Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
SonyBL

Länspump hr 610cb

Rekommendera Poster

Hej. Jag undrar när används  länspump på en båt? Jag sätter den på då och då men jag gör det bara för att göra . När behöver man göra det? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den lär väl vara automatisk, dvs går igång när det är vatten i kölsvinet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev SonyBL:

Hej. Jag undrar när används  länspump på en båt? Jag sätter den på då och då men jag gör det bara för att göra . När behöver man göra det? 

Ja den är bra att ha den dagen båten börjar läcka, då använder man den för att förpassa inläckt  vatten på utsidan av båten, där det hör hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Eller att det tränger in vatten när det regnar rejält, vi luckor och ex reglagevajrarnas genonföringar, eller rejäla översköljningar så det tar sig in vatten. 

Kompis får köra länspumpen på sin styrpulpet när det regnat rejält. Aldrig hittat var det kommer in. 

Redigerad av M__G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok så jag behöver inte ha den på då och då under körning? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev SonyBL:

Ok så jag behöver inte ha den på då och då under körning? 

Nej, den skall sköta sig själv. Kan dock vara bra att funktionstesta då och då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev SonyBL:

Ok så jag behöver inte ha den på då och då under körning? 

Inte om båten är torr inombords, men om du ser att det läcker in vatten så får du ju starta den, om den inte också har en automatik.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte den mår bra av att köras utan vatten. Kort test då och då att den funkar kanske den tål men gör inte det varje gång du ska åka. Typ på våren när du gör iordning båten och kanske någon gång mera under säsongen.  

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev M__G:

Tror inte den mår bra av att köras utan vatten. Kort test då och då att den funkar kanske den tål men gör inte det varje gång du ska åka. Typ på våren när du gör iordning båten och kanske någon gång mera under säsongen.  

Njae, det beror helt på vad det är för slags pump. Om det är en traditionell och vanlig impellerpump, med en impeller som är stel, ser mer ut som ett skovelhjul, då går det bra att torrköra.
Om det ät en membranpump, går det i allmänhet också bra att torrköra. 
Det är sällsynt att man använder kugghjulspumpar och pumpar med mjuk impeller till länspumpar, men dessa typer tål inte torrkörning speciellt länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...