Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Dsl

Liten utombordare som började låta illa och sedan inte startar

Rekommendera Poster

Har en gammal Mariner 4hk (Gissar på tidugt 80-tal) som extramotor som jag bestämde mej för att provsstarta igår. Ganska lättstartad men behövde mycket choke och följde inte gasen i början men efter en stund gick den fint på tomgång. Lät den puttra ett oat minuter och  plötsligt börjar den låta illa, ett mekaniskt tjut men inte högfrekvent. Trodde först att det var handtaget som låg och gned mot skrovet. Stängde av efter ett några sekunder med dödarknappen och efter det kunde jag inte starta om.

 

Frågan är ju förstås vad som kan ha hänt. 

Har själv med min begränsade erfarenhet inga ideer alls 😟

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har inte något svar, men bra om du nämner: Hade du den i vattnet eller med spolmuff? Vad betyder ”kan inte starta om” mera exakt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var visst lite otydlig. Motorn sitter alltså på båten.

 

Först startade motorn kanske på 2:a draget (sist den var igång var när jag köpte den i Januari). Efter att jag stäng av den drog jag mer än 10ggr utan antydan till tändning trots att den var varm.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-07-19 vid 22:06 skrev Dsl:

Var visst lite otydlig. Motorn sitter alltså på båten.

 

Först startade motorn kanske på 2:a draget (sist den var igång var när jag köpte den i Januari). Efter att jag stäng av den drog jag mer än 10ggr utan antydan till tändning trots att den var varm.

 

 

Kolla om triggerspolen ligger mot svänghjulet. Den kanske har lossnat från sitt fäste!? 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Lyfte kåpan och hittade inget uppenbart som kan ge ljud. Dock hade chokepinnen lossnat från vredet så det var nog full choke på (måste hänt under tiden för den svarade på choke vid start). 

Nu startade den lika snällt som sist så det är väl bara att hoppas att det var problemet och att den inte börjar låta igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...