Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tomashag

Halv katastrof

Rekommendera Poster

Vi gick för motor igår på Björkfjärden pga svag vind då plötsligt det blev ett jäkla oljud från motorn. Jag la direkt ur växeln och då tystnade oljudet. När jag la i växeln igen så började det låta igen och jag gjorde ingen fart. Samma gällde för back. Jag fick sedan kryssa tillbaka till Törnbyviken vilket tog hur lång tid som helst i den svaga vinden. Allra sist blev jag bogserad in i hamnen av en vänlig själ som också skulle in i samma hamn. Det känns nästan som seglingssommaren är över och att det kommer att kosta hur mycket som helst att reparera.☹️ Är det någon som har en teori vad som kan ha hänt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite info om vad det är för båt, vad det är för motor och om det är rak axel eller drev, skulle underlätta.

Men spontant skulle jag säga att om det inte låter illa med motorn i friläge, så är problemet i "växeln". Och med tanke på att du inte fick drivning alls med motorn i "växel", så är det väl nåt som är totalt kras i "växeln".

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kanske tillägga att båten har en 3-bladig foldingpropeller där bladen byttes ut för några år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så enkelt att växelväljarvajen har halkat lite i sin infästning, så att backslaget bara kommer halvvägs in i växel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela flänskopplingen mellan backslag och propelleraxeln, kan väl vara något att börja med. 

Alltså inte del av flänskoppling som klämmer runt axeln. Utan de två skivorna, om det nu är sådan koppling. 

 

Vet en som tappat tre av fyra skruvar. 

Fruktansvärda vibrationer och oljud, då axeln gick mot innerväggen i propellertrumman. 

 

Lägg upp en bild. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är oljenivån i backslaget? 

 

För låg kan vara en indikering på allvarligt fel... 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du delar flänskoppling, tänk då på att inte lossa bakre halvan från själva propelleraxeln... 

För då kan axeln kasa bakåt, och du får ev in vatten i båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten sköts av varvet i Rosättra, hoppas dom har koll på oljenivån.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mycket bättre att du lär dig sköta detta själv, och kontrollerar i både motor och backslag enligt manual. Typ var 20:e driftstimma. 

Visst, kan du få nån droppe olja på fingrarna, men.... 

 

- Ponera att varvet aldrig fyllde olja i backslaget, kanske p g a mobilsamtal, slarv e t c vid byte. 

Känns, det igen att folk är så jäktade

nuförtide...? 

 

Den matchen vinner du inte om det är så. 

 

OBS, vill inte vara elak.

Men vid drift av egna maskier och då främst äldre, är det med enkla medel, hålla drift och kostnader nere. 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Passa på att lyfta backslagets oljesticka samtidigt som du kollar skruvarna till flänskopplingen. 

OBS vissa oljestickorska ska kollad när stickan läggs mot gängorna, andra i skruvnahekt in, eller bara i skjuva i bott om det inte finns gängor. Se manualen. 

 

 

Och hur ser de ut, strax bakom flänskoppling oc framför axeltätning. 

Finns där ev ett trycklager? Fast monterad mot ett typ litet skott? 

Sitter då trycklager ordentligt fastskruvad? 

Om inte så kommer trycklagret att kastas runt. 

 

Ta bilder och lägg upp. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller ett eventuellt tappat blad, som Peter_K föreslog, så borde man väl göra någon fart på de kvarvarande två bladen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev tomashag:

Vad gäller ett eventuellt tappat blad, som Peter_K föreslog, så borde man väl göra någon fart på de kvarvarande två bladen.

Japp, men det borde vara ”ett jäkla oljud” från vibrationer pga obalans 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om det finns någon propeller kvar. Träffade på en båt för några år sedan som tappat sin propeller, troligen pga av att ett låsbleck hade gått sönder.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer några bilder. När man öppnade locket till backslaget så syntes ingen olja men mätstickan visade nästan överfullt med olja. IMG_5243-1.thumb.jpg.77ae68b01e37f3f6893d38ba88b24087.jpgIMG_5247-1.thumb.jpg.871c8b5120cb8389851eee8073ec4c69.jpgIMG_5253.thumb.jpg.c3ea71e043b3578998c1f34f7936a442.jpgvisade nästan överfullt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte inte på att kolla om axeln roterar, jag ska göra det senare i kväll.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev tomashag:

Jag tänkte inte på att kolla om axeln roterar, jag ska göra det senare i kväll.

 

Vi råkade ut för att axeln gled ur klämkopplingen. Förvisso utan vibrationer men det hände inget när vi lade i växeln. Jag tittade bara att klämkopplingen roterade. Axeln låg mot klämkopplingen, så det såg rätt ut.

Jag trodde vi tappat propellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jodå, axeln roterade men vibrerade ganska kraftigt. Jag antar att problemet ligger i propellern, eller hur? Det blir väl att ta upp båten på en marina för att byta propellern så måste man väl lyfta upp båten.

Redigerad av tomashag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev tomashag:

Jag antar att problemet ligger i propellern, eller hur?

Dyk ner och kolla så du inte har skräp som fastnat i propellern.

  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om det har fastnat något i propellern så borde jag väl göra någon fart, men loggen visade 0.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev tomashag:

Men om det har fastnat något i propellern så borde jag väl göra någon fart, men loggen visade 0.

 

Det beror på vad som fastnat. Ett dopp är enklare och betydligt billigare än att lyfta. Jag tänker bara om det skulle vara så.

Dessutom ser du om propellern är kass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, nu är doppet taget, inget satt fast i propellern som var hel! Det gick att vrida runt propellern, både i friläge och med växeln i. När jag startade motorn med växeln i så rörde sig inte propellern. Vad kan ha hänt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, antingen har något släppt (t ex axeln från klämkopplingen, kolla!), något är sönder i drivlinan (backslaget, här blir det svårt men det är inte troligt) - eller så har något hänt så att växeln faktiskt inte är i (kolla att växelföraren på backslaget rör sig som den ska när reglaget används).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En påminnelse om att det vibrerar hej vilt när jag försöker köra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror fortfarande att växelväljarvarjen har lossat lite så att backslaget bara kuggar i halvt när ni försöker lägga i växel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
53 minuter sedan skrev sajjen:

Jag tror fortfarande att växelväljarvarjen har lossat lite så att backslaget bara kuggar i halvt när ni försöker lägga i växel.

Men enligt TS så roterar axeln:

2021-07-18 vid 20:23 skrev tomashag:

Jodå, axeln roterade men vibrerade ganska kraftigt. Jag antar att problemet ligger i propellern, eller hur?

Roterade, men detta var inne i båten du såg att den roterade, eller ?

 

1 timme sedan skrev tomashag:

Det gick att vrida runt propellern, både i friläge och med växeln i. När jag startade motorn med växeln i så rörde sig inte propellern. Vad kan ha hänt?

Jag tycker det låter som att kilen på propelleraxeln som låser propellerrotationen brustit eller nå't åt det hållet. Frågan är om ens axeln roterade, för om inte kan axeln helt enkelt gått av, framför/innanför yttre lagringen, och det är därför det vibrerar så väldigt - men driver noll.

 

Det sistnämnda kan du konstatera om du dyker ner igen och försöker skjuta/dra propellern med axel inåt/utåt (mot rodret). Går den att rucka i längsled är det axelbrott.

Men även problem kilen borde du kunna se: Rotera propellern och se om axeln snurrar med. Gör den inte det, är det där problemet är. Men har kilspåret skadats också, kan du åka på att byta hela axeln även då.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men jag ser ju att axeln roterar och vibrerar inne i båten innan den försvinner ur synhåll. Något borde väl då ske mellan där jag ser axeln försvinna och när den når propellern men vad finns där emellan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...