Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
JHurtig

Motorn dör efter ca 10 minuter

Rekommendera Poster

Tjena! Jag har en Mercury 60hk 2 takt från skulle gissa tidigt-mitten av 90-talet.

 

Den startar jätte lätt, går hur fint som helst men efter ca 10 minuter så dör den bara och blir svår startad. Den tänder inte, men väntar jag en stund så går den igång igen  en liten stund sen uppstår samma fenomen.

Har känt på skvallerstrålen och den är stabil i trycket och den pendlar mellan ljumet och kallare. 

 

Jag har bytt bränslefilter, rengjort förgastarna, rengjort luftburen och putsat av stiften. Kollat så det är gnista på alla stiften och Putsat av alla ärgade kontakter till tändspolarna.

 

Är det någon som vet vad det kan bero på? Jag misstänker att det är cdi-boxen som spökar, kan det vara det eller är jag helt ute och cyklar? 

 

 

Mvh Jonatan Hurtig 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är nog inne på rätt spår.

Ett så kallat värmefel, som uppträder då motorn blir varm, och försvinner när den kallnat.

Diverse gammal elektronik kan bära sig åt på det viset, likadant med tändspolar.

 

Detta då om motorn stannar helt tvärt utan att hosta eller tappa kraft.

Om så är fallet, är det nog mer bränslerelaterat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker det känns konstigt om det skulle vara tändspolarna, det är en 3 cylindrig motor så det sitter ju 3 tändspolar. Känns som den inte hade stendött om bara en hade strulat, utan fortsatt att gå fast bara på 2 cylindrar? Är ju bara en tanke av mig så kan ha fel också! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

låter som ett kondensatorfel/komponentfel, kan nog mycket väl vara cdi-box, för hade det varit en av tre spolar, hade den bara gått sämre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fungerar varvräknaren ?

Hjälper det om du pumpar på blåsan på bensinslangen ?

Kan du lägga upp ett filmklipp när det händer ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...