Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Paramedic

Ännu en grundstötning

Rekommendera Poster

Jag klantade till det häromdagen när jag skulle lägga till vid en klippa. Stod helt stilla med motorn på tomgång, men fick sidvind och svall samtidigt som jag trasslade med ankarlinan.

Klantigt och jag borde ha avbrutit direkt och börjat om. Men vinden knuffade mig sakta in i en klippa så proppen gick på. Men vad är sannolikheten för att axeln är sned efter denna grej. Kan inte se någon skevhet eller känna några konstiga vibrationer. Köpte en ny propp men undrar om det är ett måste att åka till verkstad och få det kollat? Blev endast det på bilderna på ett blad och endast lite färg släpp på ett annat blad. Är risken för skev axel överdrivet ? Tacksam för hjälp och funderingar.

IMG_20210715_182004504.jpg

IMG_20210715_181836502_HDR.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har alltså råkat ut för den oberäkneliga landhöjningen, ja den är förrädisk.

 

Motorn på tomgång, och friläge?

Det var alltså svallet som lyfte båten en liten bit och satte ned den så att den frikopplade propellern slog i en sten, klippa eller så?
Bara en liten skada på ett av bladen?

 

I så fall kan du sova gott i natt, det krävs mer våld för att stuka en propelleraxel.

Och om du nu inte känt några vibrationer så bekräftar det bara att du kan ta det lugnt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog tomgång och framväxeln i. Men som sagt vi stod i stort sett helt stilla. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Paramedic:

Jag hade nog tomgång och framväxeln i. Men som sagt vi stod i stort sett helt stilla. 

Propellern roterade, men bara en liten skada på ett blad, ja i så så fall har ju krafterna inte varit så stora.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...