Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
raol

Dimensionera ankarspel, samt kabeldragning/batteri

Rekommendera Poster

Inför nästa säsong står ett elektriskt ankarspel högt på min önskelista. Tanken är att ett 10 kg delta ska sitta på en ankarrulle lite ut åt sidan intill peket, med 50 m kätting i ankarboxen i fören.

 

Frågan är då hur man ska tänka angående effekt/styrka på ankarspelet? Jag gillar att ha marginalerna på rätt sida, så hellre lite överdimensionerat än precis på gränsen, men naturligtvis inte till absurda nivåer. Båten väger väl nånstans uppåt fem ton med fyllda tankar och diverse utrustning samt besättningen inräknad. Drygt nio meter lång, drygt tre meter bred och i runda slängar metern höga fribord. Masthöjd 15 m, så en del vindfång även där.

Jag räknar också med att dra 50 mm^2 kabel från startbatteri/generator och fram till ankarspelet, med eller utan ett extra batteri i fören (har ett friskt startbatteri "över" från min bil som tidigare ägaren hade stoppat in men som hade fel dimensioner och inte passade utrymmesmässigt). Verkar det vara en rimlig lösning? Det extra batteriet nära ankarspelet bör väl minska spänningsfallet en del vid hård belastning? Eller är det bättre att nöja sig med de grova kablarna och sätta det extra batteriet parallellkopplat med det befintliga startbatteriet för att bilda en startbank med hög kapacitet där? Det förenklar ju om det inte behöver finnas ett stort batteri i fören, där tankarna tar upp nästan allt utrymme.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev raol:

Jag räknar också med att dra 50 mm^2 kabel från startbatteri/generator och fram till ankarspelet, med eller utan ett extra batteri i fören

Vi har ett batteri i fören helt dedikerat till ankarspelet. Från startbatteriet har vi 6 mm2 kabel (har jag för mig), draget via ett skiljerelä, som laddar ankarspelsbatteriet vid motorgång.

Det fungerar utmärkt för oss. Dessutom har man ett fulladdat (oftast) reservbatteri att tillgå.

 

Har för mig att det var @bhemac som hade en liten solpanel som enda laddning till ankarspelsbatteriet.

 

Nackdelen med ett batteri där framme är att det bygger onödig vikt. 50 m kätting tillsammans med ankaret och spelet blir en del kilo i fören.

 

Vi har ankrat och ankrat om utan att batteriet protesterat. Då hade vi 70 m kätting ute. Spelet drar en del ström men totalt sett är det inte så mycket energi man drar ur batteriet.

 

Om du bestämmer dig för att dra grov kabel från startbatteriet till ankarspelet finns det grov kabel här till bra pris.

 

 

5 timmar sedan skrev raol:

Tanken är att ett 10 kg delta

Jag hade valt ett på 15 kg till din båt men 10 kg är säkert helt ok, speciellt om ni redan har ett.

 

 

Tillägg: Vårt ankarspelsbatteri är för närvarande på 72 Ah. Men det är egentligen onödigt stort. Vi satte dit det för att vi redan hade det.

 

Tillägg 2: Länken är uppdaterad, den gick tidigare till tuggpinnar på Biltema 😁

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att ett Lewmar HX1 kan vara bra, men köp inte ProFish!
Effekten bör ju vara omkring 800-1000W.

Men det finns ju andra fabrikat också, Engbo, Quick och allt vad dom heter.

Jag bar bytt ut ProFish mot HX1 och nu har jag ett ankarspel som fungerar, min båt har samma längd och vikt, jag har dock 10 kg Bruce och 30 meter kätting.

 

Ett batteri nära ankarspelet är ju bra, så kan du dra fram 3x 2,5 eller 2x 4mm2 kabel beroende på anståndet, denna är ju bara för laddströmmen.

Tänk på att du kan få knallgas i förruffen om det är att öppet batteri.

 

Pluskabeln från ankarspelets batteri kopplar du över ett skiljerelä till startbatteriet, glöm inte säkring. Minuskabeln ansluter du till en bra minuspunkt i närheten av befintliga batterier.

Det kan vara väldigt bra att ha en egen minuskabel till ankarspelets batteri, så du inte belastar den som kommer från förruffen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev McLasse:

Om du bestämmer dig för att dra grov kabel från startbatteriet till ankarspelet finns det grov kabel här till bra pris.

Kanske finns bättre elledare än detta... ;)

image.png.65f399f99817ccfcc22279d8555612c4.png

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken med grova ledare bakåt var att motorn/generatorn ska vara igång när ankarspelet jobbar, för att hålla uppe spänningen och stötta med ström. Men klarar sig ankarspelet på enbart batteriet så...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev raol:

Kanske finns bättre elledare än detta... ;)

image.png.65f399f99817ccfcc22279d8555612c4.png

Hahaha!

 

Länken är uppdaterad i inlägget. Den rätta finns även här.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev raol:

Tanken med grova ledare bakåt var att motorn/generatorn ska vara igång när ankarspelet jobbar, för att hålla uppe spänningen och stötta med ström. Men klarar sig ankarspelet på enbart batteriet så...

 

Ja det gör det, om du skall dra fetgrova kablar, typ 30mm2 eller mer, kan du ju skippa extrabatteriet.

Extrabatteriet är för att undvika alltför stora förluster i form av spänningsfall, och att slippa köpa många meter dyr kabel, som kan vara krångligt att dra fram genom trånga skott och så. Nu fick du ju det batteriet ”gratis” så varför inte använda det..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja det gör det, om du skall dra fetgrova kablar, typ 30mm2 eller mer, kan du ju skippa extrabatteriet.

Extrabatteriet är för att undvika alltför stora förluster i form av spänningsfall, och att slippa köpa många meter dyr kabel, som kan vara krångligt att dra fram genom trånga skott och så. Nu fick du ju det batteriet ”gratis” så varför inte använda det..?

En gång under förra årtusendet när jag höll på lite med bilstereo så använde vi stora kondensatorer för att lagra ström nära slutstegen för att slippa extrabatterier som vägde en massa. Man ville hellre ha tunga bashögtalarelement istället för tunga batterier i bilen. https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-cc1fd-stromkondensator-10f-standard.html?gclid=CjwKCAjwos-HBhB3EiwAe4xM9ysuQfH8gse6n2IHR2T9jcFeLsVixboYwxBkAfqxrIFZVCKpXuAH9RoCdRYQAvD_BwE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev pseudonym:

En gång under förra årtusendet när jag höll på lite med bilstereo så använde vi stora kondensatorer för att lagra ström nära slutstegen för att slippa extrabatterier som vägde en massa. Man ville hellre ha tunga bashögtalarelement istället för tunga batterier i bilen. https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-cc1fd-stromkondensator-10f-standard.html?gclid=CjwKCAjwos-HBhB3EiwAe4xM9ysuQfH8gse6n2IHR2T9jcFeLsVixboYwxBkAfqxrIFZVCKpXuAH9RoCdRYQAvD_BwE

Javisst, blir väl bra, för att utjämna topparna som en kraftig basgång orsakar i ett slutsteg. Men allvarligt talat behövs det nog många 1F kondingar för att försörja ett ankarspel, det blir nog även billigare med batteri...

Batteriet, eller ”ackumulatorn” lagrar ju också energi, men mer långsiktigt än en konding.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kommer att ha en mindre solpanel "över" när vi har monterat de nya, stora på båge bak. Den panelen skulle man förstås kunna koppla till ett ankarspelsbatteri för att ladda. Vet inte effekt, men 40-50 W gissar jag baserat på storleken. Monterat på däck, precis framför nedgångsluckan, mitt under bommen.

 

Om ankarspelet drar, säg, 100 A, och körs i ett par minuter per dygn, så blir det bara runt 3-5 Ah per dygn. Om då batteriet dessutom har 25 Ah eller så (en tredjedel av den nominella kapaciteten 75 Ah), så blir det ju några cykler av det i kombination med solpanelens laddning.

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev raol:

Vi kommer att ha en mindre solpanel "över" när vi har monterat de nya, stora på båge bak. Den panelen skulle man förstås kunna koppla till ett ankarspelsbatteri för att ladda. Vet inte effekt, men 40-50 W gissar jag baserat på storleken. Monterat på däck, precis framför nedgångsluckan, mitt under bommen.

 

Om ankarspelet drar, säg, 100 A, och körs i ett par minuter per dygn, så blir det bara runt 3-5 Ah per dygn. Om då batteriet dessutom har 25 Ah eller så (en tredjedel av den nominella kapaciteten 75 Ah), så blir det ju några cykler av det i kombination med solpanelens laddning.

 

 

Så kan du ju göra.

Men det är nog bra att ha en resevplan, att även kunna ladda detta batteri med generatorn och landstömsladdare.

 

Sedan är det ju svårt att montera en solcellspanel skuggfritt på en segelbåt.

Precis där, under bommen, kan ju det falla en ordentlig skugga, men klart panelen ger ju ström ändå, men inte lika mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev McLasse:

Den rätta finns även här.

Ja, det var verkligen bra priser. Ungefär hälften mot här i Sverige! Tackar!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Så kan du ju göra.

Men det är nog bra att ha en resevplan, att även kunna ladda detta batteri med generatorn och landstömsladdare.

 

Sedan är det ju svårt att montera en solcellspanel skuggfritt på en segelbåt.

Precis där, under bommen, kan ju det falla en ordentlig skugga, men klart panelen ger ju ström ändå, men inte lika mycket.

Jo, den panelen kom med båten. Inget vi själva monterat. Men eftersom den solpanelen och en mindre regulator redan finns är det ju bra att kunna använda den. De stora, nya solpanelerna ska ju bara ladda förbrukarbanken.

En tanke kan vara att montera det extra batteriet så vi kan använda det till både eltoapumpen (som är inköpt men ännu inte är monterad - just nu är det manuell pump) och ankarspelet, och låta det laddas av lilla solpanelen, plus att ha tunnare laddkablar som är "enkelriktade" med hjälp av skiljerelä, från generator/landströmsladdare. Och då bara ha riktigt grova kablar från batteriet upp till ankarspelet. 35-50 mm^2 verkar det handla om.

 

När det gäller själva ankarspelet så vill jag att det ska vara en med vertikal axel, och att den ska ha manuell backup, dvs att man kan stoppa i ett vinschhandtag, frikoppla motorn och manuellt veva upp om elen skulle bråka. Inte kul att behöva dumpa kätting och ankare för att man har ett litet elfel...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lofrans X2 1000 W för 8 mm kätting verkar vara ett av få alternativ som uppfyller önskemålen. Kostar runt 12 000 kr, så rimligt.  Kätting för ca 3000 kr tillkommer då, och kablar/kabelskor för en tusenlapp till.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara säga att jag är helnöjd med mitt Lofrans ×2 1000w efter 3 år. Jag har endast 6 mm kätting men det bör ju inte göra någon skillnad i funktion.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi ska försöka få plats med en bogpropeller också. Det är inte säkert att det finns plats i höjdled under tankarna, men om det går så är vi pigga på att installera en.

 

Då blir det två ganska betydande högströmsförbrukare på ungefär samma plats. Kanske ska man bygga upp en mer robust batterilösning där då? Eller kan ett startbatteri på 60 Ah klara biffen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...