Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej! 
Jag har köpt en nimbus 26 med en md21a motor från 73. 

Ägaren innan mig har troligen tagit bort dieselpump (insprutningspumpen) och satt tillbaka fel.

 

Jag måste därför nolla motorn. 
Är det någon som vet vart hålet sitter på svänghjulskåpan där man för ner en bult för att hitta noll läget? 
 

Alla tips mottages gärna hur jag ska lösa problemet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inget sådant på den motorn. Man lossar en ventilfjäder med ett specialverktyg och mäter kolvhöjden med ventilen.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej då behöver jag inte leta mer 😅 

Vet du om man kan man lösa det på egen hand utan specialverktyget? 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att du kan men skaffa en verkstadshandbok så att du ser hur man gör.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Igår försökte jag mig på att få till det ännu en gång. 
 

Jag har införskaffat mig en beg dieselpump pga att förra läckte lite överallt.

 

Jag vred runt motorn så att I1 (på bild) var öppen och E1 stängd. Jag vred så att jag såg toppen läget och vred sedan tillbaka lite granna. 
Obs. Jag hittade endast markering på transmissonskåpan och inte på remskivan 🤔
 

Därefter vred jag dieselpumpen så att sträcket i pumpen syntes i inspektions hålet. Jag vred den sedan tillbaka så att sträcket var i överkant inspektions hål och monterade sedan den. Jag kontrollerade att sträcket hamnade i mitten när den satt på plats som det står i beskrivningen. 
 

Efter att allt var monterat handpumpade jag in diesel från en tryck tank som jag har kopplat på direkt till filtret. 
Pumpade och öppnade vid varje spridare flera gånger och sedan var det dags för provstart!

 

Glöder i ca.20sek och vrider ett snäpp till med förhoppning att den nu ska starta….

 

Åter igen går motorn runt utan en enda tändning 😓 

 

Alla tips tas gärna emot vad jag kan göra 😊 

57A4C649-0A44-48DA-B948-71B5A11E1D97.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liter förvirrande är att följande bild säger att 1ans avgasventil (närmast svänghjulet) ska vara stängd. 
 

Kan vara min läsförståelse som är sisådär men jag tänker att 1ans ventiler är närmast svänghjulet eftersom bilden ovan säger att avgasventilen är nr 2 från svänghjulet? 
 

Åter igen tack för alla svar 🤩

C0392CFA-7AC4-486C-A5AA-568AEAD480F7.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha.... 

 

Det är så här att kolven, till En cylinder, är i topp två gånger under en komplett arbetscykel. 

 

Gissningsvis ligger du då ett helt varv fel i dina försök att kalibrera pumpen. 

 

Googla fyrtaktsmotorn princip

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej haha 😅 

Man lär sig så länge man lever som man brukar säga.

Skam till den som ger sig 😝 

 

Vet du hur man veta att det är på rätt ”topp” utan specialverktygen? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båda ventilerna är stängda, och det är även där du kan kontrollera ventilspelen. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu har jag inte satt mig in i hela ditt förlopp, för att hitta ÖDP, d v s kolven i toppläget. 

 

Men om jag fattade rätt så släpper man ned en av ventilerna så att den tar i kolven i det läget. Om det nu är så? 

Ruckar lite på svänghjulet så att högsta läget blir på ventilen? 

 

Passa bara så du inte vrider svänghjulet, för då ramlar ventilen ned i förbränningsutrymmet. 

Då bli det till att lyfta av toppen... 

 

Aldrig gjort något liknande på en dieselmotor. 

När det är en bensinare, finns markeringar på svänghjulet, eller en mejsel genom tändstift hålet. 

 

Men som sagt, jag har inte läst instruktionen. 

 

 

- 1 timme senare. 

 

Och än konstigare blir det när jag nu läser i struktionerna ovan. 

Där skrivs att mätning av kolv i topp, ska göras när avgasventil är stängd och insugsventilen börjar öppna. 

 

Kontrollera än en gång. 

Det är nog jag som fattat fel och du som gjorde mätningen så som jag trodde att du skulle ha gjort. 

 

Tillbaks till instruktionen ovan. 

Kolven ska vara enligt det som skrivs. 

Inte, som jag trodde i topp läget där båda ventilerna är stängda. 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Hybro:

Båda ventilerna är stängda, och det är även där du kan kontrollera ventilspelen. 

 

Rätta mig om jag har fel men vevaxeln rör väl sig  två varv på en arbetscykel vilket gör att ventilerna är stängda samtidigt två gånger?
Då vet jag fortfarande inte vilket som är rätt varv? 


Sen om jag fattar det rätt så sprutar den in och tömmer avgaser ena gången och andra gången ”hoppar den över insprutet”? 
 

Väldigt tacksam för svaren 🙏 

 

 

 

 

Redigerad av Nimbus26a

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arbetsprincip

Personbilar idag kommer oftast med så kallade fyrtaktsmotorer. Deras arbetscykel inkluderar 4 steg (takter):

Inloppstakten/insugningstakten. Vevaxeln vrider från 0 till 180°. Vid detta steg så kommer luft in i cylindern via en öppen ventil.

Kompressionstakten. Under denna takt så går vevaxeln från 180 till 360°. Kolven orsakar luften i kammaren att komprimeras 16-25 gånger så att dess temperatur stiger upp till 700-900 °C.

Arbetstakten. Vid detta steg så går vevaxeln från 360-540° och bränsle sprutas in som antänds. De producerade ämnena gör så att kolven går ned igen. 

Utloppstakten/avgastakten. Vevaxeln går 540-720° i förhållande till sin startposition och kolven förflyttar sig uppåt och dem brända avgaserna avleds ut ur systemet via avgassystemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det inte går att få in pumpen fel om du inte lyckats ta bort drevet och hakat av kedjan. Sen är det fransk motor allt baklänges, vill du göra tändinställning med ventil finns bra youtube guide.  P8064032.thumb.JPG.dba91bc687a81f44ae9f3bfa2407fdca.JPG 

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev excel319:

Arbetsprincip

Personbilar idag kommer oftast med så kallade fyrtaktsmotorer. Deras arbetscykel inkluderar 4 steg (takter):

Inloppstakten/insugningstakten. Vevaxeln vrider från 0 till 180°. Vid detta steg så kommer luft in i cylindern via en öppen ventil.

Kompressionstakten. Under denna takt så går vevaxeln från 180 till 360°. Kolven orsakar luften i kammaren att komprimeras 16-25 gånger så att dess temperatur stiger upp till 700-900 °C.

Arbetstakten. Vid detta steg så går vevaxeln från 360-540° och bränsle sprutas in som antänds. De producerade ämnena gör så att kolven går ned igen. 

Utloppstakten/avgastakten. Vevaxeln går 540-720° i förhållande till sin startposition och kolven förflyttar sig uppåt och dem brända avgaserna avleds ut ur systemet via avgassystemet.

Väldigt lärorikt 🤩 

Tack 🙏 


Det känns väldigt troligt att den ligger ett varv fel eftersom den inte ens tänder.

 

Nu ska jag bara lista ut att så jag hamnar på ”rätt varv” 🤔 Så att jag inte plockar bort pumpen igen och hamnar på samma 🤔 

 

Några tips? 
 

Snurrar Dieselpumpen lika många varv som vevaxeln?

 
Jag tänker om jag vrider motorn så jag ser indikatorsträcket i dieselpumpens indikatorhål då vet jag läget på motorn när jag monterade den.

Jag kan då göra en markering på remskivan, montera bort dieselpumpen och dra fram motorn ett varv och montera tillbaka dieselpumpen.
 

Detta går ju endast om dieselpumpen snurrar annorlunda än vad vevaxeln gör. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du ser på bilden så är vevens drev hälften så stort som pumpens= två vevvarv =1 kam och pump varv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Eile:

Det inte går att få in pumpen fel om du inte lyckats ta bort drevet och hakat av kedjan. Sen är det fransk motor allt baklänges, vill du göra tändinställning med ventil finns bra youtube guide.  P8064032.thumb.JPG.dba91bc687a81f44ae9f3bfa2407fdca.JPG 

MD21 har ingen kamkedja. Pumpens kugghjul följer med pumpen när man demonterar den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Nimbus26a:

Liter förvirrande är att följande bild säger att 1ans avgasventil (närmast svänghjulet) ska vara stängd. 
 

Kan vara min läsförståelse som är sisådär men jag tänker att 1ans ventiler är närmast svänghjulet eftersom bilden ovan säger att avgasventilen är nr 2 från svänghjulet? 
 

Åter igen tack för alla svar 🤩

C0392CFA-7AC4-486C-A5AA-568AEAD480F7.jpeg

Jag håller med om att det är lite förvirrande i boken.  Man ska vrida vevaxeln tills 1:ans Avgasventil stänger och insugsventilen öppnar. Sedan ska man släppa ner 4:ans, alltså cylindern längst fram, avgasventil på kolven. Detta för att hitta kolvens högsta läge. Detta för att det kan hända att yttre ringen på svängningsdämparen flyttat sig. Om märkningen på svängningsdämparen stämmer kan man använda den för inställning av pumpens läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad är förvirrande?  Så klart är 1 avgas ventilnummer två räknat från svänghjulet.  om du absolut måste ha den rätt på hundradelen för att starta (vilket inte alls behövs) så finns bra guide på youtube mängder med peugeotägare lägger upp pumpinställning med ventil. 

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du nu tvekar på att du lyckats få in pumpen hel fel varför lossar du inte spridarören något drar runt motorn och ser om den sprutar i rätt takt,    tips från goole på ventiltändsprutsjustering 

 

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rollen:

Jag håller med om att det är lite förvirrande i boken.  Man ska vrida vevaxeln tills 1:ans Avgasventil stänger och insugsventilen öppnar. Sedan ska man släppa ner 4:ans, alltså cylindern längst fram, avgasventil på kolven. Detta för att hitta kolvens högsta läge. Detta för att det kan hända att yttre ringen på svängningsdämparen flyttat sig. Om märkningen på svängningsdämparen stämmer kan man använda den för inställning av pumpens läge.

Tack ska ta en titt på det 👍

 

54 minuter sedan skrev Eile:

Om du nu tvekar på att du lyckats få in pumpen hel fel varför lossar du inte spridarören något drar runt motorn och ser om den sprutar i rätt takt,    tips från goole på ventiltändsprutsjustering 

 

Tack 🙏  grymt med youtube 👍 

Det jag tvekar på är att veta att jag får in den i rätt tänd läge.

 

Ska slå ett extra öga på om jag hittar någon markering. Det skulle verkligen underlätta. 
Jag verkar annars bli tvungen att släppa 4ans avgasventil om jag nu helst vill slippa det. 

 

1 timme sedan skrev Eile:

Som du ser på bilden så är vevens drev hälften så stort som pumpens= två vevvarv =1 kam och pump varv.

 

Om det nu är så bör min teori som jag skrev tidigare fungera? 
 

indikatorn på dieselpumpen bör då vara ett halvt varv ifrån vid rätt tändläge 🤔

 

Någon som vet om båtmotorn är likadan med dreven? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rollen:

Jag håller med om att det är lite förvirrande i boken.  Man ska vrida vevaxeln tills 1:ans Avgasventil stänger och insugsventilen öppnar. Sedan ska man släppa ner 4:ans, alltså cylindern längst fram, avgasventil på kolven. Detta för att hitta kolvens högsta läge. Detta för att det kan hända att yttre ringen på svängningsdämparen flyttat sig. Om märkningen på svängningsdämparen stämmer kan man använda den för inställning av pumpens läge.

Vet du om alla motorer har märkning? Någon har fyllt i min verkstadshandsbok att alla motorer inte har märkningen.

 

Jag tänker dock att det är konstigt att jag har märkningen på transmissionskåpan men inte på remskivan 🤔

Varför skulle dem tillverka vissa med och utan märkning? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort ett nytt försök. 
 

Jag snurrade runt motorn och letade efter någon markering på remskivan men hittade ingen. 


Denna gången snurrade jag motorn så 1ans avgasventil stängde och insugsventilen skulle börja öppna. 

Jag vred sedan tillbaka motorn ca 3-4mm

 

Därefter nollade jag insprutningspumpen och monterade den. Kollade så att markeringen låg i mitten i indikator hålet på pumpen. 


Rätta mig om det låter fel men efter att ha läst verkstadshandsboken så känns det rätt? 
 

Eftersom det är alger i botten på tanken så har jag kopplat på en trycktank innan filtret. Mellan matarpumpen och filtret.

 

Jag har handpumpat och fått diesel till första (lägsta luftskruven) men där tar det slut…. 
Motorn startar eller tänder inte såklart när den inte får diesel… 

 

Tips på hur man luftar på bäst sätt? 
 

Batteriet är på laddning så imorgon är tanken att jag ska testa köra på startmotorn så att det eventuellt trycker upp till spridarna? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller också på att ställa in pumpen och har liknade problem fast min motor går, nyfiken på hur denna tråd slutat, snurrade motorn igång? markeringen som bör ligga rätt i pumpen ser jag inte ens när 4cyl är i övre dödläge så jag är förvånad att motorn går alls dessutom riktigt bra förutom att den släpper lite diesel i kylvattnet (oförbränd diesel)!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det slutade med att jag sålde båten eftersom jag inte fick till det. 
Jag har inte tid att renovera och mecka båt sen skulle det bli dyrare att få den fin än att köpa en fin från start 😊



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...