Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Rekommendera Poster

Hejsan!

Har en Maxum scr 2400 med MerCruiser 5.7 L förgasarmotor. När jag kör båten och träffar en större våg så stannar motorn. Den verkar stanna av själva ”slaget”. Direkt efter så startar den utan problem igen. Någon som har varit med om något liknande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om microbrytaren på växelplattan är boven i dramat 

Om den är lös eller lite feljusterad kan det bli sådana spännande effekter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev SkogisSkogis:

Hejsan!

Har en Maxum scr 2400 med MerCruiser 5.7 L förgasarmotor. När jag kör båten och träffar en större våg så stannar motorn. Den verkar stanna av själva ”slaget”. Direkt efter så startar den utan problem igen. Någon som har varit med om något liknande?

Jo jag har varit med om likande, i bil, när man kör i 70 km/h över ett gupp, då var det taskiga flatstiftskontakter på tändspolen.

 

Om en bensinmotor stannar tvärt utan förvarning är det högst sannolikt ett elfel.

Att den sedan stannar när den utsätts för ett slag, en skakning när du kör in i en våg tyder ju på glappkontakt eller det som @Holsson föreslår.

Men jag skulle rycka i alla kablar och kabelskor som har med tändningen att göra, särskilt tändspolens båda kablar. Har du traditionell tändning med brytarspetsar eller elektronisk dito?

I det senare fallet kan det finnas en elektronikbox med diverse anslutningar som kan vara glappiga.

 

-Men glappiga flatstiftskontakter på tändspolen, eller dess högspänningsuttag kan kännas klart misstänkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte på en annan sak, efter ett liknande problem som löstes i en annan tråd här.

-Är det bara motorn som stannar? eller slocknar resten av båtens elsystem samtidigt?

Om så är fallet ligger ju glappkontakten närmare batteriet, kanske i batteriets stora anslutningar. Visserligen kanske du i så fall märkt det när du drar runt startmotorn, men man vet ju aldrig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för alla förslag. Och det är bara motorn som stannar, inget strömbortfall förövrigt. Spinner igång som en katt så fort jag startar igen.
Jag har ryckt i alla kablar som tillhör tändningen utan resultat. Får ge mig på en närmare koll på microbrytare, tändspole och brytarspetsar.

 

Kan glappande jordkabel vara problemet?

Redigerad av SkogisSkogis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev SkogisSkogis:

Tack för alla förslag. Och det är bara motorn som stannar, inget strömbortfall förövrigt. Spinner igång som en katt så fort jag startar igen.
Jag har ryckt i alla kablar som tillhör tändningen utan resultat. Får ge mig på en närmare koll på microbrytare, tändspole och brytarspetsar.

 

Kan glappande jordkabel vara problemet?

Ja absolut, jord- eller mer korrekt minuskablarna har lika stor betydelse som pluskablarna.

Tändspolen har ju två kablar, plus från tändningslåset och en med puls från brytarspetsarna som i sin tur är ”jordade” i godset i fördelaren och därmed i motorblocket. Om strömmen inte kan ledas tillbaka i en minuskabel till batteriet så är ju kretsen bruten och motorn stannar.

Båtmotorer brukar ha en grövre minuskabel fastskruvad någonstans i motorblocket, och i den anslutningen kan det samlas oxid och därmed dålig kontakt, glapp, eller ingen kontakt alls. Så visst är den delen av elsystemet värd att kontrollera.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var det fixat! Det visade sig vara så simpelt att tändningslåset glappade. Det i kombination med att det hängde några nycklar som svängde fram och tillbaks när jag körde genom vågor. Det gjorde så att startnyckeln flyttade sig någon millimeter och då bröts strömmen. 

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...