Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
svampbob

Koppla ankarspel

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har ett Lofrans Horizon 1500 monterat på min båt: Det har troligen suttit där länge, men det har alltid fungerat och därför inte blivit utbytt.

I samband med större renovering av båten blev jag tvungen att demontera kopplingsboxen i motorrummet. Nu har den stora hemma-elektrikern varit framme och återmonterat. Jag har kopplat på pluskabeln från batt till box och signalkablarna till spelet och utgående strömförsörjning från boxen till spelet. När jag mäter mellan utgående minus från boxen och minus-skenan ligger där ca 4,5 v. Ska det verkligen göra det? vågar inte ansluta minus från boxen till minus-skenan innan jag vet att det är ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Men du har ju ännu inte kopplat in (batteri)minus till kopplingsboxen, alltså ?

Då "svävar" den ju fritt rent elektriskt, och i och med att du har plus anslutet så kommer du ju mäta något mer eller mindre "plus" på allting där, om du mäter mot båtens minusskena.

 

Koppla du in minus också, för jag antar att du har säkringar och dessutom har dubbelkollat inkopplingen ?  Har du ingen dokumentation brukar den gå att hitta på nätet.

Redigerad av IngemarE
Stavvfell
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har säkring på plussidan mot batteriet. Letade på nätet men hittade inte nåt om elen på spelet. Märkte dock upp allt innan jag rev, så det bör vara rätt kopplat.Det är bara plus och minus till spelet, plus och minus in i boxen och tre olika signalkablar.  Men då ansluter jag minus imorgon och provar. 
Tack så länge!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Boxen innehåller väl ingen avancerad elektronik, det brukar bara vara ett stort relä, alltså en kontaktor, som koppla på ankarspelets motor, samt polvända den samma så att motorn kan rotera åt båda hållen . Men du får väl lyfta på locket och kolla 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog ett djupt andetag och kopplade på minus. Det funkar!!

Först gick det bara att ”dra upp” men med lite wd40 i kontakten vid spelet så går det även ner. 
Tack!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...