Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
panodil

Ström bryts, motorn dör

Rekommendera Poster

Har ett problem som kanske är omöjligt att svara på men jag greppar efter alla möjliga halmstrån. Har en Mariner 100 EFI -06 som är regelbundet servad och har gått som en klocka i alla år som jag har ägt den. Nu har den tvärstannat några gånger och det gör mig såklart lite oroad. Inte bara motorn dör utan all el försvinner samtidigt så plotter etc dör också. Hittills har det bara varit att starta den igen och då har den startat lika snällt och fint som vanligt. Det här har hänt 5-6 gånger vid alla möjliga olika varvtal. Känns ju som att det är något som glappar och jag har kollat batteripoler och där verkar allt okej.

Förstår att det inte går att tala om vad det beror på utifrån den bristfälliga problembeskrivningen men jag tar gärna emot tips på vad som kan kollas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu HELA båten blir spänningslös är det ju mer sannolikt att felet ligger utanför motorn.

Ja polskorna kan ju göras rena och dras åt samt kollas igen, batterifrånskiljaren (=huvudbrytaren) är den hel och hur ser dess anslutningar ut?

 

Det är ju iallafall lätt att tro att felet, glappkontakten eller vad det är, finns tidigt i elsystemet eftersom allting slocknar samtidigt.

 

Iofs har jag läst här på forumet att utombordare ibland kan vara självförsörjande på el så snart de startats, hur det ligger till med din Mariner har jag dock ingen susning om. Men om den nu stannar så som du beskriver är det kanske så att den försörjs externt.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska göra en lite mer noggrann rengöring av polerna och dra åt ord ordentligt. Ska också kolla huvudströmbrytaren. Den hade jag tänkt kolla ändå eftersom den inte bryter all ström vilket jag antar att den ska göra. Tror att jag t o m kan starta motorn fast den är frånslagen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är vanligt att start och trim ej går över huvudströmbrytare.

Men man kan naturligtvis lägga till även dem eller på en separat brytare.

Det brukar köra ihop sig vid trailing om strömmen är bruten och man glömt låsa motorn i det läge som lämpar sig för transport.

Då blir det upp i båten och slå på strömmen.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev panodil:

Har ett problem som kanske är omöjligt att svara på men jag greppar efter alla möjliga halmstrån. Har en Mariner 100 EFI -06 som är regelbundet servad och har gått som en klocka i alla år som jag har ägt den. Nu har den tvärstannat några gånger och det gör mig såklart lite oroad. Inte bara motorn dör utan all el försvinner samtidigt så plotter etc dör också. Hittills har det bara varit att starta den igen och då har den startat lika snällt och fint som vanligt. Det här har hänt 5-6 gånger vid alla möjliga olika varvtal. Känns ju som att det är något som glappar och jag har kollat batteripoler och där verkar allt okej.

Förstår att det inte går att tala om vad det beror på utifrån den bristfälliga problembeskrivningen men jag tar gärna emot tips på vad som kan kollas!

Detta hände mig och min Optimax , det visade sig vara glapp på pluspolen på batteriet.

Efter jag rengjort och dragit åt ordentligt har det inte hänt igen.

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då ger jag polerna lite uppmärksamhet så får vi se om det hjälper. Tackar för all input!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
22 minuter sedan skrev sarvenpa:

Detta hände mig och min Optimax , det visade sig vara glapp på pluspolen på batteriet.

Efter jag rengjort och dragit åt ordentligt har det inte hänt igen.

 

Ja sannolikt att det är lika enkelt i trådskaparen @panodils båt. Om allting slocknar är det ofta ett enkelt fel.

Många kollar röda pluskablar, men glömmer minussidan, den är ju lika viktig.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja sannolikt att det är lika enkelt i trådskaparen @panodils båt. Om allting slocknar är det ofta ett enkelt fel.

Många kollar röda pluskablar, men glömmer minussidan, den är ju lika viktig.

Bra poäng!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev sarvenpa:

Bra poäng!

”Erfarenhet” brukar det kallas!

😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en del oxid på poler och i kabelskorna. Det var lite halvhjärtat åtdraget också. Rengjorde, fettade in och drog åt ordentligt. Hittills har jag inte haft några problem så det verkar vara löst! Stort tack för hjälpen alla!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...