Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Isak_A

Yamaha F225 tappat fart

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej forumet. 
 

Tänkte se om det finns några bra tips kring toppfartsproblem på en Finnmaster 6600 WA med Yamaha F225 (07:a)

 

Köpte båten i april och är oerhört nöjd på alla sätt och vis förutom kring vad som skett med toppfarten. 
Den går riktigt fint ändå och toppfart är väl egentligen inte det väsentliga men man vill ju att grejorna ska fungera som det ska.
 

Har tappat ca 8 knop sedan provkörning vid inköp då det uppmättes dryga 44 knop på Plottern. Toppfart från tidigare ägare lagrad på plottern är 45,3 och det är runt 44-45 den ska göra i optimala förhållanden. 
När vi provkörde var vi två vuxna i båten, 20% bränsletank, 15 grader varmt ute. Nymålad botten.

Har inte riktigt koll på maxvarv den gången men enligt bok ska det vara 5000-6000 varv.  
 

Efter att jag köpte den så lämnade jag in den på fullservice samt kollade dyvika. Allt såg bra ut och jag tycker motorn går rent och fint (av vad jag som amatör kan höra/känna)
Under årets första turer har jag inte maxat någonting men häromdagen tänkte jag att vi skulle gå på lite i fullt tryck, då var vi 3 vuxna och 3 barn, 40% tank och 28 grader varmt ute. 
5400 varv och med lite trimning upp i 5600 varv. 
Trimplan infällda och motorn trimmad precis i så högt läge som möjligt utan att fören lyfter. 
Fick med nöd och näppe upp henne i 35 knop. Alltså 9 knop lägre än tidigare i våras. 
Gick över botten med en svamp och det är ingen synlig eller kännbar beväxning. 
 

Provade nu idag igen, lite svalare ute och endast 2 vuxna och 2 barn, då klev hon en knop till, dvs 36 knop. 5600 varv men tycker det händer väldigt lite mellan 5300 och 5600. 
8 knop lägre än i våras. 
 

Inte kan väl 2 barn, lite packning, 15% mer bränsle och 10 grader varmt ute göra 8 knop i skillnad?
Känns som att något inte riktigt stämmer, eller vad säger ni som vet?

 

Tänkte plocka  upp henne, öppna dyvika och säkerställa att det inte står 100-tals liter vatten där, samt gå över botten med borste. 
Om det fortfarande inte ger någon skillnad så tänker jag att problemet sitter i motorn, men vad skulle det kunna vara?

 

eller överreagerar jag och de 8-9 knopen i diff är helt normalt?

 

 

Redigerad av Isak_A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev Isak_A:

Tänkte plocka  upp henne, öppna dyvika och säkerställa att det inte står 100-tals liter vatten där, samt gå över botten med borste. 

 

Jag reagerade på samma sätt som du när min gjorde 35 vid sjösättning och sent på hösten bara 30 men så brukar det vara, dom är alltid snabbast i början på säsongen, och mina propellrar var fulla av havstulpaner som orsakade detta, så nästa säsong var den pigg och rask igen.

 

Men du kan ju fälla upp motorn så den är ju ren o fin utgår jag ifrån.

 

Påväxt och vikt är ju två saker som påverkar farten så att kolla upp det gör du rätt i tycker jag, sedan får man ju kolla upp motorn och se om den går riktigt, på något sätt.

 

Båten är ju ny för dig så då vet man inte riktigt än hur den ska gå, som man gör när man har haft den några år, för då märker man ju mycket lättare om något är fel för att man vet hur den brukar bete sig.

 

Det kanske inte är något större fel på den men man vill ju gärna veta...

 

Redigerad av touchwood

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev touchwood:

 

Jag reagerade på samma sätt som du när min gjorde 35 vid sjösättning och sent på hösten bara 30 men så brukar det vara, dom är alltid snabbast i början på säsongen, och mina propellrar var fulla av havstulpaner som orsakade detta, så nästa säsong var den pigg och rask igen.

 

Men du kan ju fälla upp motorn så den är ju ren o fin utgår jag ifrån.

 

Påväxt och vikt är ju två saker som påverkar farten så att kolla upp det gör du rätt i tycker jag, sedan får man ju kolla upp motorn och se om den går riktigt, på något sätt.

 

Båten är ju ny för dig så då vet man inte riktigt än hur den ska gå, som man gör när man har haft den några år, för då märker man ju mycket lättare om något är fel för att man vet hur den brukar bete sig.

 

Det kanske inte är något större fel på den men man vill ju gärna veta...

 

Tack för svar. Kollat mellanskrovet nu och det är snustorrt. Ska skrubba botten men vi ligger i sötvatten så det borde inte vara det. 
 

kanske snarare är något med hur bränsletillförseln vid insprutningen är. Att den inte får tillräckligt med soppa för att de full effekt??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten suger vatten så den väger betydligt mindre vid sjösättning än när den legat i en tid. Nästa vår kommer du nå samma fart igen för att sen avta :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rolle85:

Båten suger vatten så den väger betydligt mindre vid sjösättning än när den legat i en tid. Nästa vår kommer du nå samma fart igen för att sen avta :)

Tack. Vi får hoppas det. Skrovet är dock epoxi-behandlat så tror inte hon suger så mycket utan tror efter de senaste dagarnas undersökning (ingen beväxning och inget vatten skrovet) att det har nått med motorn att göra. 
 

Någon som är hemma på motorer (vilket jag inte är :) kr. Kan motorn nå rätt varvtal men ändå inte få ut full effekt/kraft av någon anledning, eller är det en omöjlighet, dvs varvar den  5600 så är det lika med att den ger max ut. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Att en båt ”suger” vatten är ett mindre problem om man mäter toppfart. Om din båt inte är bottenmålad tror jag att din lägre fart beror på påväxt, sleke, slem, alger kärt barn har många namn. Det är inte bara havstulpaner som växer på skrov. Mitt tips är att köra båten till en bottentvätt, troligen ”får” du tillbaka farten, om inte så börja felsöka motorn.

Redigerad av Dilba
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte prova att ta en kort sväng ensam i båten när tanken är runt 20% för att säkerställa att vikt / viktfördelning inte är boven. 
 

Du skriver att du trimmar ut så att inte fören lyfter, det är ju det som är meningen- dvs lyfta fören och minska den våta ytan. (Jag kanske missförstod dig). Jag brukar trimma tills jag märker att den tappar greppet (suger luft) och sedan lägga mig precis under det så det greppar, då ökar varvtalet. Alla båtar är ju olika så man för experimentera med trim för att hitta rätt.

 

som andra påtalat är påväxt en stor faktor men har du en bottenfärg värd namnet borde inte detta vara en faktor. En enkel sak man kan göra är att ”låna” en skrovskyddsduk och glida fram och tillbaka nån gång eller två för att bli av med slem och ev. alger. Men är det mkt påväxt måste det nog till en riktig tvätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Kan du inte prova att ta en kort sväng ensam i båten när tanken är runt 20% för att säkerställa att vikt / viktfördelning inte är boven. 
 

Du skriver att du trimmar ut så att inte fören lyfter, det är ju det som är meningen- dvs lyfta fören och minska den våta ytan. (Jag kanske missförstod dig). Jag brukar trimma tills jag märker att den tappar greppet (suger luft) och sedan lägga mig precis under det så det greppar, då ökar varvtalet. Alla båtar är ju olika så man för experimentera med trim för att hitta rätt.

 

som andra påtalat är påväxt en stor faktor men har du en bottenfärg värd namnet borde inte detta vara en faktor. En enkel sak man kan göra är att ”låna” en skrovskyddsduk och glida fram och tillbaka nån gång eller två för att bli av med slem och ev. alger. Men är det mkt påväxt måste det nog till en riktig tvätt.

Tack för svar. 
Du har helt rätt. Ska prova ensam i båten med rätt last så det finns ett jämförelsetal där. 

 

med trimning så menar jag absolut att jag lyfter fören och att den ligger högt men innan det börjar släppa i greppet vid propellern  så börjar fören slå upp och ned.  då brukar jag trimma tillbaka lite lite så att den precis slutar guppa. 

Det är inte mycket påväxt alls men lite halt/slemmigt är det ju, vilket jag försökt ta bort med borste/svamp.
där man skrubbat känns färgen sommarnatt, sträv, på oskrubbat är det en hal yta men den är ju inte särskilt tjock, bara nån millimeter. 
Full förståelse om påväxten/slemmet gör 2-3 knop men skulle vara väldigt märkligt om det påverkade 8. Men det kanske är olika saker i kombination. 
 

Ska prova med exakt lika vikt och se lite. 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Når du samma varvtal så har du samma effekt på motorn förutsatt att propellern greppar på samma sätt! Jämför med en bil som spinner, s

Då kan du få varvtal men ingen fart. Kolla att allt är rent, speciellt propellern. Annars är det nog bara vikt som för det, men jag har samma. Når 37 knop på våren och kanske 32-34 på hösten inte samma skillnad men samma tendens.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

9 knops skillnad är ju kanske i mesta laget.

Hur mycket varvade den när den gjorde 45 knop ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev touchwood:

 

9 knops skillnad är ju kanske i mesta laget.

Hur mycket varvade den när den gjorde 45 knop ?

 

Slarvigt nog reflekterade jag inte över det. Skulle ju naturligtvis noterat ned maxvarvet vid provkörningen som referens men bommade det. 
Tycker som du att 8-9 känns lite mycket i diff….

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-07-18 vid 07:57 skrev johan_sjobjorn:

Kan du inte prova att ta en kort sväng ensam i båten när tanken är runt 20% för att säkerställa att vikt / viktfördelning inte är boven. 

 

Gör detta och kolla vad du får för varvtal.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-07-19 vid 19:22 skrev touchwood:

 

Gör detta och kolla vad du får för varvtal.

 

5600 varv. Max trimmat. 
39 knop. 
Lätt motvind. 
dvs 5 knop lägre än i våras. 
 

störande att inte ha koll på varvtalet sen i våras men känslan är att man skulle vilja få upp den ett par hundra varv till och så också farten. 
Men inget som är akut på något sätt. 
 

Finns något man kan testa själv så tar jag gärna tips. Annars får de kika på servicen till hösten. 
Om den däremot inte kliver över 42-43 nästa vår är det något som felar….

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Isak_A:

Annars får de kika på servicen till hösten. 

 

Ja är det inga larm och den verkar gå riktigt så är det väl inte mycket mer man kan göra.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta (om inte alla) nyare Yammor har ett felsäkert läge som backar av tändningen. Man tappar då effekt och får motsvarande symptom. Det är därför bra om de på servicen i höst kan scanna av koder med YDIS. Det kan exvis röra sig om något givarfel.

 

Ett tapp på 8knop utan synbar beväxtning låter mycket, men det är inte omöjligt. Tappade själv 4-5 knop med beväxtning på proppen. Den var dock klart synbar...

 

Återkoppla gärna hur det går. Dessa trådar tenderar att dö ut när problemet är löst och de som söker i forumet hittar aldrig några lösningar, bara problem;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mange249:

De flesta (om inte alla) nyare Yammor har ett felsäkert läge som backar av tändningen. Man tappar då effekt och får motsvarande symptom. Det är därför bra om de på servicen i höst kan scanna av koder med YDIS. Det kan exvis röra sig om något givarfel.

 

Ett tapp på 8knop utan synbar beväxtning låter mycket, men det är inte omöjligt. Tappade själv 4-5 knop med beväxtning på proppen. Den var dock klart synbar...

 

Återkoppla gärna hur det går. Dessa trådar tenderar att dö ut när problemet är löst och de som söker i forumet hittar aldrig några lösningar, bara problem;)

Tack. Ska be dem kolla det och återkoppla här. 
men kan felsäkert läge bara begränsa ett par hundra varv menar du? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...