Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tomashag

Halv katastrof

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
6 minuter sedan skrev tomashag:

Men jag ser ju att axeln roterar och vibrerar inne i båten innan den försvinner ur synhåll. Något borde väl då ske mellan där jag ser axeln försvinna och när den når propellern men vad finns där emellan?

Men det skrev jag ju: Antingen är axeln av innanför bakre lagringen, eller också är kilen i spåret som låser propellern (i konan som den sitter på) skrot.

 

Eller skrev du samtidigt som jag och inte hann läsa, kanske ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev tomashag:

Något borde väl då ske mellan där jag ser axeln försvinna och när den når propellern men vad finns där emellan?

Finns och finns… en axel är en järnstång, i ena änden är ett backslag, i andra änden en propeller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Peter_K:

Finns och finns… en axel är en järnstång, i ena änden är ett backslag, i andra änden en propeller. 

Om järnstången gått av - vilket någon föreslog - så finns risk att det låter utan att båten rör sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu tror jag allt mer på kil mellan axel och propeller. Lägg i växel. 

Dyk ned, fäll ut bladen och dra runt.

 

Alternativt starta motorn, lägg i växel, dyk ned o kolla, om propellern snurrar. 

 

Inget annat finns i axel trumman än axeln. 

Dålig linjering kan troligen orsaka att axeln kan gå av inuti. 

Den vispar då runt. Och i värsta fall skaver hål på trumman. Då blir det krångligt eller dyrt. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 minuter sedan skrev Hybro:

Alternativt starta motorn, lägg i växel, dyk ned o kolla, om propellern snurrar.

Skall vi hjälpa TS så bra som möjligt är det nog bra om vi bemödar oss med att läsa vad TS redan kollat/gjort - innan vi svarar 😉

17 timmar sedan skrev tomashag:

 När jag startade motorn med växeln i så rörde sig inte propellern. Vad kan ha hänt?

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS,

Hur gick det ?  Hittat felet ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. Jag har haft en kille från ett varv och tittat på båten. Han kopplade ur växelvajern och körde manuellt men det var ingen skillnad. Han tror att det är fel i backslaget men tyvärr kan dom inte fixa felet förrän vecka 33. Jag återkommer och berättar vad det var.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev tomashag:

Nej. Jag har haft en kille från ett varv och tittat på båten. Han kopplade ur växelvajern och körde manuellt men det var ingen skillnad. Han tror att det är fel i backslaget men tyvärr kan dom inte fixa felet förrän vecka 33. Jag återkommer och berättar vad det var.

 

Men du skrev ju att axeln faktiskt roterade bakom/efter backslaget ?

Ja, ja - följer mysteriet med intresse 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr såg jag nog fel, axeln vibrerade så mycket att jag trodde att den roterade också. Sorry.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag äntligen fått reda på vad det var för fel. En axel inne i backslaget med längsgående kuggar hade fallerat. Kuggarna var helt enkelt utslitna. Tyvärr går axeln inte att köpa separat utan man måste köpa en sats med diverse delar för 18000 + moms, inte kul!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev tomashag:

Tyvärr går axeln inte att köpa separat utan man måste köpa en sats med diverse delar för 18000 + moms, inte kul!

:(

Du får glädja dig åt att backslaget då blir bättre än det var och kanske fungerar felfritt i många år till.

 

Vet du varför kuggarna har slitits ut?

Kan ju vara bra för att veta så att du kan undvika en till liknande reparation...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydligen saknade konstruktionen ryckdämpare vilket killen på varvet trodde bidrog till att kuggarna hade slitits. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag äntligen fått tillbaka båten. Det visade sig att det inte fanns några reservdelar och inte tänkte dom tillverka några nya heller! Till all lycka så lyckades varvet hitta ett begagnat backslag som dom plockade delar från, så - slutet gott, allting gott!

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...