Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
johan83b

Oljetryck & temperatur AD31 P-A x2

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har tre frågor som jag söker svar på.

Båten 30-fots Cranchi med dubbelmontage AD31-PA (920h) , 2x duoprop drev.(allt funkar och går bra)

 

1) Det här med marscharv. motorerna maxar 3900-4000rpm. Försöker här hitta en "ekonomifart i plan" skulle säga att båten vill ha ca 3300 rpm för en fin planing med mindre motstånd. här har jag läst någon volvo-penta information att man skall ligga 10% under maxvarv för ekonomiskt drift. samtidigt så skriver många i forum ca 3000 rpm för ekonomisk drift. 3000 rpm känns något lite (ca 17-18kn) och båten vill ha lite mer för att ligga bra i vattnet.

Finns det någon som har dubbelmonterade ad-31 PA som kan ge svar på detta?

 

2) försöker lära mig diagnostiera motorerna via mätarna, men hitta inte information om vilken temperatur som motorerna bör hålla sig till. båda verkar må bra och ligger (och stannar)runt 80-90 C. vid vilken temperatur tar motorerna stryk?

 

3) Oljetryck - vid vilket oljetryck kan indikera att något är fel? den ena motorn har en minimal skillnad mot den andra.

 

Tack på förhand  & Önskar alla en trevlig båtsommar.

 

// Johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också en 30 fotare med dubbla AD31.

Bästa marschfart måste ju vara när båten kommit ordentligt upp i planing vilket för oss innebär ca 23 knop och 3500 varv. 
Vill man åka fortare än så en längre tid så rekommenderas att ligga på 200 varv under aktuellt toppvarv.

Så dina 3300 varv låter rimligt och mest ekonomiskt.

Vid 17-18 släpar vår båt aktern tungt i vattnet så jag kör aldrig under 20 knop förutom då vi kör sakta och då max 7 knop sen trögar det och båten river svall.

 

Normal driftstemperatur är 75-90 grader så dina motorer verkar jobba helt normalt.

 

Oljetrycket diffar lite mellan mina motorer också men håller sig mellan 200 kPa på tomgång vid varm motor till 4-450 vid marschvarvtal.

Instruktionsboken som du hittar här säger att 150-500 kPa är normalt.


Trevlig sommar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...