Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Snipan93

Slirande backslag Sabb 1H

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har upptäckt att backslaget på min Sabb 1h slirar i framåtläge, men driver fint bakåt.

 

Trycker jag spaken framåt så slutar den slira och driver fint.

 

Vad kan man göra åt detta?

 

Finns det något att justera/shimsa?

 

 

 

Kan tillägga att jag är ganska duktig på mekaniska grejer och har renoverat en hel del amerikanska V8:or från 50-60tal.

Men är ganska ny på båtar, och backslag är helt nytt för mig.

 

20210715_210349.thumb.jpg.437e3ed97f1b39db5ec9de1a934da044.jpgSkulle någon kunna förklara lite hur ett backslag funkar och hur det är uppbyggt?

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen ingen som har renoverat ett Sabb backslag eller har tips till mig?🥺

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har haft isär ett backslag till en större Sabb, fast det är rätt så många år sedan. Vad jag minns så var det inte så särskilt avancerat. Om det drar när du trycker fram spaken så finns det säkert någonting att anspänna drivningen med. Har du lyft på locket och kollat? Har du inte någon instruktionsbok?

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev sanktanna:

Hej.

Jag har haft isär ett backslag till en större Sabb, fast det är rätt så många år sedan. Vad jag minns så var det inte så särskilt avancerat. Om det drar när du trycker fram spaken så finns det säkert någonting att anspänna drivningen med. Har du lyft på locket och kollat? Har du inte någon instruktionsbok?

Ingemar

Jag har lyft på locket och där finns inga justeringar. Jag har en verkstadhandbok till backslaget som är norska och engelska blandat. Och väldigt dålig bilder och ritningar. 

 

Av vilken anledning hade du isär backslaget. Slirande den? 

 

Vad gjorde du för att åtgärda felet?

 

 

Är tacksam för all hjälp!

Båtar och backslag är ganska nytt för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kilen till flänsen hade gått sönder och förstört utgående axeln så att de var den jag bytte. Jag behövde nog inte justera drivningen vad jag kan minnas. Kan man få se en bra bild på innanmätet under locket? Sprängskiss?

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev sanktanna:

Kilen till flänsen hade gått sönder och förstört utgående axeln så att de var den jag bytte. Jag behövde nog inte justera drivningen vad jag kan minnas. Kan man få se en bra bild på innanmätet under locket? Sprängskiss?

Ingemar

Jag tog av locket i förrgår men jag glömde ta en bild. Och jag har min verkstadslokal ca en mil hemifrån, men jag ska fixa en bild i helgen.

 

Jag har bifogat verkstadhandboken, du kan ju titta i den, där finns en del skisser.

Sabb_Gear_Model_H-1965_service_manual_English.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är konor som sköter drivningen. Propelleraxeln måste kunna tryckas framåt av propellern för att konan ka greppa. Sitter propellern för nära yttre lagret eller har du monterat någon anod där emellan som hindrar? Enligt din bok så finns det tydligen nya belägg att byta om de är utslitna.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...