Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
toso

Ad41 blir för varm på höga varv

Rekommendera Poster

Åkte ut från Viggbyholm igår och halvvägs till Vaxholm larmade min AQAD41:a för överhettning. Efter det har jag märkt att temperaturen (enligt analoga instrumentet på instrumentbrädan) ligger stabilt på 80C om jag håller ca 1500 varv. Håller jag 3000 varv eller mer stiger temperaturen till över 95C på ca 15 minuter. För en vecka sedan hade jag inte problemet så det har uppstått i hamnen så att säga.Jag har kollat impellern, glykol och oljan. Allt ser bra ut. Vad tror ni kan vara fel?

 

Mvh Tomas, just nu vid Träskö

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska prova att rengöra söt och saltvatten kretsarna när vi kommer hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det har du säkert koll på men basic att kolla innan du börjar med mer avancerad felsökning och skruva på saker är ju att kika på impeller, sjövattenfilter, remspänning och kylvätskennivå. Varm motor kan ju vara allt från en inte tillräckligt öppen sjövattenkran till dålig topplockspackning. Instruktionsboken till motorn har en fingervisande felsökningsguide. 

 

lycka till

 

Redigerad av batakarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har du kollat gälarna och inloppshålet undertill  för kylvattnet på drevet samt sjövattenfilter?

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rengöring av färsk och sjövatten sidan med "Systemrens" löste bokstavligen problemet. Nu håller sig temperaturen stabil.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...