgrengöring (rätt sort, dock) är helt enkelt färdig Oxalsyralösning med spraymunstycke.

Spraya, vänta 30s-2 min och sedan tvätta av så är det gulbruna borta.

 

Läser ofta om specialmärken för dyra pengar och t.o.m. hur man gör egna hopkok och blandningar. Men detta är oslagbart billigt och enkelt, och fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev IngemarE:

Biltemas Fälgrengöring (rätt sort, dock) är helt enkelt färdig Oxalsyralösning med spraymunstycke.

Spraya, vänta 30s-2 min och sedan tvätta av så är det gulbruna borta.

 

Läser ofta om specialmärken för dyra pengar och t.o.m. hur man gör egna hopkok och blandningar. Men detta är oslagbart billigt och enkelt, och fungerar.

Nja, så enkelt är det inte. Jag skaffade just den produkten och testade. Såg NOLL skillnad efter en kvart som medlet fått verka innan jag sköljde av. Tror att vanligt diskmedel hade haft större verkan...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev raol:

Nja, så enkelt är det inte. Jag skaffade just den produkten och testade. Såg NOLL skillnad efter en kvart som medlet fått verka innan jag sköljde av. Tror att vanligt diskmedel hade haft större verkan...

 

Då köpte du nog fel variant.

Finns numera även "biovarianter" som knappt ens funkar på fälgar....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev IngemarE:

Då köpte du nog fel variant.

Finns numera även "biovarianter" som knappt ens funkar på fälgar....

Nejdå, det var rätt sort. Oxalsyra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev raol:

Nejdå, det var rätt sort. Oxalsyra.

Skumt.

Har använt det med nästan magisk framgång på det brungula ovan vattenlinjen efter varje säsong i 20 år....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något medel med oxalsyra i tar bort den gula missfärgningen. Går att göra med båten i sjön. Oxalsyra är rabarbersyra så inte direkt miljöfarligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...